my nuff

...::: Buat Baik Perpada-pada?:::...

Ada pepatah melayu bagi tahu ' Buat Baik Berpada-pada, Buat Jahat Jangan Sekali'. Pasal buat jahat tu memang tak boleh dah kan... Tang buat baik berpada-pada tu... Kenapa perlu ada batasan dalam melakukan kebaikan... Sebab takut kita buat baik ngan musuh ke atau tak nak orang ambil kesempatan sebab kita terlalu baik...
Bagi Ain bila kita buat baik tak yah lah nak pilih orang ke, masa ke, tempat ke. Terutama kalo ada orang minta tolong ngan kita. Oh, sebab kat orang tu tak ada kepentingan kita atau bagi faedah pada kita, kita tak yah tolong.  Atau sebab kan orang tu suka ambil kesempatan atas kebaikan orang, kita dah reject awal-awal bila dia datang minta tolong. huhuhu tak mo lah buat macam tu.
Bila kita buat baik pasti balasannya pun baik. Itu sudah semestinya. Bila kita melapangkan kesempitan orang lain, Insyaallah satu hari nanti bila kita dalam kesempitan pasti ada jalan untuk melapangkannya... Kena yakin ngan janji Allah SWT lah ye...
Ce kita ikut Sunnah Rasulullah yang selalu berkelakuan baik ngan semua orang wa i mal dengan orang yang nak bunuh dia sekali pun.... Ain selalu mengingatkan diri sendiri sentiasa berkelakuan baik tapi kadang-kadang tu yang terbabas juga. Huhuhu...
Jom kita sesama muhasabah diri ye...

2 comments:

kechixx hussain said...

tp ada jugak org yang suka mengambil kesempatan ke atas kebaikan kita..dan ada jugak orang yang mempertikaikan kebaikan kita..yang penting hanya kita dan Allah sahaja yang tahu kebaikan kita..selamat berbuka;)

nn lylyn said...

kena tgk keadaan..ade yg perlu wt baik lebih

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff