my nuff

Makanan Yang Boleh Menyebabkan Sembelit

Kengkawan pernah kena sembelit tak... Memang menyakitkan... Tapi kalo anak kita yang masih baby kena sembelit lagi kesian kan. Meh sini Ain nak kongsikan makanan-makanan yang boleh menyebabkan sembelit. Terutama sekali untuk ibu-ibu yang masih menyusukan bayi mereka.


1. Daging Merah

Ramai orang makan daging sebab keenakkan dan protein yang terkandung di dalamnya. Tapi bila daging merah ini dimasak, protein menjadi 0%. Daging juga memerlukan lebih dari 90 jam untuk dicerna ( itu pun sebahagian je ! )




2. Produk Bergula

Produk bergula mempunyai fibre(serat) yang rendah serta mengandungi gula dan lemak yang tinggi dimana boleh menyebabkan sembelit yang lagi kronik. Sesiapa yang makan desserts dan makanan yang manis sekali banyak memang senang kena sembelit.


3. Produk Bersusu

Makanan bersusu seperti susu, keju, mentega dan aiskrim adalah makanan tinggi lemak tepu dan rendah serat. Makanan ini bukan saja menyebabkan sembelit, malah boleh menyebabkan risiko penyakit jantung.



4. Produk yang diproses

Korang suka fast food? haha..Sebenarnya makanan yang diproses seperti pizza, nugget, sosej, pasta, kentang goreng dan burger boleh menyebabkan sembelit. Serat yang rendah didalam makanan ni boleh memburukkan sembelit.



5. Kafein

Kafein boleh menyebabkan dehidrasi yang akan menyebabkan sembelit terjadi. Jadi elakkan mengambil kopi, coklat dan minuman lain yang mengandungi kafein ni. Selain sembelit, jika mengambil kafein berlebihan akan menyebabkan korang menjadi caffeinism yang boleh menyebabkan gelisah, insomnia, kerap buang air kecil dan depression. Kafein juga boleh meningkatkan tekanan intraokular.

Minggu Ni Nak Ke Gambang Water Park

Hari Jumaat ni Ain ada mesyuarat kat Gambang. Jadi penganjur mesyuarat tu masukkan sekali pakej untuk ke taman tema air Gambang. Ain akan bawa anak3, mak dan adik. Suami tak ikut. Huhuhu. So jom kita tengok apa yang best nya kat Taman Tema Air Gambang tu. Semua gambar ni Ain pinjam dari En. Google.. Balik dari sana nanti Ain post gambar2 sendiri plak.





Bestkan... Tak sabar nak pergi sana

Pssssst... Sebenarnya mood nak bercerita tu agak kureng... 

Mentafsir Mimpi Tentang Pergaulan Hidup

1. Mimpi keluarga
  • Anda akan berusaha dalam suatu perjuangan
2.Mimpi hidup bahagia dengan keluarga
  • Anda akan mengalami keuntungan dalam keseluruhan keluarga yang anda ada
3. Mimpi isteri mengandung
  • Alamat kurang baik, ada aral yang datang
4. Mimpi isteri bergaul dengan lelaki lain
  • Tanda akan mengalami kerugian
5. Mimpi memeluk isteri sendiri
  • Tanda akan dikurniakan rezeki
6. Mimpi memeluk isteri orang lain
  • Alamat akan timbul suatu keuntungan yang selama ini anda bekerja keras untuk mendapatkannya.
7. Mimpi isteri anda bersalin
  • Alamat dapat rezeki besar
8. Mimpi berjalan-jalan dengan isteri
  • Tanda akan berselisih faham
9. Mimpi bertengkar dengan isteri
  • Kesihatan badan akan terganggu
10. Mimpi mendukung anak kecil
  • Akan mendapat kerugian atau kesusahan
11. Mimpi kedua suami isteri mandi bersama dalam air
  • Akan mendapat keuntungan dalam suatu yang dijalankannya
12. Mimpi anak meninggal dunia
  • Akan timbul pertengkaran dalam rumahtangga
13. Mimpi suami isteri berkelahi
  • Akan meremukkan sesuatu urusan yang dipandang sangat penting
14. Mimpi ayah anda
  • Segala kesusahan anda tidak akan terganggu
15. Mimpi anak yatim
  • Maka hidup anda penuh kegembiraan
16. Mimpi memungut anak yatim
  • Tandanya rezeki dan harta akan membukit
17. Mimpi mengunjungi rumah anak yatim
  • Anda menerima khabar baik dari pihak keluarga
18. Mimpi bercakap-cakap dengan seorang gadis
  • Anda akan mengalami kehidupan yang indah dihari-hari akan datang
19. Mimpi menjadi hakim
  • Pendirian yang tidak mendapat sambutan dari teman
20. Mimpi melihat hakim
  • Kedudukan anda dalam pejabat diberikan tempat yang tinggi oleh majikan
21. Mimpi melihat ibu anda
  • Anda akan mencapai kejayaan dalam usaha anda yang begitu sukar
22. Mimpi mendengar suara ibu
  • Akan tiba berita berharga untuk anda
23. Mimpi menulis surat untuk ibu
  • Anda akan menerima banyak jasa dan kehormatan
24. Mimpi melihat isteri
  • Maka kasih sayang tidak kunjung padam sepanjang masa
25. Mimpi orang tua
  • Segala usahanya akan berjaya
26. Mimpi melihat orang mati
  • Akan mendapat kesusahan dalam hati
27. Mimpi melihat orang kedekut menghitung wangnya
  • Berhati-hati berhadapan dengan orang uang ingin cepat kaya
28. Mimpi jadi orang kedekut
  • Menunjukkan anda terlalu memikirkan keperluan diri sendiri, maka dalam hal ini anda harus berhati-hati hari akan datang.
29. Mimpi bertemu seorang perempuan
  • Anda akan mendapat senjata dalam perjuangan anda.
30. Mimpi bertemu orang yang suci
  • Kehidupan anda akan aman damai
31. Mimpi bertemu seorang pengarang
  • Persahabatan yang anda jalin membolehkan anda menemui orang-orang penting dalam bidang sosial dan perniagaan.
32. Mimpi menjadi pengarang
  • Anda berbakat seni dan dengan pekerjaan itu kelak akan menguntungkan anda
33. Mimpi menolong seorang pengemis
  • Anda mendapat kemajuan dalam penghidupan dan cinta.
34. Mimpi bercakap dengan seorang petani
  • Anda akan menyenangkan hati seorang yang dianggap penting untuk menyelesaikan persoalan yang rumit.
35. Mimpi bertemu seorang polis
  • Anda terlindung dari pergaduhan
36. Mimpi bertemu ahli politik
  • Anda akan kehilangan ramai sahabat karib
37. Mimpi bertemu perdana menteri
  • Anda akan mendapat kehormatan
38. Mimpi bertemu ratu
  • Anda akan berjaya dalam apa yang selama ini dicita-citakan
39. Mimpi menjadi tentera
  • Tidak baik baik kerana selalu mengalami perubahan dalam hidup
40. Mimpi syaitan atau neraka
  • Memperingatkan kita kepada masa keburukan yang akan datang kepada kita.

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff