my nuff

Impian, Keazaman, Usaha Dan Tawakal

Pagi ni masa akak tengah drive, tetiba teringat masa akak kerja kilang dulu. Kali pertama akak kerja kilang lepas habis SPMV dan kilang pertama akak kerja kilang sarung tangan di Senawang N.Sembilan. Kerja dua shift 7am - 7pm, 7pm - 7am. Biasalah budak lepas SPM, jawatan yang paling sesuai ialah bahagian production. Akak kena tarik sarung tangan yang baru keluar oven dari acuannya. Macam dalam gambar tu. Melepuh jari jemari akak sebab panas. Masa tu apa yang bermain kat kepala akak ialah akak nak sambung belajar lagi dan dapatkan kerja yang lebih bagus. Nak kerja dalam ofis. Seksa woo. Dah le kerja shift, pergi matahari tak keluar lagi, sampai rumah matahari dah terbenam. Sebab akak berulang dari rumah akak di Felda Kepis ke Senawang. Seawal 4.30 pagi akak dah kena keluar dari rumah. Perghhh memang serik. Akak tak lama kerja kat situ, sebab ayah akak suruh kerja kat tempat lain. Kerja kedua akak sementara tunggu tawaran sambung belajar ialah kerja kedai makan. Ambil order, hantar order, kemas meja, basuh pinggan. Masa tu akak dapat gaji hari RM15. 


Tak lama lepas tu akak dapat tawaran untuk sambung belajar di Politeknik Port Dickson. Belajar selama tiga tahun untuk dapatkan Diploma. Masa semester akhir, pada waktu itu ada beberapa orang kawan akak yang telah mendirikan rumah tangga walaupun belum habis belajar. Ye lah dah jodoh diorangkan. Dan pada semester akhir itu, akak tanam azam lagi. Kalau masa kerja kilang lepas SPM tu akak berazam untuk sambung belajar dan kerja ofis. Masa sem akhir tu akak update semula azam akak. Allah swt dah tunaikan impian akak untuk sambung belajar. Lepas tu nak buat apa pulak. Akak ada impian untuk sambung terus ke peringkat Ijazah. Masing2 dalam kelas akak sibuk isi borang UPU dan pilihan akak masa itu untuk sambung ke UPSI sebab akak minat nak jadi cikgu. 
Tapi, akak kena buat pilihan masa itu. Sama ada terus sambung belajar atau kerja dulu, berkahwin dan ada anak barulah sambung semula. Kalau akak teruskan niat untuk sambung ke peringkat Ijazah, mungkin akak akan membebankan lagi mak ayah akak. Cukuplah rasanya mereka tanggung akak sampai Diploma. Nak sambung Ijazah guna duit sendiri. Masa tu akak buat plan akak. Lebih kurang macam gambar kar bawah ni. 


Kemudian, Allah swt bantu akak buat pilihan dan tunaikan lagi impian akak. Akak dapat kerja kerajaan, jawatan akak sekarang. Pun begitu akak diletakan dalam dilema juga. Lepas dua minggu akak kerja, akak dapat tawaran belajar ke UPSI. Akak kena buat pilihan masa tu. Dan pilihan akak, akak simpan surat tawaran tu dan akak teruskan kerja akak. 
Dan sekarang, setelah akak miliki apa yang akak perlukan, kerja tetap, suami, anak, rumah sendiri, kereta sendiri, akak sambung semula cita-cita akak yang tergantung selama 13 tahun tu. Akak nekad untuk belajar semula untuk genggam segulung ijazah. Dan jika diizinkan oleh Allah swt, akak akan terus sambung dan sambung selagi berkemampuan.
Doakan agar impian akak ini tercapai.



BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff