my nuff

...:::Ibu, lamanya ambil penyapu:::...

Suatu pagi di hari minggu...

5.00 pagi
Hmmm... dah kul 5 pagi, kena bangun ni... Alahai bersepahnya bilik... Nak kena kemas ni... Masa cuti ni je bleh buat... Masa kerja tak sempat dah... Nak ge ambil penyapu kat dapur dulu...

Keluar dari bilik masa turun tangga
Eh napa pasu bunga ni senget, betul kan kejap... Berabuk dah bunga-bunga ni, ambik kain lap dulu bunga-bunga tu... Haa ok pun...

Sampai anak tangga yang terakhir
Alamak bila masa pulak budak-budak ni susun mainan kat tangga ni, Hmmm sabar je lah.. Kutip mainan tu masuk dalam bakul mainan...

5.50 pagi
Allahu Akbar Allahu Akbar
Dah masuk waktu Subuh, baik mandi ngan solat dulu...

6.00 pagi
Selesai solat turun balik nak ambil penyapu... Lalu kat ruang tamu...
Alahai... Nape lah bersepah-sepah ni... Dengan naritanya, selimut, bantal, bantal peluk pun ada... Ish ish tak leh ke tangok tv tu tak yah nak baring-baring... Duduk jelah kat sofa tu...
Kemas jap... Lipat narita ngan selimut.. Angkat sekali ngan bantal letak dalam bilik... Betulkan sofa yang tunggang terbalik tu... Susun surat khabar dengan majalah... Betulkan pasu bunga....Lap habuk-habuk yang ada.... Hmmm ok dah

7.30 pagi
Masuk dapur nak ambil penyapu... Terpandang singki penuh ngan cawan...
Laaa.... ni mesti tengah malam tadi minum tapi tak reti-reti nak basuh sendiri... Basuh cawan dulu.. kemas singki... letak balik pinggan mangkuk yang dah siap basuh kat rak, bersihkan singki.

Masa nak ambil penyapu... Nampak pulak mesin basuh
Alamak kain yang basuh malam tadi tak sidai lagi... Keluarkan kain dari mesin masuk dalam bakul. Pastu sidai kat luar....

Dah siap sidai, nak masuk rumah nak ambil penyapu...tapi...
Amboi bersepahnya depan rumah ni... Selipar ngan kasut tak susun... Lantai berpasir... Sapu dulu, susun selipar ngan kasut... Nampak pulak bunga.... Siram dulu... bersihkan daun yang gugur... Cabut rumput sikit...

9.30 pagi
Masuk rumah... baru je nak ge dapur....
Uwwwwaaaaaa.... Alahai... baby dah bangun plak.... Naik atas, pujuk baby.... bagi susu... Pastu mandikan baby... bagi susu lagi... pastu tidurkan.... 

11.00 pagi
Pergi dapur nak ambil penyapu.... tapi
Nampak peti ais... Hmmm... hari ni nak masak apa untuk makan tengahari ni... keluarkan ayam dan sayur letak kat singki....

Ambil penyapu dan masuk bilik untuk dikemas.... Hmmm... Lamanya nak ambil penyapu tu...
Tapi cerita tu tak habis kat situ je... Lepas bilik di kemas... banyak lagi tugas yang menanti... huhuhu....

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff