my nuff

...:::Spontan Di Hari Khamis - "Atuk, Saya Penat Ni".:::...

Salam Semua,
Seperti yang pernah Ain citekan sebelum ni pasal nenek Ain yang telah meninggal dunia Ahad lepas, ada citer menarik rentetan dari kesibukan dalam menguruskan jenazah. Kisah tentang Abang Faiz, hero Ain yang sulung.
Boleh dikatakan hampir setiap proses pengurusan jenazah, Abang Faiz ada. Boleh tahan gak rasa ingin tahu anak kecil itu.
Proses Mandi Jenazah
Memang Abg Faiz sungguh nak tengok jenazah moyangnya dimandikan. Sampai kepala dia berdarah pun dia tak sedar. Huhuhu... Masa dia nak datang tengok kepala nya terkena bucu tingkap. Adik Ain, Dian nampak Faiz kena tingkap tu, tapi Faiz tak nangis. Dia hanya gosok sikit dan terus datang peluk Ain. Mungkin nak dapatkan kasih ibu untuk merawat kesakitan... Cewah... Sebab ketinggian Faiz tak mencukupi untuk dia tengok apa yang jadi dalam takung tempat mandi tu, dia masuk rumah dan panjat kusyen, tengok dari tingkap. Adik Ain, Shirah nampak dan minta Faiz turun dari kusyen tu, masa tu baru perasan, darah mengalir dari kepala. Huhuhu... Punya lah cemas... Tapi Faiz selamba je... Bertuah betul...

Proses Memakai 'Pakaian Baru"
Masa ni Faiz ada terlibat secara langsung. Tolong mak lang dia pegang tirai untuk tutup jenazah semasa proses pakaian baru. Dia pegang dari awal hingga selesai. Sib baik dia tak jerit "Nape moyang jadi pucong"....

Perjalanan Ke Tanah Perkuburan
Pada masa ni Faiz hanya ikut Atuk je. Mana Atuk ada disitu ada Faiz. So, untuk ke kubur, kena jalan kaki lebih kurang 1/2km. Sebelum van jenazah bergerak, Atuk ngan Faiz dah jalan dulu. Belum pun sampai setengah jalan, Faiz cakap kat Atuk, "Atuk, Saya penat ni'... Atuk yang memang paham dah karenah cucu dia tu pun dukung lah cucu tu sampai ke kubur... Bertuah bertuah...


Cubitanrasa: Adik Fahim tak terlibat sama sebab dia tidur,,,

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff