my nuff

...:::Kanser Oh Kanser Part 2:::...

Sambung lagi citer pasal kanser ni. Jumaat lepas ada orang MAKNA darang opis wat taklimat pasal MAKNA. Diorang nak minta sumbangan untuk MAKNA sekali. Diorang citer lah cikit2 pasal MAKNA dan kemudahan2 yang ada kat MAKNA tu. Jadinya bila dah habis taklimat adalah soal jawab. So Ain tanya lah kut2 orang MAKNA tu ada wat kajian nak tahu punca2 kanser tu.


Diorang kata punca utama kanser tu belum jumpa lagi. Tapi kajian terhadap pesakit kanser yang diorang dah buat, diorang bleh wat rumusan yang punca kanser adalah kerana cara hidup dan makanan. Yang buat kita orang terkejut antara makanan yang disebut ayam (macam ain cite sebelum ni), ikan ngan sayur.

                                           

Ayam tu sebab kena inject bagi besar. Tu semua orang tahu. Ayam kampung je paling selamat dimakan.


                                                 




Sayur sebab baja kimia yang digunakan. Nak bersihkan nya kena rendam ngan air garam 5 minit. Tu pun semua orang tahu.

                                          

Yang orang kurang tahu pasal ikan. Nape ikan pun bleh termasuk dalam kategori tu. Orang MAKNA tu cakap kalo ikan sungai atau ikan yang kita pasti dari laut tempatan tak jadi masalah. Yang kita kena hati2 ialah ikan import. Sebab untuk bagi ikan import ni tahan lama, diorang akan awetkan dulu. Bahan pengawetnya sama ngan bahan yang awet mayat tu. Pastu orang MAKNA tu cakap lagi yang ikan yang jual kat pasar harian tu kebanyakannya ikan tempatan. Ikan import biasanya ada kat pasaraya2 besar.

Aduyai... Payahnya... Nak makan pun kena hati2.

Cara nak mengatasi kanser antaranya
  • minum air masak banyak2
  • bangun tidur sebelum gosok gigi terus minum air masak (sebab air liur basi tu ada enzim yang bleh buang sisa toksik dalam badan
  • lebihkan makanan beralkali macam buah-buahan
  • dan amalkan minum jus brokoli 3 kali seminggu (jus tu pahit tapi jangan letak gula, tapi bleh letak madu atau jus oren)
Ok lah kengkawan.. harap info yang Ain sampai kan ni dapat menambahkan lagi pengetahuan kengkawan semua. Dan di bulan Ramadhan ni sama2lah kita beramal jariah untuk menderma bagi membantu pesakit kanser.

6 comments:

!! YaNa YassiN !! said...

Thanks share info nie,.. dah lah kita suka makan ayam,.. haaish, selamat hari raya ain,..:)) raya mana??

ain1914 said...

Yana: Kita raya Bahau dulu

Udy said...

aik..org bahau ke?

Gen2Merah said...

alhamdillah.. terima kasih share pasal ni.. banyak yang saya baru tahu.. huhuhu...

tak sangka makanan kegemaran saya banyak yang kena hati2 lepas ni..

ain1914 said...

udy: memang le ain orang bahau.

Gen2Merah: memang kena hati2... patut lah orang tua dulu2 sihat walafiat... sayur tanam sendiri, ikan ngan ayam bela sendiri...

hyazz said...

ayam...suker...
hrm...kalau pikir...semua la takleh makan...
nak makan ayam kampung...liat la..tak berapa gemar sikit

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff