my nuff

Orang Kata Kalau Nakkan....

Dulu orang tua-tua selalu cakap, kalau nakkan anak dara orang , tawan dulu hati mak ayahnya. Kenal keluarga sidara dulu.

Situasi Dulu
Bila ada sibujang yang tertawan hati dengan sidara lain benar situasinya. Jumpa tepi jalan, sibujang usik-usik manja. Sidara pula tersipu-sipu malu, jalan tunduk muka. Sibujang dan sidara jalan beriringan tapi sibujang jalan tepi jalan sini yang sidara jalan tepi jalan sinun. Hanya diam tapi senyum bersimpul-simpul. Bila sampai rumah, sidara lari-lari anak naik ke atas. Sibujang pula,
"Assalamualaikum pakcik".
Sibujang borak-borak kosong tapi berisi dengan ayah sidara. Sambil borak, sibujang terjeling-jeling, terjenguk-jenguk cari dara idaman. Tapi pertemuan tak abis disitu. Sibujang selalu bertandang ke rumah, bukan jumpa sidara tapi terus-menerus memasang umpan untuk menawan hati mak ayah sidara. Sampai satu tahap,
"Bujang, kau sudi tak kalau pakcik jodohkan kau dengan Dara anak pakcik".
Hati sibujang bagai melompat sampai ke langit, sidara pula macam nak jerit kesukaan tapi ditahan dek adab dan sopan.

Situasi Sekarang
Boboi ngan gegel bertemu. Baru dua kali jumpa terus terdetik ,
"oh, boboi lah lelaki yang diciptakan untuk gegel"
Keluar dating tak kira masa. Tu mak ayah tak tau lagi.
Bila boboi hantar gegel balik rumah, keluar dari kereta pun tak sudi.
Yang si mak gegel terintai-intai kat tingkap. Ayah gegel pulak buat-buat keluar rumah. Kot kot lah boboi nak bersalaman dan bertegur sapa.
NANNNNNN HADOOOOOOOO
Boboi terus start enjin kete terus blah..
Dalam hati boboi berkata,
"Aku nak kat anaknya, bukan mak ayah nya"......

1 comment:

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff