my nuff

...:::Adab-Adab Berdoa:::...




Salam Jumaat Semua... Hari ni Ain nak kongsi sikit ilmu untuk panduan kita semua...

Antara adab berdoa uang perlu dijaga untuk mendapat doa yang makbul

1. Berdoa dengan penuh keikhlasan pada Allah
2. Memulakan dengan pujian kepada Alllah dan diikuti dengan selawat ke atas Nabi s.a.w. Sekurang-kurang kalimah pujian kepada Allah dan selawat adalah Alhamdulillah dan wassalatu wassalam ala Rasulillah.
3. Menutup doa dengan pujian kepada Allah san selawat kepada Nabi s.a.w juga.
4. Bersungguh-sungguh ketika berdoa, menghadirkan hati dan meyakinkan diri bahawa Allah akan memakbulkannya.
5. Berdoa dengan kusyuk, tadharru' dan disertai perasaan rahbah dan raghbat.
6.. Berdoa dengan penuh pengharapan dan mengangkat kedua-dua belah tangan.
7. Berdoa dengan sabar menanti dimakbulkan Allah. Sikap terburu-buru mengakibatkan doa ditolak.
8. Sentiasa berdoa dalam apa jua situasi sama ada ketika senang atau susah.
9. Tidak berdoa untuk kecelakaan dan memutuskan silaturahim.
10. Tidak berdoa di tempat maksiat.
11. Merendahkan suara
12. Berdoa dengan mengucapkan 'Ya Rabb' sebanyak 3 kali.
13. Menghadap kiblat.
14. Mengangkat kedua-dua belah tangan semasa berdoa.
15. Berdoa dalam keadaan wuduk.
16. Mengakui dosa yang dibuat, menyesalinya dan bertaubat serta beristigfar kepada Allah.
17. Tidak bersajak ketika berdoa jika hanya bertujuan untuk memperindahkannya kepada pendengar,
18. Menggunakan ayat yang ringkas tapi padat dengan makna.
19. Menyeru Allah swt dengan nama-nama Nya yang mulia iaitu al- Asmaul Husna.
20. Bertawasul dengan amal soleh yang pernah dilakukan.
21. Makanan dan minuman mestilah daripada sumber yang halal kerana Allah menolak doa orang yang makan dan dibesarkan daripada sumber yang haram.
22. Hendaklah melakukan al-amru bil ma'ruf wan nahyi anil mungkar.
23. Hendaklah berdoa untuk diri sendiri sebelum berdoa kepada orang lain.
24. Menghimpunkan kesemua anak jari melainkan ibu jari.
25. Menyapu muka dengan tangan setelah selesai berdoa.
26. Mengaminkan doa yang dibaca.

...::: Duit nya Seratus Je Tapi Kecoh nya Macam Nak Dapat 1 Juta:::...

Salam semua...
Wah wah wah... dah le lama tak jenguk blog... tetiba nak buka isu plak kan... kengkawan mesti tau pasal pemberian RM100 untuk pelajar sekolah... Ari tu kan ada kuar kat berita pasal duit tu akan diberikan.. Yang menjadi isunya ada plak surat dari JPN kat pemberian tu ditangguhkan dulu... Pastu tak sampai dua hari lain plak citernya... Dah boleh diagihkan plak...
Tapi bukan isunya... Tapi pasal karenah mak bapak ni... Ini dari apa yang Ain perhatikan kat opis Ain ni lah... Diorang lagi kecohnya... Dah le telepon opis berdering tak henti-henti... sebab sekolah telepon tanya macam mana nak serahkan duit tu (al maklumlah... opis Ain ni kan tempat rujukan diorang walaupun ada tempat lain yang lebih afdal lagi untuk dirujuk). Yang best nya... cara sekolah nak maklumkan kepada ibu bapa tentang pemberian tu pakai SMS je... hahaha... moden  moden...
Tapi kenapa awal sangat nak bagi.... kata duit tu digunakan untuk persediaan persekolahan tahun depan... orang kata sebab pilihanan raya tak lama lagi... sebab tu bagi awal2 kononnya nak pancing undi... ntah lah sekarang ni apa yang kerajaan buat semua orang akan kata tu hanya agenda politik sebab PRU dah dekat... oppsss... tak nak komen lebih2....
K lah kengkawan, sampai sini dulu... nanti kalo panjang2 dah merapik meraban plak kang...
Bye.... cayang semua... muahhhhhhhh.......

...:::Nak Baju Bola:::...

gambar hiasan
Salam Semua....
Hari ni nak citer pasal hero Ain yang bongsu tu... sapa lagi kalo bukan adik Fahim.... Sejak dua menjak ni dia obses betul ngan baju bola... siang malam nak pakai baju bola... baju bola tu ada 6 pasang je.. tu pun termasuk abang punya... tapi sebab nak layan obses si anak... yang mama ni sarung je lah baju bola tu tak kisah le sapa punya...  Malam tadi dah pakai jersi arsenal (abg punya), pagi ni nak pegi taska pakai jersi Malaysia... huhuhu... adik... adik...
Tapi pagi ni adik Fahim tak berapa nak sihat... dia selsema ngan batuk... badan pun macam dedo cikit... tapi Ain dah bekalkan vicks ngan cool fever dalam beg dia ngan dah pesan kat pengasuh dia... Sebenarnya Ain tak biasakan sangat anak2 ngan ubat... kalo diorang demam... Ain cuba cara lain dulu... letak tuala basah ke... pastu sekarang kan dah moden ada cool fever... letak menda alah tu dulu ke... tak pun minta atuk diorang jaram kan ngan air daun... tak ingat daun apa... Insyaallah biasa kalo demam sikit tu boleh baik je...
Ok lah... nanti sambung lagi... babai.... muahhhh

...:::Minggu2 Yang Sibuk:::...

Salam semua....
Huhuhu dah lama rasanya Ain tak berceritakan.... Dua minggu kebelakangan ni minggu yang sibuk sebab nak menyiapkan kerja-kerja akhir... So dalam minggu ni relaks lah sikit. Tinggal nak touch up mana yang kurang je...
Minggu ni gak ofismate Ain mula memeriahkan pantry ofis ni... Diorang masak hari2... Memang best... dapat jimat duit... Kuikuikui... Hari ni projek nak siapkan bahan buat sate... Tapi sate tu bukan le bako tak opis ni.... ada yang terbako plak ofis ni kan... Kita orang just tolong cucuk daging/ayam je.. balik nanti ofismate bawak balik bako kat umah dia... hehehe....
Tapi pagi2 ni diorang nak wat nasi goreng makan ngan kerabu kedondong/amra.... kengkawan penah makan? Ain tak penah makan sebenar nya... tu yang nak cuba makan ari ni.... Nak nak dalam keadaan sekarang ni... memang suka makan benda yang masam2 ni....
K lah kengkawan... stop kat sini dulu... nak ge "berkhalwat" pas tu nak touch up muka  jap.... ba bai... muahhhhhh.........

...::: Ko Kalo Nak Mati Pun, Mati Sorang-sorang Lah:::...

Salam semua...
Malam tadi Ain kuar makan ngan TTK... So bila dah duduk pastu pelayan kedai tu pun dah amik order... adalah datang satu brader ni... dia ge kat satu family yang tengah duk makan tak jauh dari meja kami makan... masa tu dia tengah hisap rokok... tak de hal lah tu... dia duk jauh sikit... lepas family tadi tu blah... dia duk kat meja sebelah meja kami makan... brader tu hisap sambung hisap sebatang rokok lagi... bila member dia datang dia borak jap... dia hisap rokok lagi...
Yang buat ain panas tu... bila dia tak sedut asap rokok tu, rokok tu dia pegang pastu tangan dia arah ke meja kami... Dah macam reaksi yang Ain buat nak tunjukkan yang asap rokok tu mengganggu kami nak makan... Tapi brader tu buat bangang jer... Nak je Ain sound jer brader tu... Tapi TTK suh sabar je... Huh... Bleh plak kan... sudah nya makan malam kami terasa hambar sangat dek kerana asap rokok lelaki kurang ajar tu... nak menambahkan kekurang ajaran brader tu... selamber badak dia je buang puntung rokok tu bawah meja tempat dia duduk... Eeeee... memang jenis tak sekolah punya manusia....

...:::Segmen Kancil8349 : Pengalaman Semasa Perkhemahan Unit Beruniform:::...



Salam semua,
Hari ni Ain nak mulakan entry Ain ngan join segmen cikgu Kancil ni... Dah nama pun cikgukan... mestilah segmen pun pasal sekolah gak kan.... kuikuikui...
So kali ni segmen pasal pengalaman semasa perkhemahan unit beruniform...
Ain ada dua pengalaman... satu masa sekolah rendah... satu lagi masa sekolah menengah

Sekolah rendah

Nama sekolah : Sek. Keb.Kepis (F), Negeri Sembilan
Badan Uniform : Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM)
(Sekolah yang tentukan, tak best langsung... masa tu nak sangat masuk pengakap)
Tempat perkhemahan : Kat padang sekolah je
Tahun :1993 (Tahun 6)
Kenangan perkhemahan : Kena wat persembahan, menari lagu hindustan.... hehehe

Sekolah Menengah

Nama sekolah : Sek. Men. Batu Kikir, Negeri Sembilan
Badan Uniform : Pengakap
(Masa ni bleh pilih sendiri badan uniform, hehehe, best sangat)
Tempat perkhemahan : Serting Hilir ngan Jeram Tengkek
Tahun : 1995 (Tingkatan 2)
Kenangan Perkhemahan : Kena jerit bagi arahan kawat, bagi satu padang dengar... sib baik suara memang kuat...

Kalo masa sekolah tu jelah perkhemahan yang ain join... kalo zaman politeknik....hhmmmm.... berlambak... kekekeke

...:::Alahan Ketika Hamil:::...


Kehamilan bukanlah satu penyakit. Sekiranya seseorang wanita itu memahami bagaimana perubahan dalam dirinya berlaku, maka dia akan berjaya melalui masa selama lebih kurang sembilan itu dengan lebih tenang dan gembira. Walau bagaimanapun, kehamilan boleh menyebabkan beberapa jenis penyakit yang berbahaya dan boleh mengancam nyawa sekiranya kehamilan itu tidak diberi perhatian. Sekiranya alahan kita serius sila dapat rawatan doktor.


contohnya muntah yg berterusan dan teruk ... akan menyebabkan badan kehilangan air yg banyak..doktor akan memasukkan air jika perlu.

Tetapi hanya sebilangan kecil sahaja wanita yang akan mengalami keadaan ini. Setelah diberi rawatan dan jagaan yang rapi, keadaannya dapat dikawal. Kebanyakan wanita pula, akan mengalami beberapa masalah kecil sepanjang masa kehamilannya. Masalah ini akan hilang dengan sendiri sekiranya diberi sedikit rawatan. Bagi wanita yang lebih bernasib baik, dia tidak akan gembira dan tenang menunggu kelahiran anaknya.

contoh alahan.

1. Muntah-Muntah Dan Loya Di peringkat awal kehamilan,
kebanyakan wanita mengalami loya dan muntah-muntah yang biasanya berlangsung selama tiga bulan.Keadaan ini disebabkan oleh peningkatan paras hormon dalam darah wanita tersebut. Hormon in, estrogen dan progesterone, dikeluarkan oleh jasad yang dikandungnya. Rasa loya yang teruk hingga menyebabkan muntah, lazimnya dialami di waktu pagi. Ini mungkin disertai oleh sakit dan pening kepala. Tidak semua wanita hamil mengalami masalah ini tetapi ia merupakan tanda awal bagi kehamilan, selain daripada kelambatan atau ketiadaan haid di waktu yang dijangkakan. Buah dada juga akan membesar sedikit dan disertai oleh rasa sengal dan sakit. Masalah muntah ini boleh menjadi sangat teruk menyebabkan wanita yang hamil itu tidak lalu minum dan makan. Ini menyebabkan kehilangan air dan logam yang amat banyak dari tubuh, yang membahayakan kesihatan dan mengancam kehamilannya. Sekiranya keadaan ini berlaku, wanita itu perlulah di masukkan ke hospital supaya dapat diberi rawatan dengan air yang mengandungi logam menerusi saluran darah. Muntah-muntah dan loya adalah satu gejala yang sementara sahaja. Pada kebiasaannya ia reda apabila kehamilan meningkat ke umur empat bulan walaupun terdapat juga sebilangan kecil wanita yang mengalami gejala ini terus-menerus hingga melahirkan anak. Loya dan muntah boleh menimbulkan beberapa masalah khususnya yang serba tak kena, tidak selesa dan tidak bermaya untuk menjalankan tugasnya. Saya ingin menasihatkan mereka yang mengalami keadaan itu supaya jangan memakan sebarang ubat tanpa nasihat doktor, kerana sesetengah ubat ini boleh membahayakan janin dalam kandungannya. Ketika keadaan muntah-muntah ini dialami, keinginan terhadap makanan biasanya berkurangan. Sebaliknya dia lebih gemarkan makanan yang aneh seperti makanan yang masam. Kita biasanya menyebut sebagai mengidam. Keadaan ini berlaku disebabkan oleh kandungan hormon yang tinggi ketika hamil. Wanita yang mengidam ini selalunya inginkan sesuatu jenis makanan itu dengan segera. Orang-orang tua berpendapat jika suaminya tidak boleh menyempurnakan hajat isterinya yang mengidam itu, anak yang dilahirkan itu nanti cacat. Perkara ini tidak ada asas di segi ilmu perubatan atau sains dan saya sendiri berpendapat cerita seperti ini adalah tidak benar.Antara ubat yang diberikan oleh doktor untuk mengatasi masalah in ialah stemetil, avomine, pyridoxine. Biasanya ubat-ubat tersebut tidak menimbulkan sebarang gejala terhadap bayi yang dikandungnya.

Ain - Sedang mengalami nya sekarang... Bukan waktu pagi je. Tapi kali ni sepanjang hari,, huhuhu penatnya...

2. Kulit Perut Pecah Perut yang semakin membesar ketika hamil mengakibatkan kulitnya tegang dan pecah-pecah berjalur.
Ini dikenali sebagai stretch marks. Sesetengah wanita mengalami masalah ini dengan teruknya kerana bekas stretch marks menjadi sangat nyata dan lebih buruk apabila kehamilan meningkat umurnya. Keadaan ini sukar dielakkan. Calar-calar pada kulit perut ini disebabkan oleh dua faktor. Pertama, kandungan hormon kehamilan menyebabkan tisu di bawah kulit menjadi lemah dan keduanya pertumbuhan dan pembesaran rahim merenggangkan tisu di bawah kulit serta menyebabkan keadaan kulit perut pecah dan ini menimbulkan satu keadaan yang tidak menyenangkan. Strecth marks pada perut ini boleh juga dielakkan dengan menyapu minyak zaitun dua tiga kali sehari dari mula hingga ke akhir kehamilan. Usaha ini tidak dijamin boleh mengelakkannya seratus peratus kulit tidak tercalar. Selepas kelahiran bekas stretch marks ini menjadi kurang sedikit tetapi parutnya kekal menandakan seseorang wanita itu pernah hamil dan melahirkan anak. bagi mengataasi masalah ini saya gunakan cocoa butter yg boleh diperolehi di farmasi seluruh negara. amalkan menyapu cream ini setiap kali selepas mandi di seluruh kawasan perut terutama bahagian ari ari. kalau boleh sapu semasa usia kandungan masih kecil supaya rekahan dapat dielakkan. dan elakan dr menggaru perut. kerana perut selalu rasa gatal. ini akan menyebabkan kesan strech akan kekal.

Ain - Kena cari cocoa butter tu cepat.... Yang dua sebelum ni memang jadi macam tu...

3. Bisa Hati /pedih ulu hati
Seringkali juga wanita yang hamil mengalami bias hati atau gastric. Ini disebabkan oleh timbunan gastric acid dalam perutnya. Perjalanan tali usus menjadi lebih lembap ketika hamil. Rahim yang kian membesar menekan pada perut menyebabkan asid perut bertakung. Keadaan ini boleh menimbulkan kesakitan atau kepedihan pada bahagian hulu hati. Masalah ini mudah diatasi dengan meminum lebih susu dan menentukan perutnya tidak kosong dengan memakan makanan berdikit-dikit tetapi kerapkali. Jika masalah ini menjadi lebih teruk, rawatan yang khusus boleh diberikan dengan memberi ubat yang mengandungi Antacid seperti gelusil actal atau magnesium trisillicate.
masalah ini nampak kecil..tapi bila dia datng .. fuhh memang sakit betul... seperti luka yg diperah asam limau. memang saya bergantung pada ubat klinik dari usia kandungan 6 bulan hingga sekarang. makan sikit pun tidak memberi kesan....

Ain - Untuk yang dua sebelum ni tak penah lak rasa... minta2 yang kali ni pun tak juga lah

4. Urat Kaki Timbul
Masalah urat kaki timbul pada kaki ketika hamil lebih kerap terjadi di kalangan wanita yang sudah berulang kali hamil. Keadaan ini disebabkan oleh dua factor iaitu pertama kandungan hormon kehamilan yang meningkat menyebabkan salurand arah membesar sedikit dan perjalanan darah menjadi kurang pesat. Faktor keduanya, rahim yang membesar menekan pada saluran darah khususnya aliran darah dari bahagian kaki menuju ke jantung menyebabkan perjalanan darah tersekat dan alirannya menjadi lambat. Masalah ini boleh mengganggu jika urat timbul dengan banyaknya dan sangat nyata. Kadangkala pembekuan darah boleh berlaku dalam varicose veins dan ini adalah membahayakan kesihatan. Untuk mengatasinya sesetengah wanita memakai elastic stocking, dan jika ia terlalu teruk wanita itu dinasihatkan memakai crepe bandage yang dililitkan di kedua belah kakinya. Wanita yang selalu berdiri ketika menjalankan tugasnya juga dinasihatkan supaya kurang berdiri ketika hamil. Jika boleh ia dinasihatkan lebih banyak berehat dengan berbaring supaya aliran darah dari bahagian kaki dapat mengalir dengan lancar.

Ain - Yang ni pun tak penah jadi... sebab jarang biarkan kaki tergantung... kalo duk kat ofis ada kotak bawah kaki, kalo tido pun mesti ada bantal bawah kaki...

5. Bengkak Kaki
Bengkak kaki atau edema adalah satu tanda kehamilan. Biasanya ia tidak menandakan sebarang masalah, sebaliknya ada pakar yang mengatakan bengkak kaki adalah atau anda anak dalam kandungan itu lebih besar daripada biasa. Walaupun demikian jika bengkak kaki disertai dengan tekanan darah yang tinggi dan kencing yang kotor iaitu mengandungi protein, ini menandakan wanita itu menghidapi penyakit toxemia. Keadaan ini boleh mengancam nyawa ibu dan bayi jika rawatan sewajarnya tidak diberikan.Dengan itu, penting bagi ibu yang mengandung menjalani pemeriksaan tekanan darah dan ujian air kencing di klinik ibu mengandung. Bengkak kaki yang tidak disertai dengan tanda yang disebutkan tidak membahayakan langsung dan tidak menjadi mudarat kepada ibu dan bayi yang dikandungnya. Ia boleh dikurangkan dengan berehat secukupnya, iaitu berbaring sekurang-kurangnya setengah jam di waktu pagi dan juga tengah hari dan tidur awal pada waktu malam.

Ain - penah kena sekali masa ngandung Faiz. Tu pun sebab duk lama sangat dalam kete... tapi kejap je bengkak kaki tu


6. Tangan Kebas
Sesetengah wanita mengalami rasa kebas pada bahagian tangan khususnya di peringkat akhir kehamilan. Ini disebabkan oleh kandungan hormon menyebabkan sendi menjadi bengkak sedikit. Berkemungkinan juga ada kaitan dengan kekurang vitamin B ketika kehamilan. Untuk mengatasi masalah ini rawatan dengan vitamin B akan diberikan dan kandungan air dalam tubuh juga akan dikurangkan dengan memberi rawatan yang sesuai.

Ain - Pun tak penah kena gak yang ni

7. Sakit Pinggang Dan Belakang
Sakit pinggang dan belakang seringkali berlaku di kalangan ibu yang sedang hamil. Kesakitan ini menjadi lebih teruk dengan meningkatnya umur kandungan. Keadaan ini disebabkan oleh kelonggaran ligament yang mengikat tulang dan sendi. Ia juga disebabkan oleh posture yang kurang baik akibat kehamilan yang kian membesar. Sakit pinggang ketika hamil ini biasanya tidak ada ubat yang khusus melainkan dengan rehat sahaja, kurangkan berdiri dan berjalan-jalan. Biasanya dia akan pulih seperti sediakala selepas bersalin.

Ain - Huhuhu yang ni dari awal ari tu dah kena... sakit wooo... tak leh duk atas lantai....

8. Tegang Otot Cramps
atau tegang otot khususnya di bahagian kaki kerap berlaku pada peringkat pertengahan dan akhir kehamilan. Keadaan ini boleh menimbulkan kesakitan jika kerap berlaku. Tegang otot ini mungkin disebabkan oleh kandungan hormon estrogen yang meningkat ketika seseorang wanita itu hamil. Ia mungkin juga disebabkan oleh kekurang logam kalsium dalam darah. Dengan itu biasanya doktor akan memberi ubat kalsium dengan harapan boleh mengatasi masalah cramps ini. Pengambilan kalsium juga memberi manfaat kepada bayi untuk mengukuhkan tulang dan gigi.

Ain - Yang ni biasa kena masa tido dalam keadaan sejuk... sakit sangat sampai nangis huhuhu..

9. Sembelit
Sembelit kerap berlaku ketika hamil. Ini disebabkan oleh kelembapan perjalan tali usus berpunca daripada peningkatan hormon progesterone ketika hamil. Masalah sembelit mungkin dapat diatasi dengan menukar bahan makanan iaitu dengan melebihkan buah-buahan dan sayur-sayuran, jika boleh jenis ulaman. Buah-buahan seperti betik dan pisang adalah baik bagi mengatasi masalah sembelit ketika hamil. Kesan daripada sembelit ini berserta dengan urat timbul di bahagian dubur, buasir akan berlaku. Ini kadangkala menyebabkan pendarahan daripada dubur khususnya jika sembelit itu terusk. Elakkan sembelit dan kalau berlaku, rawatan khususnya ialah dengan menggunakan ubat yang dimasukkan ke dalam dubur untuk mengurangkan buasir. Biasanya keadaan ini akan pulih selepas kelahiran anak.

Ain : Yang ni tak bape pasti, tapi tak da kot sebab suka makan buah ngan minum air banyak2 masa pregnant...

rujukan dari sini

...:::Spontan Di Hari Khamis:::...

Yang ni Ain dengar kat radio masa on the way nak ge keje tadi...

" Perempuan Jatuh Cinta Dengan Apa yang Didengar
Lelaki Jatuh Cinta Dengan Apa Yang Dilihat
Sebab tu lah
Perempuan Menipu Dengan Make Up
Lelaki Menipu Dengan Kata-kata"

Kengkawan setuju ke?????

...:::Sonang Kojo Den:::...

Dari pagi tadi berkira2 nak masak apa petang ni... Hmmm... Plan nak wat ayam masak kicap, air asam tomato, goreng tauge cikit pastu nak wat sambal ikan kembung (tekak teringin nak makan). So baru sat ni tipon TTK. Tanya dia balik awal ke ari ni... Sudah semestinya... ada game kan... Malaysia lawan Jepun kul 7..
So ingatkan nak terus pesan barang untuk masak petang ni.... Tapi TTK kata petang ni nak makan Nasi Goreng Kampung je... Hahaha... Sonang bai tu...



Tapi nak wat gak sambal ikan kembung tu sebab teringin sangat... Sebab time2 macam ni apa saja yang terlintas di fikiran untuk ditelan, mesti dicari atau suh orang buat atau buat sendiri... hahaha...

...:::Rabu Tanpa Kata:::...


RAYA 2011

...:::Anak Nak Masuk Lapan Tapi....:::...

Selamat Petang Semua,
Tengahari tadi Ain dengar ulang Sinar Pagi kat radio Sinar lah kan... Ada sorang caller ni, dia kata dia tengah risau sebab laki dia nak kawin lagi satu... Pastu Ain ingatkan dia sedih ke kecewa ke sebab laki dia nak kawin lain rupa nya dia ok je. siap cakap bakal bini laki dia tu cantik... apa lagi K.E yang tak bape nak suke ngan isu tu tanya lah anak dia dah bape orang... Akak tu cakap anak dia nak masuk 8 orang. Maknanya dia tengah pregnant lah kan...

Mulanya Ain menyumpah gak. "Tak guno punyo jantan... Anak dah meghombik pun nak kawin lain... Tak konang jaso bini langsung,"

Pastu pujuk diri sendiri "Ntah2 laki ea tu goma 'main kudo' gak eh, tu yang bini eh dah lotih, sobab tu bagi laki eh kawin lain... kikikiki..",

Kalo camtu lah keadaannya... maknanya laki dia tu ikutkan sangat nafsu gajah dia tu... Huhuhu...

...:::Kalo Rasa Dah Tak Sayang Nyawa Sekali Pun... Jangan Mati Depan Kete Aku:::...

P/S - Penggunaan bahasa dibawah adalah diluar kebiasaan... Harap Maaf....

Pergh...... Ko baik punya cilok... kejap kiri kejap kanan, kejap tepi kejap tengah, selamber mak labu ko je lalu celah2 lori tu... kot ye pun ko bawak cia tak yah nak tunjuk ex sangat... yang cia kat belakang ko tu pun satu hal gak... dah le pakai suar ketat baju sendat tak cukup kain... sengaja je lentik2 badan sampai nampak segala lurah... bukannya naik RXZ pun... EX5 je... nampak sangat bagi jantan ko tu rasa semua...

Kengkawan penah tak nampak situasi camtu... Ain selalu nampak... Yang jadi isu nya sekarang yang tengok tu bukan Ain sorang je... Penumpang2 kecil Ain ni pun nampak gak...

"Eee... Mama, nampak B***** dia. Tak malu..."

...:::Prihatin ke Menyibuk:::...

amik dari google
 Balik dari Seremban semalam lalu ikut PLUS pastu KL.
 Kuar dari tol Seremban dah jem.  Rupa2nya ada eksiden tapi kete yang eksiden tu dah ke tepi pun... Jalan still jem lagi... Semua pakat slow nak tengok kete apa yang eksiden...
Sampai Nilai jem lagi... pun disebabkan eksiden gak dan kete yang kena pun dah ketepi... tapi macam tadi gak... Semua pakat nak tengok... Yang herannya kete yang eksiden tu kat laluan lagi satu.... Tapi "prihatin" punya pasal... semua nak tengok... Bencinya...

...:::Jalan-Jalan Hujung Minggu:::...

Salam Semua,
Apa yang kengkawan buat masa cuti hujung minggu baru ni. Cuti 3 hari kan. Takkan tak de aktiviti yang menarik... Walaupun duduk rumah... mesti ada benda yang kengkawan buat kan...
Cuti tiga hati baru ni, Ain ge jalan-jalan...Kuikuikui...

Hari Jumaat
Hari berehat2 dan kemas umah cikit2, jaga kedai.

Hari Sabtu
Pagi tu kena jaga kedai dulu, bagi TTK rehat kat umah a.k.a jaga anak kat umah. Sebab lepas ni TTK kena drive. Petang tu dalam kul 3.30 kami nak bergerak ke Sendayan sebab kenduri tahlil arwah nenek. Tetiba adik Ain, Nadia call tanya bleh tak amik dia ngan Yan kat Kepis sebab kete ayah rosak, so ayah guna kete kancil diorang balik sendayan... Agak tegang seketika masa tu... Sebab Ain plan nak ge Sendayan ikut KL. Lepas bincang ngan TTK, TTK setuju untuk pusing ikut Kepis dulu baru ke Sendayan... So perjalanan agak panjang lah... Bertambah panjang lagi bila jalan jem dari Kg Serting ke Batu Kikir sebab ada orang buat jalan... Jadinya dekat kul 6 baru sampai Kepis. Rehat kejap solat ngan makan. Sib baik ada lauk kenduri orang sebelah umah... Kalo tak memang le adik2 Ain kena ge beli something untuk dimente... Sebab kita orang memang lapar masa tu... Hehehe... Lepas gitu gini kul 6.30 baru gerak ke Sendayan.. Kat kul 8 baru sampai. Tapi tahlil tak mula lagi.... Lepas abis tahlil kul 10.00 sepeti yang dirancang Ain, TTK, anak2, Yan, Shirah ngan kawan dia gerak nak ge I-City Shah Alam... Yang best semua orang yang dalam kete tu tak tau jalan nak ge tempat tu. So bila dah sampai Shah Alam masing-masing mula bersms ngan kengkawan masing tanya direction... Bila dah buntu TTK berenti dan tanya orang kat situ... Masa tu dah kul 11 lebih dah... Bila dah confirm kami terus ge I-City.. Walaupun dah tengah malam still ramai orang dan berpusing-pusing cari parking. Bila dah dapat parking bermula aktiviti jalan-jalan di I-City. Cadangnya nak pergi snow walk tapi dah lewat sebab dah nak tutup. Lagi pun kena bayar lain... Huhuhu...Tak mo lah... Kopak poket i... Hehehe... So kami pergi ke tempat permainan kanak-kanak.. TTK cuba nasib nak tangkap itik.. Ain plak layan anak-anak naik ketapi... Diorang jelah yang naik ngan maksu n friend.. Ain ngan Yan tunggu kat luar...
Lepas 2 3 mainan yang anak2 main ain ajak diorang ge tengok lampu plak.... dan berjalan untuk ke parking kete... sempat gak belikan anak-anak barang mainan.. On the way nak ge parking kete ada plak orang main burung kakak tua... nampak macam garang burung tu... tapi Si Fahim sibuk nak bagi burung tu makan naget.. Huhuhu... Jenuh gak pujuk dia.. Sebab dia nak gak bagi 'ayam' tu makan...
Lepas amik gambar kat replika binatang kami terus balik... Tapi Fahim still tak leh lupa kan 'ayam' dia tu... Huhuhu... masa tu dah kul 1 pagi... So sepanjang perjalanan balik hanya TTK yang masih celik sebab dia kena bawa kete... yang lain termasuk Ain.. Hmmmm dah sampai umah adik Ain kat Labu baru celik mata... hehehe...

Hari Ahad
Sebelum Ain nak balik Temerloh, kami satu family ge beraya kat umah Mak Ngah (kakak ayah) kat Taman Angsamas kat Mambau. So ramai lah yang pergi.. Mak, Ayah, Ain, TTK, Faiz, Fahim, Ima, SK (Suami Ima), Aniq, Yan, Shirah n Friend. Yang tak de Nadia je. Sebab dia keje... Huhuhu.. Pas makan tengahari Ain, TTK n anak2 balik dulu sebab perjalanan kami masih jauh... Huhuhu...

Cubitanrasa: Kempunan nak makan set breakfast Mcd, huhuhu

...:::Tom Yum Goong Buatkan Membuatkan Adrenalin Bertambah Pada Tahap Maksimum:::...

Salam semua,
Malam tadi Ain ngan TTK tengok cite Tony Jaa ni kat Astro Citra... Perhgg... Memang gile lah.... aksi dalam tu buat jantung berdebar-debar. Pastu susah nak tido. Hehehe. Bila dah dapat tido asyik mimpi pasal gajah sampai pagi.
Pada yang tak sempat tengok kat bawah ni ada sinopsis citer tu. Tapi dalam bahasa omputih lah. Sebab Ain cedok dari google. Kuikuikui... Yang pasti pasni mesti cari DVD citer ni....








Kham is the last of a family line of guards who once watched over the King of Thailand's war elephants. He grows up forming close relations to his elephant, Por Yai and his calf, Kohrn. During Songkran festival, the elephants are stolen with help from Mr. Suthep, a local MP and his son who are collaborating with elephant poachers. Kham discovers that they are in the hands of Johnny, a Vietnamese gangster who runs a Thai restaurant named Tom Yum Goong Otob in Sydney, Australia.


Kham arrives in Sydney, and is stalked by the police as soon as he leaves the airport. He is eventually caught by Inspector Vincent and driven away in Mark's car. When the car stops outside Tom Yum Goong Otob, Kham sees Johnny leaving. He escapes and finds Johnny talking to Pla, a prostitute. Kham follows a minion as he jumps off a bridge. He takes that gangster out and manages to coerce another to lead him to Johnny's hideout, interrupting a drug deal. Outraged, Johnny summons countless extreme sports enthusiasts, who arrive to fight Kham. Kham defeats them one by one, and finally faces a quad bike rider, whom he takes down as well.

Exhausted, Kham falls asleep in an alley. Pla brings him to her apartment. In his sleep, he dreams of an epic battle involving war elephants and the Jaturangkabart, the elephant protectors. When Pla leaves, Kham wakes up to the sound of police sirens, and climbs down a pipe to make his escape.

Mark and Rick are taken off the case and re-assigned to provide security for the Police Commissioner's meeting with Mr. Sim. In that meeting, Pla acted as a hostess girl to the two men. During the meeting, Mr. Sim and the Commissioner are murdered. The murder is instigated by Vincent, who kills Rick and puts the blame on Mark. Mark escapes, but is later captured. Pla manages to escape, taking a camera phone that contains evidence of the murder with her. She is saved from the police by Kham. Pla reveals that she used to be a waitress at Tom Yum Goong Otob. Since Johnny and his men took over the management, it has been awful for all those who work there. She reveals a secret VIP area in the back of the restaurant.

With Pla's help, Kham enters Tom Yum Goong Otob. He fights his way into the VIP area and reaches the dining hall at the top. Kham demands, "Where are my elephants?" and is met with the laughter of Johnny and his men. Johnny taunts Kham with Kohrn's bell. This enrages Kham and he fights and defeats his opponents. He enters the storage area, containing various exotic animals ready to be butchered and eaten. Kham finds and frees Mark and Kohrn, escaping minutes before the police arrive. Meanwhile, Madame Rose is made the new leader of the Chinese gang after she murders two other possible successors.

Inspector Vincent initiates a search for Kham and Mark, who are hiding in a Buddhist monastery. Soon after their departure, the monastery is set on fire. But then Kham returns, and he defeats a fierce Capoeira fighter and a Wushu sword fighter. However, his third opponent, a giant wrestler, proves way too much for Kham. When the police arrive, he flees with Mark. By morning, Kham goes on his way. Mark is discovered by several policemen and sent to deal with Inspector Vincent, whom Pla has revealed to be the murderer.

Kham arrives at a conference hall where Madame Rose is having a press conference. Kohrn runs in, scaring off everyone while Kham engages the gangsters. He later finds Kohrn in an elevator lobby, where Vincent threatens to shoot him. Mark suddenly arrives on the floor in an elevator and disarms Vincent, killing his men. He beats Vincent up while insulting him. Suddenly, Johnny enters and kills Vincent, telling Mark that he has come to settle the score before leaving.

Kham finds himself with Kohrn in a huge room, and he is shown the skeleton of Por Yai, encrusted with jewels as a gift to Madame Rose. Her men then attack Kham, and he attacks them more brutally than previously seen, by breaking many of the men's arms and legs. The wrestler from the monastery is called in, along with three others. Kohrn is thrown through a glass wall, and Kham is knocked into the elephant ornament, causing two leg bones to fall off. Kham ties them around his arms and uses them as clubs to knock the wrestlers out. The two bones then splinter into two sharp fragments. Remembering something his father told him, Kham uses the splinters to sever the tendons of the wrestlers, who fall quickly. He stops Madame Rose before she can escape in a helicopter, and the two crash through the roof and land in the room. Madame Rose is knocked unconscious, while Kham's fall is cushioned by the tusks of Por Yai.

Back in the lobby, Mark is shown Pla, and forgiven by his boss, Inspector Lamond. He is given a new partner who speaks Thai. Mark is then interviewed by a reporter about Kham. Finally, a narration from Mark is heard, with scenes of Kham's childhood shown. Mark explains that Thai people treat elephants like they are their brothers, and they hate people who hurt them. Thais love peace, but dislike people who take liberties. Kham is finally reunited with Kohrn.

...:::Segmen Kancil8349 : Pengalaman Korang Semasa Menghadapi Peperiksaan UPSR:::...



Salam semua, ni segmen pertama Ain join lepas raya ni. Pengalaman semasa hadapi peperiksaan UPSR.
Mula2 sekali nak ucap terima kasih banyak pada Cikgu Norafizan Abu Bakar - Cikgu BM, Cikgu Shaharudin Said -Cikgu Mate dan Cikgu Khairizah (ye kot. tak bape nak ingat) - Cikgu BI.
Ain amik UPSR tahun 1993 (hahaha, bleh kira bape umur Ain sekarang) kat Sekolah Kebangsaan Kepis Felda. Serius cakap masa amik peksa masa tu tak de apa2 perasaan. Biasa je. Mungkin sebab cikgu masa tu bagi kelas tambahan gile2 punya. Ada je masa terluang mesti ada kelas tambahan. Pagi petang siang malam ada kelas. Latihan tubi ngan ujian rasanya hari2 buat. Begitu lah usaha dan kerja keras cikgu masa tu untuk memastikan anak murid berjaya.
Jadinya bila sampai hari peperiksaan, apa yang perlu dipastikan kelengkapan alat tulis cukup. Yang specialnya masa tu sebelum masuk dewan peksa cikgu bagi pensil 2B seorang 2 batang. Siap asah tajam2 lagi. Slip peksa pun cikgu yang pegang. Masuk je dewan, slip peksa dah ada atas meja masing2.
Selalunya bila dapat kertas jawapan yang kena tanda ngan pensil 2B tu, kita kena tandakan angka giliran dan maklumat lain kat atas kertas tu kan. Tapi masa Ain nak amik UPSR tu, tak yah sibuk nak wat semua tu. Kertas jawapan yang ada atas meja tu dah siap bertanda ngan Angka Giliran. Begitu lah rajinnya cikgu2 masa tu.
Alhamdulillah berkat usaha dan doa ibubapa dan cikgu2, Ain dapat 4A dalam UPSR. Masa tu ada 5 orang yang dapat 4A. Selain Ain tahniah juga buat Iruan Shah Sohaimi, Ainul Aizat Ghazali, Norsharin Azmi dan Latifah Abd Rahman.

...:::Hargai Mereka Ketika Masih Ada - Kisah 1:::...

Di suatu sudut di ruang dapur.
Kak Non sedang sibuk menyiang ikan patin dan ditemani anak saudara Ila yang membantu menyiapkan bahan untuk menyediakan hidangan ikan patin masak tempoyak. Dicelah-celah bunyi ketukan parang di papan pemotong dan alu bertemu lesung, Kak Non memulakan perbualan.
"Kak dah abis belaja kan, lepas ni kak nak sambung lagi ke terus keje?"
Ila tidak terus menjawab, mata nya tertancap pada susuk tubuh yang terbaring kaku diatas katil diruang tamu rumah.
" Kak tak pikir lagi  Mak Tam, sekarang ni Kak nak jaga mama dulu. Kalo kak keje ke sambung belajar ke sapa nak jaga mama, papa keje, adik2 sekolah lagi'
Tergenang air mata Kak Non mendengarkan luahan anak saudara nya.
" Kalo camtu tak pelah kak. Kak jaga mama tu. Keje bila2 masa bleh minta kan. Mungkin berkat kak jaga mama tu ada rahmat besar yang tunggu kan, sabar ye kak"
"Aaaaaargh...... aaaargh......!!!!" terdengar erangan dari ruang tamu rumah.
"Jap Mak Tam ea, Kak nak tengok mama jap. Mama nak minum air kot."
Terkocoh-kocoh Ila bangun sambil menyapu punggung nya dan pergi memdapatkan mamanya. Dan Kak Non hanya menghantar dengan ekor matanya disamping hatinya berdoa agar anak sebaik Ila mendapat keberkatan dari Allah SWT.

...:::Moga Begitu Adanya Buat Selamanya:::...

Semalam, masa nak balik rumah ngan anak2, adalah orang jual aiskrim selang 2 buah rumah dari rumah Ain. Alaaa... orang yang jual aiskrim naik moto tu. Mula nya Ain nak slow kan kete bagi penjual aiskrim berlalu dulu. Tapi ada plak suara halus kat belakang. "Mama, nak elim,". Rupanya adik fahim nampak penjual aiskrim. So, nak tak nak kena lah beli aiskrim tu. Tapi bukan Ain yang pegi beli tapi abang Faiz. Bagi duit kat dia. Malangnya bila abang Faiz nak ge beli, penjual tu kata, aiskrim dah abis. Tapi abang Faiz tak berganjak dari tempat tu. Tambahan plak adik Fahim pun ikut abang dia sekali. Mungkin kesian tengok wajah anak2 kecil tu, penjual aiskrim sedaya upaya mengorek aiskrim dengan skop aiskrim, bila dah penuh satu, dihulurkan pada abang Faiz. Ain sangkakan bila dah dapat aiskrim tu abang Faiz akan terus makan tapi sebaliknya telah berlaku. Aiskrim yang pertama tu dihulurkan kepada adik Fahim. Terkedu seketika Ain pada masa tu. Bila dapat aiskrim yang kedua, kuantiti aiskrim yang ada dalam dalam kon tu kurang sedikit dari adik Fahim punya. Tapi abang Faiz tak merungut pun. Terima kasih kepada penjual aiskrim tu sebab aiskrim tu tak perlu dibayar.
Jauh disudut hati Ain mendoakan kasih sayang antara dua beradik ni takkan putus hingga akhir hayat mereka.

...:::Dah Salah... Mintak Maaf Je Lah Kan:::...

Opppsss... Apa cer... tetiba cite pasal salah ngan maaf plak ni... Huhuhu...
Sebenar benda ni baru jadi kat Ain tadi... Citer nye cenggini...
Ain kena anta anak sedara ge stesen bas. Dia nak naik bas kul 11. Punya lah leka kat ofis, tengok jam dah kul 10.30. Cuak gak.. Sempat ke nak anta ni.  Nak ge amik dia kat kedai pastu nak anta ge stesen bas plak. Jadi nya dalam terkocoh2 tu bila kuar dari kawasan ofis  Ain langgar laluan 'No Entry' sebab dekat ngan pintu kuar. Hanya angkat tangan ngan sengih je kat guard tu.
Bila dah selesai semua (sib baik sempat sampai stesen bas sebelum kul 11), Ain balik ofis semula. Bila dah siap parking kete, pastu nak naik ofis lah kan. Nampak ada guard datang. Ingat kan dia nak wat lawatan biasa kat tempat parking tu, rupanya nak sound Ain sebab langgar No Entry. Guard tu mula lah baca kitab kat Ain. Kata nanti bleh langgar ngan kete lain lah, pastu dia kata Ain bawak laju lah. So, apa yang Ain bleh wat, diam jelah. Bila dia dah abis, Ain minta maaf je lah. Tak guna pun bagi tau dia kenapa Ain buat salah tadi kan. Sebab bagi Ain kalau dah salah tetap salah lah. Tak kira apa alasan yang sebabkan kita wat salah kan...
So sebagai pengajarannya Ain tak nak lalu No Entry lagi... Huhuhu

...:::Selamat Hari Raya:::...

Salam semua,
Hari ni last keje. Pasni cuti 9 hari. Pergh bapok lah bestnya... Mesti tempat keje kengkawan ada yang lengang sekarang sebab orang dah mula balik kampung. Tapi kat opis Ain penuh lagi. Sebab semua yang keje kat sini orang local. So diorang tak kalut nak lik kampung. Walaupun Ain bukan orang sini tapi setakat balik Bahau dari Temerloh lebih kurang dua jam je. Hehehe...
Ain nak ambil kesempatan disini nak mengucapkan SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN. Ain minta maaf dari hujung tudung sampai hujung sarung kaki. Sesungguh nya yang baik tu adalah kurniaan Allah SWT dan mana yang kurang adalah dari kelemahan Ain sebagai hambaNYA.


Riang Hati Tidak Terkata
Bulan Syawal Bakal Menjelma
Sepuluh Jari Disusun Keampunan Dipinta
Moga Mensuci Dosa Yang Lama

Kalau Ada Sumur Di Ladang
Boleh Hamba Menumpang Mandi
Kalau Ada Umur Yang Panjang
Sembilan Hari Lagi Kita Jumpa Lagi.

...:::Oiii! Tak Puasa Ke?:::...

Salam Ramadhan kengkawan semua. Hari ni Ain tak nak ceghabih panjang. Cuma nak tanya kengkawan lah kan. Kalo nampak orang tak puasa, apa yang kengkawan buat?

a) Terus jerkah orang tu "Oii tak pose ke? " sampai orang sekeliling dengar. Pastu pi citer plak kat orang lain bagi tahu sipulan bin sipulan tak pose.

b) Pergi tanya baik-baik nape tak pose. Pastu bagi nasihat supaya jangan makan depan orang ramai.

c) Hanya pandang dari jauh sebab bersangka baik. Yelah kan kalo pompuan mungkin dia uzur dan kalo lelaki mungkin kena gastrik ke.

Oklah kengkawan. Fikir2kan lah. Bye...

...:::Kanser Oh Kanser Part 2:::...

Sambung lagi citer pasal kanser ni. Jumaat lepas ada orang MAKNA darang opis wat taklimat pasal MAKNA. Diorang nak minta sumbangan untuk MAKNA sekali. Diorang citer lah cikit2 pasal MAKNA dan kemudahan2 yang ada kat MAKNA tu. Jadinya bila dah habis taklimat adalah soal jawab. So Ain tanya lah kut2 orang MAKNA tu ada wat kajian nak tahu punca2 kanser tu.


Diorang kata punca utama kanser tu belum jumpa lagi. Tapi kajian terhadap pesakit kanser yang diorang dah buat, diorang bleh wat rumusan yang punca kanser adalah kerana cara hidup dan makanan. Yang buat kita orang terkejut antara makanan yang disebut ayam (macam ain cite sebelum ni), ikan ngan sayur.

                                           

Ayam tu sebab kena inject bagi besar. Tu semua orang tahu. Ayam kampung je paling selamat dimakan.


                                                 




Sayur sebab baja kimia yang digunakan. Nak bersihkan nya kena rendam ngan air garam 5 minit. Tu pun semua orang tahu.

                                          

Yang orang kurang tahu pasal ikan. Nape ikan pun bleh termasuk dalam kategori tu. Orang MAKNA tu cakap kalo ikan sungai atau ikan yang kita pasti dari laut tempatan tak jadi masalah. Yang kita kena hati2 ialah ikan import. Sebab untuk bagi ikan import ni tahan lama, diorang akan awetkan dulu. Bahan pengawetnya sama ngan bahan yang awet mayat tu. Pastu orang MAKNA tu cakap lagi yang ikan yang jual kat pasar harian tu kebanyakannya ikan tempatan. Ikan import biasanya ada kat pasaraya2 besar.

Aduyai... Payahnya... Nak makan pun kena hati2.

Cara nak mengatasi kanser antaranya
  • minum air masak banyak2
  • bangun tidur sebelum gosok gigi terus minum air masak (sebab air liur basi tu ada enzim yang bleh buang sisa toksik dalam badan
  • lebihkan makanan beralkali macam buah-buahan
  • dan amalkan minum jus brokoli 3 kali seminggu (jus tu pahit tapi jangan letak gula, tapi bleh letak madu atau jus oren)
Ok lah kengkawan.. harap info yang Ain sampai kan ni dapat menambahkan lagi pengetahuan kengkawan semua. Dan di bulan Ramadhan ni sama2lah kita beramal jariah untuk menderma bagi membantu pesakit kanser.

...:::Blogwalking Sebelum Raya:::....

 Cik Lulu wat segmen lagi. So Ain tak lepas kan peluang ni. Kata Cik Lulu, tujuan segmen ni untuk senangkan kita wish Selamat Hari Raya. Klik kat link yang join segmen ni.

So, Ain ambil kesempatan ni untuk ucapkan Selamat Hari Raya kepada semua kengkawan yang sudi jalan-jalan kat blog Ain ni. Sayang kengkawan semua.

...:::Aku Tak Cantik:::...

Salam Semua.
Hari ni dah masuk 22 hari kita berpuasakan.. Moga diberi kesempatan oleh Nya untuk sampai ke akhir Ramadhan.. Insyaallah.
Tadi Ain ada selak-selak surat khabar. Tertarik ngan satu page ni. Pasal soal jawab. Yang bertanya tu tersangat lah rendah diri. Dia rasa diri dia tak cantik dan tak yakin dia boleh dapat suami. Yang menariknya dia kata dia benci dengan wanita tua yang berwajah muda. Tapi dalam persoalan tu  tak de plak dia citer nape dia benci sangat ngan wanita tua yang berwajah muda tu. Maybe dia ada kenangan pahit tertentu kot.
Mungkin semasa dia menulis surat tu dia berada dalam keadaan yang tertekan. Cuba kalo dia berfikir waras dan tenang. Tak semua lelaki yang memandang pada kecantikan. Kalo lelaki tu lelaki yang baik tentu dia akan memilih hati dan akhlak yang baik. Dan bila dia mengeluh tentang kekurangan diri seolah-olah dia mempertikaikan takdir Allah untuk nya. Sepatutnya dia harus bersyukur sebab ada lagi yang lebih hodoh dari dia.
Tapi Ain rasa sebagai manusia biasa dia mungkin akan tertekan dengan keadaannya tambahan lagi bila manusia JIJIK yang memberi gelaran yang tidak baik kepadanya. Moga Allah SWT membalas semua kata-kata nista manusia JIJIK tu. Mungkin itu semua dugaan Allah untuk menguji sejauh mana kesabarannya dalam memhadapi dugaan Allah.

...:::Terima Kasih Ayah:::...

Salam Semua
Hari ni Ain nak kongsikan sesuatu yang Ain copy dari blog adik Ain. "Adik, Kak Long copy k, nanti Kak Long bagi duit raya lebih... ".

Terima Kasih Ayah

Mungkin ibu lbh kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tp tahukah kita, sebenar nya ayah lah yg mengingatkan ibu utk menelefon kita?
Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tp tahukah kita bhw sebaik saja ayah pulang bekerja dgn wajah yg letih ayahlah slalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian ?
Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jgn minum ais!".Tp tahukah kamu bahwa ayah sangat risau.??
Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dgn tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bhw ayah hanya ingin menjaga kita? Krn bagi ayah, kita adlh sesuatu yg sangat berharga. Saat kita sudah d percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melangar kpercayaan nya...Maka ayah lah yg setia menunggu kita di ruang tamu dgn rasa sangat risau..
Setelah kita dewasa,ayah telah mghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar.. Di saat kita memerlukan ini-itu, utk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..
Saat kamu berjaya..Ayah adlh org pertama yg berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dngan bangga..
Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..
Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayahpun tersenyum bahagia..
Apa yang kita tak tahu,bhw ayah sempat pergi ke belakang dan menangis? Ayah menangis krn ayah sangat bahagia..Dan diapun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..
Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita brsma cucu-cucunya yg sesekali dtg utk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita..

...:::Senyum Cikit:::...

  Semalam Ain cuti sebab Pahang amik cuti Nuzul Quran. So bila dah cuti Ain kena jaga kedai. Bagi can kat TTK berehat. Jadi nya sepanjang jaga kedai tu, macam2 karenah customer yang ada. Ada yang peramah, ada yang pendiam, ada yang manis senyumannya dan ada gak yang muka ketat... Tapi tu tak jadi hal kat Ain as long as diorang berbelanja kat kedai Ain itu pun dah ok. Tak kisah lah kalo diorang datang ngan muka yang macam mana pun.
  Tapi sebagai manusia biasa kekadang tercuit gak rasa hati yang boleh menimbulkan kemarahan, kegeraman, kemeluatan dan kemenyampahan.. (hehehe... ada ke perkataan tu... belasah jelah). Ada antara customer yang datang tapi tak da arah.. Baru nak pikir beli apa.. Dah dekat nak bayar, baru sibuk nak suh potong ayam lah, nak mesin kelapa lah.. Ada gak jenis yang banyak songel, dah potong ayam, tak nak yang ada lemak lah, buang kulit lah... Ada gak yang jenis tak menyempat, datang kemudian tapi nak kita serve dia dulu... Huhuhu...
  Kredit untuk customer yang tahu apa yang dia nak, kalo dia nak barang yang memerlukan khidmat kita macam potong ayam atau mesin kelapa dia akan bagi tau awal2. Pastu dia boleh cari barang lain sendiri. Dah siap semua boleh terus bayar...
   Apa pun, tak bleh complain depan2 customer, sebab customer is the king... So sabar jelah layan karenah diorang...

...:::Risau, Risau, Risau:::...

Salam Semua,
Hari ni ada benda yang bemain dalam kepala otak Ain ni dari celik mata pagi tadi sampai sekarang. Risau ngan keadaan negara sekarang... Cewah macam memteri plak... Tapi betul... Sebagai rakyat biasa yang lebih suku abad duk kat dunia ni, terasa sangat peralihan zaman yang bergerak pantas ni. Tapi kengkawan mesti kata tu perkara biasa. Tapi tak bagi Ain. Banyak benda yang Ain risaukan sejak akhir-akhir ni.

Mula-mula sekali pasal keselamatan. Tiap2 hari mesti ada citer orang kena bunuh. Yang tak best tu, kena bunuh ngan ahli keluarga sekali... Dah trend sekarang kalau bunuh orang memang tak da maaf punya... Dikerat2, dibakar... Huuh  ngeri.. Cite pasal budak hilang, hmmm jangan cakap lah... Kalo dulu masa kecik2 tak da pun citer macam ni. Citer pasal kerat orang jarang sekali.  Kalo ada pun, citer pasal Mona Fendy kerat orang. Tu je.

Pastu pasal penakhlukan plak.. Hak orang melayu mula dah ada yang berani pertikaikan, Ada yang berani nak ubah Perlembagaan. apa semua tu. Dulu mana ada yang berani wat semua tu. Yang paling sedih bila agama Islam juga diperkotak katik kan oleh poliTIKUS-poliTIKUS yang berkeliaran di 'Kabinet Dapur' mereka. Yang terbaru tentang orang Islam di gereja dan larangan menggunakan pembesar suara di Masjid.. Apa semua tu. Kalo semua ni berterusan tak tau lah apa nak jadi ngan Malaysia ni yang kononnya negara ISLAM.

K lah kengkawan, tu je yang mampu terluahkan. Kang lebih2 ada yang kena masuk jail plak.

...:::Rilex Sebentar Mau Promote Blog Anda:::...



Salam Semua... Hari ni untuk permulaan Ain join segmen lagi. Ain tau segmen ni dari Eddy DCE. Saja2 lah klik link yang dia bagi. Tetiba tengok blogger tu orang Temerloh daaa...... Apa lagi Ain join ngan kasi follow sekali le... Pada kengkawan yang nak join sekali bleh klik banner tu k.. Muahhhhhh......

...:::Jadual Harian Seorang Muslim Di Bulan Ramadhan:::...

4.00 pagi Bangun


Berdoa kepad ALLAH dengan doa : Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan aku dan kepadaNYAlah aku akan dikembalikan. Berniatlah untuk melaksanakan sebanyak-banyak kebaikan hari itu. Mandi dan membersihkan diri. Mengambil wudhu dan memakai pakaian yang suci untuk beribadah, berwangi-wangian.

4.20 pagi Solat Sunat Taubat

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat taubat 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat kedua selepasAl-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan memohon ampun kepada ALLAH. Menangislah menyesali dosa-dosa.

Solat Sunat Tahajjud

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat tahajjud 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan berdoa kepada ALLAH.

Solat Sunat Hajat

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat hajat 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Selepas Al-Fatihah rakaat pertama baca ayatul Kursi 1 kali. Selepas Al-Fatihah rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali. Ketika sujud terakhir baca 11 kali dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kita.

Solat Sunat Witir

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat witir 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Selepas salam, bangun lagi dan sembahyang witir 1 rakaat. Perbanyakkan berdoa kepada ALLAH dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri, meminta-minta, merintih-rintih, agar ALLAH ampunkan dosa-dosa kita, taubat kita, terima amalan kita, memperkenankan doa dan permintaan kita.

5.00 pagi Makan Sahur -
Menggosok gigi dan membersihkan sisa-sisa makanan di mulut.

5.28 pagi
Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau berselawat. Sembahyang sunat Subuh, sembahyang Subuh berjemaah. Selesaikan wirid harian di tikar sembahyang atau baca Al-Quran hingga terbit matahari.

7.00 pagi
Membuat persiapan ke tempat kerja.

Melangkah ke tempat kerja dengan membaca Bismillah dan doa kepada ALLAHagar semua aktiviti kita diberkatiNYA. Sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW sama ada menyebutnya atau di hati. Banyakkan istigfar/meminta ampun. Melaksanakan kerja dengan bersemangat dan penuh bertanggungjawab. Datangkanrasa bahawa ALLAH sentiasa memerhati kerja-kerja yang di lakukan dan yakinlah DIA akan membalas segala kebaikan yang kita buat.

10.00 pagi
Sembahyang Sunat Dhuha. Ia adalah sumber rezki yg berkat kalau istiqamah diamalkan.

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat dhuha 2 rakaat kerana ALLAH Taala. Penuhi masa rehat tengahari dengan menambah ilmu atau membaca Al-Quran. Elakkan sungguh-sungguh dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yg sia-sia.
Contoh dosa-dosa : mengumpat mengutuk, menyindir yang menyakitkan orang, bergaul bebas tanpa menjaga syariat seperti berbual dengan bukan muhrimmengenai perkara yang tiada sangkut paut dgn kerja.

12.45 tgh Bersiap untuk solat Zohor.

Menunggu waktu bersembahyang dengan berselawat. Solat Zohor berjemaah.Laksanaka n juga solat sunat Rawatib Bersujud. Syukur setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yg memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.

4.15 ptg Bersedia untuk solat Asar.

Solat Asar berjemaah. Laksanakan juga solat sunat Qabliyah. Bersujud syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yg memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.


5.30 ptg
Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur Tanpa berlebih-lebih. Ingatlah walaupun syaitan dirantai tetapi nafsu masih ada dlm diri kita !!!


6.30 ptg
Memperbanyakkan doa sebelum berbuka. Kerana di waktu itu adalah masa yang mustajab doa. Ingatlah sabda Rasulullah SAW : "Ramai orang yang berpuasa, yang mereka dapat hanya lapar dan dahaga", merintihlah kepada ALLAH memohon agar amalan kita diterima.

Apabila masuk waktu magrib. Bacalah doa dan berbuka :

Wahai Tuhan, kerana Engkaulah aku berpuasa, kepada Engkaulah aku beriman dan dengan rezki engkaulah aku berbuka. Berbuka puasa dengan makanan manis seperti buah kurma dan meminum air, terus menunaikan solat maghrib berjemaah, setelah itu barulah makan makanan berat.

8.00 mlm
Solat Isya' berjemaah dan diteruskan dengan solat Terawih. Cuba pertahankan solat terawih walau bagaimana keadaan sekalipun kerana fadhilatnya amat besar. Bacalah Al-Quran dengan penuh tawadhuk, seeloknya baca dengan bertadarus ( berkumpulan bergilir-gilir, seorang baca, yang lain menyemaknya) , cuba khatamkan membaca Al-Quran paling kurang satu kali sepanjang ramadhan. Kebanyakan imam-imam besar mengkhatamnya dua kali dalam sehari (60 kali sebulan Ramadhan)

11.00 mlm
Memperbanyakkan istigfar sebelum tidur. Berniatlah utk puasa esok hari dgn berniat : Sahaja aku berpuasa hari esok untuk menunaikan puasa ramadhanyg wajib ke atasku , tahun ini kerana ALLAH Taala. ( JANGAN LUPA!!!) Tidur awal agar dapat bangun utk beribadah.


Bacalah doa sebelum tidur :

Dengan namaMU Ya ALLAH! Aku hidup dan mati. Ingatlah tidur adalah mati yg sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur.

...:::Kanser Oh Kanser:::...

Salam Ramadhan Semua,
Sabtu baru ni Ain ngan family balik Padang Piol untuk buka pose ngan mertua. Kebetulan plak kak chik dan kak da pun ada. So bila dah kumpul ada je lah topik yang dibincangkan. Kali ni citer pasal kanser plak...
Bukan citer pasal sapa yang kena kanser, tapi punca2 kanser.
Kalau sebelum, penyakit kanser dikaitkan dengan keturunan. Tapi sekarang tidak lagi. Kebanyakan punca kanser adalah makanan.
Kak chik kata kita kena lebihkan makanan yang beralkali dan kurangkan makanan berasid. Antara makanan beralkali, sayuran, buahan dan IKAN. Makanan berasid plak macam AYAM dan DAGING. Fuh.... Sib baik Ain tak berapa nak teruja sangat nak makan AYAM tu. Lebih suka makan ikan.
Detail pasal jenis makanan ni, Ain akan bagi tahu kemudian. Tunggu email dari Kak Chik.


Cubitanrasa: TTK suka makan AYAM.. Risau gak ni

...:::Mereka Hanya Menutup Bahagian Pusat Hingga Kaki:::...

Salam semua,
Ain ada beli buku. Bertajuk 'Pengembaraan Ibn Battutah'. Jadinya Ain nak sangat berkongsi ngan kengkawan semua apa yang Ain dapat dari buku ni.. Mana yang menarik, Ain akan tulis dalam blog ni.. Sudi-sudikan lah menimba pengetahuan ini.

Kaum Wanita Kepulauan Maldives
Kaum wanita di sini tidak menutup kepala mereka. Begitu juga sultanah-sultanah kepulauan Maldives yang turut mendedahkan rambut. Rambut mereka disikat dan dikumpulkan di satu sudut. Kebanyakan meraka hanya memakai kain sarung yang menutup bahagian pusat hingga kaki, sementara bahagian badan yang lain dibiarkan terdedah. Dalam keadaan sedemikianlah mereka berjalan di pasar dan ditempat-tempat lain.
Seseorang mudah untuk berkahwin di kepulauan ini kerana nilai mahar atau mas kahwin yang rendah dan juga disebabkan kemesraan kaum wanitanya. Kebanyakan orang tidak menetapkan jumlah mahar terlebih dahulu. Hanya nama-nama saksi yang dicatat dan mahar yang bersesuaian dengan kedudukan wanita tersebut dibayar. Apabila kapal berlabuh diperlabuhan, banyak anak kapal yang berkahwin. Ketika meninggalkan kepulauan itu, mereka pun menceraikan isteri mereka. Perkahwinan sedemikian merupakan sebahagian daripada perkahwinan muta'ah kerana kaum wanita disini tidak akan meninggalkan negeri mereka sama sekali.
Suami akan dilayani oleh isterinya sendiri tanpa mewakilkan tugas tersebut kepada orang lain. Isterilah yang membawa makanan, menghidangkannya sendiri, membasuh tangan suami, menyediakan air untuk berwuduk dan menutup kakinya dengan kain sebelum tidur. Mengikut adat disini, isteri tidak makan bersama-sama suaminya. Suami pula tidak tahu apakah yang dimakan oleh isteri.

Cubitanrasa: Tulisan diatas tidak meliputi keseluruhan tajuk... Hanya yang dirasakan menarik saja yang dikongsikan.

...:::Spontan Di Hari Khamis - "Atuk, Saya Penat Ni".:::...

Salam Semua,
Seperti yang pernah Ain citekan sebelum ni pasal nenek Ain yang telah meninggal dunia Ahad lepas, ada citer menarik rentetan dari kesibukan dalam menguruskan jenazah. Kisah tentang Abang Faiz, hero Ain yang sulung.
Boleh dikatakan hampir setiap proses pengurusan jenazah, Abang Faiz ada. Boleh tahan gak rasa ingin tahu anak kecil itu.
Proses Mandi Jenazah
Memang Abg Faiz sungguh nak tengok jenazah moyangnya dimandikan. Sampai kepala dia berdarah pun dia tak sedar. Huhuhu... Masa dia nak datang tengok kepala nya terkena bucu tingkap. Adik Ain, Dian nampak Faiz kena tingkap tu, tapi Faiz tak nangis. Dia hanya gosok sikit dan terus datang peluk Ain. Mungkin nak dapatkan kasih ibu untuk merawat kesakitan... Cewah... Sebab ketinggian Faiz tak mencukupi untuk dia tengok apa yang jadi dalam takung tempat mandi tu, dia masuk rumah dan panjat kusyen, tengok dari tingkap. Adik Ain, Shirah nampak dan minta Faiz turun dari kusyen tu, masa tu baru perasan, darah mengalir dari kepala. Huhuhu... Punya lah cemas... Tapi Faiz selamba je... Bertuah betul...

Proses Memakai 'Pakaian Baru"
Masa ni Faiz ada terlibat secara langsung. Tolong mak lang dia pegang tirai untuk tutup jenazah semasa proses pakaian baru. Dia pegang dari awal hingga selesai. Sib baik dia tak jerit "Nape moyang jadi pucong"....

Perjalanan Ke Tanah Perkuburan
Pada masa ni Faiz hanya ikut Atuk je. Mana Atuk ada disitu ada Faiz. So, untuk ke kubur, kena jalan kaki lebih kurang 1/2km. Sebelum van jenazah bergerak, Atuk ngan Faiz dah jalan dulu. Belum pun sampai setengah jalan, Faiz cakap kat Atuk, "Atuk, Saya penat ni'... Atuk yang memang paham dah karenah cucu dia tu pun dukung lah cucu tu sampai ke kubur... Bertuah bertuah...


Cubitanrasa: Adik Fahim tak terlibat sama sebab dia tidur,,,

...:::Ben Ashaari Ajak Kenal Blog Ini # 2:::...

Salam Semua,
Wah...... Ain join segmen BA lagi. Seperti tujuan segmen ini diadakan iaitu untuk mendapat kenalan baru sama lah juga ngan tujuan Ain join segmen ni.
Ain dapat tau segmen ni melalui Blog BA sendiri, sebab Ain follow. So kalo kengkawan nak join gak, bleh klik banner kat atas.

Siapa AIN1914
Ain seorang isteri, ibu kepada dua anak, anak sulung dari 5 adik beradik, kakitangan gomen, duk kat Temerloh.
Mula blog pada 22 April 2010. Atas sebab tertentu, berenti tulis blog dan sekarang kembali aktif.. Hahaha..
Blog Ain ni bukan citer pasal hal peribadi je, tapi macam-macam. Apa saja yang terlintas, terbaca, tertengok atau apa-apa ter lagi lah yang Ain rasa boleh dikongsikan dalam blog ni.
Url blog ni - http://www/ibuamirulpunyeblog.blogspot.com
Ibu Amirul adalah kerana Ain ibu kepada Amirul Faiz dan Amirul Fahim....
Ok. Itu serba sedikit tentang Ain yang Ain bleh share ngan kengkawan semua.
Selamat Berkenalan Semua...

Review Blog - Bleh Klik banner atau url untuk terjah blog

1.
Memang comel. Kalo tak tengok sapa yang tulis, mesti ingat pompuan yang empunya blog ni. Tapi yang sebenar blog ni milik seorang lelaki... Pilihan warna yang mendamaikan...

2. http://mhzmc.blogspot.com/2011/08/ben-ashaari-ajak-kenal-blog-ini-2.html

Cooollllllll.... ala-ala macam laman web radio gitu... tapi jangan keliru... banyak slot yang ada yang boleh dikongsikan... memang coollllll

3. http://www.nadzrie.com/2011/08/ben-ashaari-ajak-kenal-blog-ini-2.html

Background yang mendamai kan... Hijau gitu...
Entry dalam blog ni tak terhad pada 1 topik je... ada macam2...

4. http://laman-ayahsu.blogspot.com/

Blog Ayah Su atau pemilik nya bernama Azam.. Kalo nak tau info pasal alam flora bleh terjah blog ayah su... segala jenis poko yang kita tau rupa tapi tak tau nama dan kebaikannya... blog ayah su best.....

5. http://lulu-pages.blogspot.com/

Antara blog yang Ain paling suka, hampir semua entry dia Ain baca... Sebabnya... Entry Lulu pasal berita semasa... Rugi wooooo... kalo tak baca... Lagi satu blog Lulu memang comel...

6. http://bicaramakdara.blogspot.com/2011/08/ben-ashaari-ajak-kenal-blog-ini-2.html

Blog yang baru Ain follow.. Background penuh ngan gambar... Baru tau yang mak dara ni artis rupanya...  Salam Perkenalan Mak Dara

7. http://ena-fuzz.blogspot.com/2011/08/segmen-ben-ben-ashaari-ajak-kenal-blog.html

Memang sempoi blog cik adik ni... ringkas ... tak sesak...

Rasa nya tu aje yang termampu... Pada yang sudi jengah blog Ain ni...
Terima Kasih Daun Keladi,
Kalo Sudi Jengok Lah Lagi...

...:::Wordless Wednesday:::...

Salam Semua,
Hari ni Ain nak kongsikan email yang Ain dapat untuk renungan semua...













...:::Pergi Nya Tak Kembali Lagi:::...

Illa ilas tuli firdausi ahla....
Doa taubat berkumandang di corong telefon ku yang telah ku jadikan sebagai deringan untuk kejut ku dari mimpi. Berkumandang untuk kali ke 3 tepat pada jam 5 pagi. Ku matikan deringan itu, dan serentak itu lagu Cukup Sekali nyanyian JJ mengalunkan irama nya menandakan ada panggilan masuk. Rupanya panggilan dari adik Dian. Kusangkakan hanya panggilan biasa untuk mengejut sahur tapi rupa perkhabaran sedih yang ku terima. Satu-satunya nenek yang ku ada telah kembali rahmatullah... Innalillah wa innalillahirajiun...
Suami ku kejut dan ku maklumkan tentang hal itu. Sesudah sahur dan selepas selesai semuanya, kami mulakan perjalanan ke Kg. Seri Sendayan. Dan tepat 9 pagi kami sampai. aku masuk ke rumah dan lihat jenazah nenek terbaring kaku. Dikelilingi adik2 ku serta sanak saudara yang kusyuk membaca surah Yassin. Ku tinggalkan seketika untuk bertemu dengan ibu ku serta sanak saudara yang lain.
Setelah itu, ku kembali untuk menyertai adik2 ku. Kain yang menutup wajah nenek ku singkap. Wajahnya tenang seperti sedang lena diulit mimpi. Tapi ada kain kusam yang menutup lubang hidungnya. Rupanya ada cecair hitam yang tak berhenti keluar. Kapas belum ada lagi. Tunggu sepupu pergi beli kapas. Wajah nenek ku tutup kembali. Surah Yasin ku hadiah kan untuk nenek.
Selesai bacaan Yasin, sepupu lelaki menghulurkan kapas. Wajah nenek ku bersihkan dan hidungnya ku letakkan kapas. Dengan harapan cecair tadi akan berhenti.
Tiba saat jenazah dimandikan, ku hanya membantu mana yang perlu. Selain orang yang diamanahkan untuk memandikan jenazah seramai 4 orang dan ditambah dengan adik beradik perempuan ibu ku seramai empat orang, kukira sudah cukup untuk urusan itu. Ku hanya memerhati dari satu sudut dan menghulurkan keperluan yang diperlukan untuk proses itu. Selesai dimandikan, cucu lelaki dikerah untuk mengangkat jenazah nenek dari tempat mandi ke ruang rumah untuk dipakaikan "pakaian baru".
Sebagai cucu perempuan yang pertama, ku cuba lunaskan tanggungjawab ku dengan sebaiknya. Membantu mana yang perlu dalam proses memakaikan "pakaian baru" nenek. Kapas putih di balut ke seluruh anggota badan. Dibalut dengan sempurna. Setelah itu kain putih disarungkan dari paras pinggang hingga bawah. Kemudian sehelai lagi yang ku lihat telah dibentukkan seperti baju disarungkan. Diikat dengan kemas. Dan tangan dikiamkan semula. Selesai itu, dua helai kain digunakan sebagai penutup kepada. Kain pertama dililitkan dari atas hingga bawah kepala. Dan kain kedua disarungkan. Setelah puas hati, barulah proses terakhir dimulakan. Lapisan pertama dibalut. Selesai itu, air mawar direnjis kan ke jenazah. Setelah itu lapisan kedua yang telah diletakkan kapur barus menutup keseluruhan jenazah. Ku lihat 5 helai kain kecil seperti tali telah tersedia. Mula2 sekali hujung kaki diikat, lutut, punggung, dada dan sebelum tali terakhir iaitu dibahagian kepala diikat, anak-anak dan kaum keluarga yang lain dipanggil untuk menatap dan mengucup nenek untuk terakhir kalinya.
Setelah 3 kali AlFatihah dibacakan bermulalah perjalanan nenek ke alam lain. Dan semoga dengan keberkatan Ramadhan ini, roh nenek tenang bersemadi dan sentiasa dicucuri rahmat... Amin....


BEN ASHAARI

Yang Popular

Terima Kasih Sahabat

my nuff