my nuff

Siapa Syed Mokhtar Al-Bukhari


Berikut saya kongsikan serba sedikit kejayaan Syed Mokhtar yang boleh kita belajar:


1.Mula berniaga awal. Syed Mokhtar mula berniaga seawal umur 17 tahun.

2.Pendidikan formal yang terbantut bukan penghalang untuk berjaya. Syed Mokhtar tidak tamat bersekolah. usahanya mengambil kursus akaun ketika berumur 21 tahun juga tidak dihabiskan.

3.Pastikan kita dikelilingi oleh mereka yang sebaya dan bercita-cita tinggi. Beliau mengenali Timbalan Perdana Menteri sekarang yang ketika itu menjadi Pengarah Urusan sebuah syarikat di Johor. Beliau juga mengenali ramai orang hebat-hebat lain dalam arena politik ketika muda dulu yang mana sama-sama bercita-cita tinggi.

4.Peka dengan peluang dan rebut dengan cepat.

a.Syed Mokhtar mengambil faedah daripada galakan kerajaan mengadakan usahawan bumiputera yang berjaya agar dapat bersaing dengan bukan bumiputera terutamanya orang Cina. Permohonan permit lorinya diluluskan lebih daripada apa yang dia minta.

b.Walaupun permit lorinya ada empat dan dia hanya ada dua buah lori, tawaran untuk meng Ali Babakan permit itu ditolaknya mentah-mentah.

c.Usaha kerajaan meletakkan bumiputera dalam dunia korporat dengan mensyaratkan pemilikan 30% saham untuk Melayu sebelum penyenaraian di bursa saham benar-benar dimanafaatkan oleh Syed Mokhtar.

d.Lebih daripada 15 syarikat berjaya direbut oleh beliau. Dia mengekalkan pemilikannya tanpa dijual setelah disenaraikan seperti mana kebanyak orang Melayu yang lain.

5.Kedudukannya yang berketurunan Syed digunakan dengan baik. Mereka yang berketurunan Syed yang punyai salasilah dari keturunan Rasulullah memang sentiasa dihormati oleh orang Melayu. Kebanyakan daripada mereka berada dikedudukan tinggi dalam masyarakat.

6.Akui kelebihan pesaing dan bergabung. Bukannya bermusuh. Majoriti syarikatnya dikongsi dengan rakan strategik dari kaum Cina yang terkenal dengan kegigihan dan kejayaan mereka. Beliau mengakui keperluan bersama dengan rakyat berbangsa Cina untuk mencapai cita-citanya.

7.Tidak pernah melupakan jasa orang. Beliau sering berusaha mendapatkan segala maklumat yang diperlukan dari para pegawai kerajaan dan juga orang persendirian. Semua orang tersebut tidak pernah dilupakannya dan ramai dari mereka menjadi orang kanannya sekarang dalam berbagai syarikat.

8.Sering berhubung merapatkan silaturahim. Syed Mokhtar membuat panggilan telefon sekurang-kurangnya 100 kali sehari kepada semua kenalannya. samada untuk maklumat atau untuk bertanya khabar.

9.Jangan tunggu kaya untuk buat kebajikan atau sumbangan. Ramai yang sangka beliau kuat menyumbang ketika kaya sedangkan sejak mula dia berniaga dan pendapatannya tidak seberapa, dia menyumbangkan separuh dari gajinya untuk diberikan pada mereka yang memerlukan.

Banyak lagi kelebihan Syed Mokhtar yang boleh kita pelajari. Cuma satu sahaja yang tidak mampu kita ikuti adalah susur galur keturunannya. Dia berasal daripada bangsa tahan lasak di Afganistan yang mengembara dengan harapan mencari makan di bumi yang lebih hijau.

Kelasakan itu membuatkan ayah dan juga datuknya sampai ke Malaysia dan kebetulan mereka berjaya diiktiraf sebagai rakyat Malaysia bumiputera setelah kriteria untuk melayakannya ada pada mereka. Dan yang paling penting dia tidak pernah mensia-siakan anugerah tersebut.

Kredit : Facebook

Pesanan Terakhir Seorang Lelaki 16

BAHAGIAN 16


KASMAH bekerja dengan Syarikat Tegas. Atiqah menerima berita tersebut dengan perasaan tenang. Biarlah, perempuan tersebut memang layak bekerja denga Syarikat Tegas. Dengar-dengarnya perempuan tersebut mempunyai ijazah ekonomi. Tak kisahlah asal jangan menyusahkan hidup aku sudah, desis hatinya.

“iqa, Kasmah akan bekerja di bahagian perancangan. Kalau ada apa-apa awak kena bantu dia.” Faizal memberitahu Atiqah pada pagi itu. Pagi pertama Kasmah mula bekerja di situ.

Kasmah yang berada di hadapannya tersenyum. Mencebirkan bibir. Ada sorotan cemburu di wajah Kasmah.

“Okay... No problem!” Atiqah berkata tenang.

Kasmah masih muda. Masih belum mahir dengan kehidupan. Cemburu tidak tentu pasal. Tetapi dia tidaklah tua sangat, masih boleh mengawal perasaan. Dia senyum sendirian.

“Letak Iqa bawah Ilah Faizal, I dengar dia seorang kerani yang berkebolehan.”

Faizal menggeleng. Atiqah di bawah Encik Badrul, tentu Encik Badrul tidak akan membenarkan. Walaupun lelaki itu sepatutnya sudah mempunyai setiausaha tetapi dia lebih sukakan Atiqah. Dahulu ketika Atiqah datang dan melamar kerja, walaupun tidak mempunyai sebarang sijil tetapi Encik Badrul menyuruh dia menerima Atiqah. Jadi Atiqah dijadikan sebagai kerani.

“Kita jumpa Encik Badrul sekejap.” Faizal memberitahu Kasmah.

Dia risau dengan keputusan ayahnya membenarkan Kasmah bekerja lebih didorong oleh rasa sakit hati kepada Atiqah. Kadangkala dia terfikir apa dosa Atiqah. Atiqah seorang pekerja yang baik dan bersopan santun. Tetapi gadis itu tidak pernah menyenangkan hati Tuan Ahmad.

“Okeylah... Iqa tolong Kasmah kemaskan meja dia.”

Kasmah memegang tangan Faizal. Atiqah mengerutkan dahinya kemudian ketawa di dalam hati. Dalam pejabat pun nak berpegangan tangan, tak professional langsung, desis hati Atiqah. Lantaklah Kasmah!

Atiqah bangun menuju ke meja di mana Kasmah akan duduk nanti.

Mary, penolong pengurus yang berada di situ merenung Atiqah.

“Siapa perempuan yang mengada-ada tu Iqa?” Tanya Mary pada Atiqah yang sedang mengangkat beberapa buah fail yang berada di meja tersebut.

“Kasmah, bakal tunang Faizal.”

Mary mengerutkan dahinya kemudian ketawa.

“Geli aku tengok, dalam office pun mahu pegang tangan ke?”

Atiqah turut melambakkan tawanya yang tertahan sebentar tadi.

Mary merenung muka Atiqah lembut. Atiqah pekerja yang baik dan suka bergurau. Dia tahu perhubungan Atiqah dengan Faizal yang begitu baik namun dia akur masakan Faizal mahu memilih Atiqah yang hanya seorang kerani biasa.

“Dia nampak bahaya Iqa, baik hati-hati...” Nasihat Mary ikhlas.

Atiqah tersenyum. Dia tahu Mary seorang kawan yang baik. Perempuan Cina yang baik dan suka berkelakar dengannya itu selalu menunjukkan sikap timbang rasanya.

“Tak apalah Mary, asal dia tak kacau aku cukuplah.”

Mary merengus perlahan. Dia tidak sukakan Kasmah. Orang kaya memang selalu perasan!

“Aku takut dia akan kacau kau. Kenapa Faizal kenalkan dia dengan kau dulu, tak dengan aku atau staf lain? Tentu ada apa-apa ni!”

Atiqah tersengih, lantaklah. Dia bukan kisah sangat. Memang kadangkala dia merasakan dia menyukai Faizal namun dia tahu Faizal tidak pernah menganggap dia lebih daripada seorang sahabat. Tambahan pula Tuan Ahmad tidak sukakannya. Dia tidak mahu terlajak dalam menimbang perasaan nya nanti.

“Tak apalah Mary, nak buat macam mana!” Atiqah tersengih.

“Hati-hati Iqa. Nanti dia apa-apakan kau!” Mary berbisik perlahan apabia melihat Faizal dan Kasmah berjalan seiring menuju kearah mereka.

“Dia nak apa-apakan aku? Aku tak apa-apakan dia orang dah cukup baik!” Atiqah bergurau.

Mary ketawa kecil.

“Iqa, buat air untuk saya dan Kasmah. Milo satu, kopi satu.” Faizal berkata agak kuat pada Atiqah.

Atiqah mengangkat bahunya kepada Mary yang mencebirkan bibir.

“Jangan buat Iqa!” Bisik Mary perlahan pada Atiqah.

“Atau kau letak aja racun dalam air dia.”

Atiqah mengerutkan dahinya kemudian terus ketawa.

“Apalah kau ni Mary. Aku bukan pembunuh tahu!”

Mary ketawa besar mendengar kata-kata Atiqah yang lucu itu.

ATIQAH yang sedang tekun menatap draf kertas kerja yang diberikan oleh Encik Badrul sebentar tadi apabila tiba-tia dia terdengar suara orang berdehem di hadapannya.

Dia mendongak, kemudian tersenyum pada Kasmah yang berdiri di hadapannya.

“Ya Cik Kasmah, boleh saya bantu?” Atiqah bertanya perlahan sambil tersenyum merenung Kasmah yang merenung sini padanya.

Perempuan tersebut kadangkala perbuatannya menyakitkan hati Atiqah. Namun Atiqah tidak mahu mancari musuh. Dia tidak tahu kenapa Kasmah memusuhinya sedangkan sejak Kasmah bekerja di situ, dia tidak pernah keluar lagi dengan Faizal dan selalu mengawal kata-katanya dengan Faizal. Kasmah yang baru beberapa hari bekerja di situ sudah mencari fasal.

“Buatkan aku air!” Kasmah berkata sambil bercekak pinggang.

Atiqah tersenyum sambil menggeleng. Dia bekerja untuk Encik Badrul bukan untuk Kasmah.

“Maaf Cik Kasmah, saya sibuk. Ada kerja untuk Encik Badrul yang perlu saya siapkan dengan segera.” Atiqah berkata acuh tak acuh.

Dia kembali merenung skrin komputernya. Draf di tangannya mesti disudahkan hari itu juga. Encik Badrul mahukan petang itu. Ada sepuluh muka surat semuanya.

“Buatkan aku air. Aku nak air Milo!” Kasmah berkata dengan suara yang tinggi. Atiqah mengeluh setelah melihat Kasmah beredar dari tempatnya. Ketika dia habis menaip satu muka surat, dia mendengar suara Faizal dari intercom menyuruh dia datang berjumpanya. Beberapa minit kemudian dia telah pun berada di bilik lelaki tersebut. Direnung wajah Faizal yang sedang merenungnya.

“Kenapa Iqa tak tolong Kasmah tadi?”

Atiqah tersentak. Dia hampir lupa pada Kasmah yang menyuruh dia membuat air. Dia ketawa kecil akhirnya. Perkara sekecil itu pun Kasmah mahu adukan pada Faizal.

“Saya sibuk Faizal.”

“Buat air sekejap takkan tak boleh?” Faizal berkata selamba namun sudah cukup menggores hati Atiqah.

Apakah kerja di sebenarnya? Membantu Encik Badrul atau membuat air untuk Kasmah!

“Takkan tolong pun tak boleh. Sejak bila Iqa jadi orang yang tak boleh membantu ni?” Suara Faizal kedengaran sinis.

Atiqah menelan liur.

“Takkan dia tak boleh buat air sendiri, Faizal. Saya bekerja untuk Encik Badrul!” Atiqah membela diri. Dia mendengar Faizal merengus.

“Memanglah... tapi selama ni Iqa buat air untuk saya dengan Encik Badrul. Sekarang apa salahnya buat air untuk Kasmah? Dia pegawai Iqa juga. Dia sibuk tu!”

Atiqah mengetap bibir. Ditahan hatinya. Tiba-tiba dia teringatkan tawaran Datuk Marzuki. Sudah tiba masanya dia menimbangkannya.

“Kerja saya dah bertambah ke Faizal... jadi tea lady pula?” Sindir atiqah.

Faizal merenung Atiqah dengan pandangan kosong. Kemudian merengus perlahan.

“Kenapa Iqa benci sangat dengan Kasmah tu. Iqa cemburu?” Tanya Faizal terus terang.

Atiqah menggeleng. Cemburu tidak pernah wujud dalam kamus hidupnya, lebih-lebih lagi yang melibatkan anak Tuan Ahmad.

“Habis... kenapa Iqa tak habis-habis nak menyakitkan hati Kasmah! Hari tu Kasmah suruh menaip Iqa tak mahu tolong!”

Atiqah melongo. Faizal sudah benar-benar berubah. Hantinya kian tergores.

“Sekarang Faizal nak suruh saya buat apa sebenarnya... saya buat!” Atiqah berkata perlahan, malas mahu mendengar Faizal terus berleter. Hatinya benar-benar sakit.

“Buatkan Kasmah air, tolong dia kalau dia perlukan pertolongan. Sebagai kerani, Iqa kena buat apa yang pegawai Iqa suruh buat!”

Atiqah mengangguk. Dia akur dengan kata-kata Faizal.

“Okeylah Encik Faizal. Itu saja?”

Faizal terkasima. Atiqah tidak pernah memanggilnya encik. Baru dia sedar bahawa dia sudah agak berkasar dengan Atiqah. Dia mengangkat tangannya.

“Sorry Iqa tapi Iqa kenalah bertolak ansur kalau nak kerja lama di sini.”

Atiqah mengangguk. Huh! Kalau setakat syarikat ini dengan Kasmah yang menyakitkan hati, Faizal yang sudah tidak menghargainya dengan Tuan Ahmad yang selau memandang rendah padanya, dia perlu memikirkan tawaran ayahnya.

“Baik Encik Faizal. Itu saja?” Atiqah mengulangi kata-katanya sebentar tadi. Malas dia mahu menghadap Faizal lama-lama. Lelaki itu semakin lama semakin menyakitkan hati.

“Tak apalah! Lain kalilah kita bercakap lagi!” Faizal mengeluh perlahan. Dia tidak tahu kenapa dia merasakan ada yang tidak kena.

“Saya minta diri dulu. Terima kasih dan sekarang juga saya buatkan air untuk Cik Kasmah.”

Faizal mahu menjawab tetapi Atiqah sudah keluar dari biliknya.

“Susah!” Dia berkata pada dirinya sendiri.

Sebenarnya bukan niat dia mahu berkata begitu dengan Atiqah tetapi dia tidak tahan dengan Kasmah yang merengek minta atiqah ditegur. Dia mengeluh berat.

Pesanan Terakhir Seorang Lelaki 15

BAHAGIAN 15


ATIQAH member salam beberapa kali namun Hajah Mimah tidak menjawabnya. Atiqah tahu Hajah Mimah berada di rumah kerana keretanya berada di halaman.

Atiqah menolak daun pintu perlahan-lahan. Pintu hadapan rumah Hajah Mimah itu tidak berkunci. Buah epal Fuji kesukaan Hajah Mimah yang dibelinya di Jakan Tunku Abdul Rahman sebentar tadi dipeluknya erat.

“Mak cik, mak cik ada kat rumah ke?” Atiqah bertanya sambil terjengket-jengket masuk.

“Hei Iqa!”

Atiqah menjerit kuat kerana terperanjat melihat Nik Arif berada di hadapannya. Buah epal yang dipeluknya terlepas dan jatuh bergolek ke lantai. Dia langsung tidak perasan Nik Arif sedang berbaring di sofa. Sempat dia menjeling jam di dinding rumah Hajah Mimah. Baru pukul dua petang. Nik Arif tidak bekerja?

Nik Arif tersengih melihat wajah Atiqah yang pucat.

“Iqa tak kerja ke?” Tanya Nik Arif.

Atiqah menggeleng. Dia gugup melihat Nik Arif duduk di hadapannya dengan hanya memakai seluar pendek sampai ke lutut tanpa memakai baju. Malu rasanya dia mahu melihat tubuh Nik Arif. Pergilah pakai baju! Desis hati kecilnya.

“Mak cik ada?” Tanya Atiqah sambil menelan liur.

Nik Arif tersenyum. Dia memungut buah epal yang bergolek di lantai.

“Lain kali masuk rumah orang beri salam.” Usik Nik Arif.

Atiqah menggaru lengannya.

“Saya beri salam tadi tak ada orang jawab pun.” Balas Atiqah yang masih lagi gugup.

Nik Arif merenung Atiqah tanpa berkelip. Matanya turun ke bibir Atiqah. Lama. Cantik, desis hari Nik Arif.

“Emak sembahyang. Duduklah dulu. Sekejap lagi mungkin selesai...”

Atiqah duduk perlahan di sofa.

Nik Arif membawa buah epal yang dibawa oleh Atiqah ke dapur. Dia kemudian keluar dengan dua gelas air oren. Diberinya segelas pada Atiqah.

Atiqah menyambut perlahan.

“Apa hal nak jumpa mak?” Tanya Nik arif. Lagak seperti polis pencen.

Atiqah menyeluk poket baju kemejanya. Dihulurkannya beberapa keping duit seratus kepada Nik Arif.

“Saya nak bayar duit sewa rumah.” Atiqah berkata perlahan.

Nik Arif menyambutnya kemudian meletakkan wang tersebut di atas meja.

“Iqa tak kerja hari ni?” Tanya Nik arif kali yang kedua.

Atiqah menggeleng. Berapa kali nak tanya?

Getus hati Atiqah. Dia tiba-tiba teringat perbualannya dengan Datuk Marzuki. Dia teringat bagaimana Datuk Marzuki menangis di hadapannya. Di sudut hatinya dia menyesali apa yang telah dilakukannya. Dia telah meminta pendapat Dahlia dan Fuad namun dia tidak dapat membuat sebarang keputusan. Dia sendiri tidak tahu apa yang harus dilakukan sekarang.

“Encik Nik tak kerja ke hari ni?” Tanya Atiqah pula.

Nik Arif menggeleng sambil mempamerkan senyuman. Dia tidak tahu kenapa dia begitu senang melihat cara Atiqah bercakap. Cakapnya teratur dan begitu mepersonakan.

“Tak kerja Iqa, Nik kerja dengan syarikat perkapalan. Iqa kenal Datuk Marzuki?”

Tersentak Atiqah emndengar pertanyaan tersebut. Atiqah menggeleng lambat-lambat.

“Alah, muka dia selalu keluar TV sekarang ni. Diakan kahwin dengan Zakiah, pembaca berita di TV KYR. Takkan Iqa tak kenal?”

Atiqah pura-pura mengangguk.

“Dia ada beli barang dari Turki dan Jepun. Syarikat Nik yang kendalikan penghantaran barang dia. Semalam dia kompelin ada beberapa utas mutiara dan cincin yang dibeli dari Jepun untuk anak perempuannya hilang. Mengamuk sakan orang tua tu. Dalam resit penghantaran,m emang barang tu ada. Sehari suntuk Nik ke Westport cari. Nasib baik jumpa dan hantar pada dia pagi tadi. Itu yang Nik tak kerja. Mengantuk. Tahu ajalah Datuk Marzuki... Untung anak dia. Nampaknya dia sayang sungguh dengan anaknya. Dia cakap kalau tak jumpa barang-barang tu, dia akan saman syarikat Nik.”

Atiqah menelan liur mendengarnya. Dia tidak dapat menggambarkan perasaannya saat itu. Nasib baik Nik Arif tidak tahu siapa dia.

“Iqa dah lama sampai? Kamu nak ikut nak tak Nik, mak nak keluar makan dengan Iqa.”

Nik Arif mengerutkan dahinya kemudian ketawa kecil.

“Pandai! Patutlah tak masak. Okey, Nik ikut tapi tunggu Nik sembahyang dan pakai baju dulu. Emak kena belanja sebab Iqa dah banya duit sewa rumah.” Nik arif mengunjukkan duit yang berada di atas meja.

Hajah Mimah ketawa sambil mengambil wang tersebut.

Setengah jam kemudian, Nik Arif sudah memandu kereta emaknya, Atiqah merasa pelik keran dia tidak nampak di mana kereta Nik Arif namun dia malas hendak bertanya.

“Jom emak belanja kamu di Hotel Park Royal.”

Nik Arif gembira mendengar cadangan emaknya.

Dia melihat Atiqah yang berada di belakang melalui cermin.

“Emak dapat gaji, Iqa. Belanja makan di hotel. Tak payahlah mak, biar Nik aja yang belanja. Hari tu Iqa betulkan komputer Nik, Nik tak bayar lagi.”

Atiqah tidak menjawab. Dia sedang melayan perasaan. Dia teringat cerita Nik Arif sebentar tadi. Ayahnya mebeli rantai mutiara dan cincin? Tidak mungkin untuk dia!

“Kenapa Iqa tak kerja hari ni?

Nik Arif bertanya apabila dia melihat Atiqah hanya diam melayan perasaan. Selalunya Atiqah suka bercerita.

“Sengaja nak habiskan cuti tahun.” Atiqak berkata perlahan, antara mahu dengan tidak.

“Banyak ke lagi cuti Iqa?”

Atiqah hanya diam.

Dari cermin Nik Arif memerhatikan Atiqah yang seolah-olah sedang melayan perasaan sendiri.

“Ada dua tiga hari lagi.” Dia melayan setiap pertanyaan Nik Arif dengan perasaan malas.

Ketika dia melangkahkan kaki ke dewan makan di Hotel Park Royal, Atiqah terlanggar seseorang.

“Hei Iqa, lama tak nampak... Iqa sihat?”

Atiqah gugup merenung lelaki yang memakai overcoat di hadapannya.

Nik Arif dan Hajah Mimah merenungnya dengan penuh tanda tanya.

“Hah... sihat, sihat.” Atiqah cuba mengimbangi kegugupannya. Aduh, kenapa dia jumpa lelaki itu di sini?

“Mama kamu masih di New Zealand? Lama betul pak long tak jumpa dia. Anak buah aku ni Zahid.” Lelaki yang membahasakan dirinya pak long itu bercakap dengan seorang kenalan yang berdiri di sebelahnya.

Atiqah diam. Dia melirik pada Nik Arif yang memandangnya dengan dahi yang berkerut. Wajah lelaki itu penuh tanda Tanya.

“Ada masa datanglah ke rumah pak long. Kamu ni dah lama betul tak datang rumah pak long. Tapi kalau nak datang, jangan datang minggu ni. Mak long kamu ke London. Konvo Zuriah. Hai, dengarnya dah lama kamu tak balik ke rumah?”

Atiqah mengangguk. Itu sahaja yang mampu dilakukannya saat itu. Dia kalau boleh tidak mahu berjumpa dengan abang kepada ayahnya itu.

“Pak long ini Nik Arif dan ini emaknya Mak Cik Mimah.” Atiqah menukar tajuk perbualan.

Lelaki yang dipanggil pak long oleh Atiqah itu menyalami Nik Arif kemudian berbalas senyum dengan Hajah Mimah.

Boyfriend Iqa ya? Handsome. Ini mesti ada apa-apa ni sampai bawa emaknya sekali.”

Atiqah melirik pada Nik Arif yang ketawa kecil. Huh... boyfriend? Dia tidak dapat membaca hati Nik Arif. Tentu lelaki itu mengejeknya sekarang. Dia teringat-ingat kata-kata penghinaan Nik arif padanya tempoh hari.

“Tak kerja ke hari ni? Ini kad pak long.” Lelaki tersebut menghulurkan sekeping kad kepada Nik Arif.

Nik Arif menyambutnya dan kemudian membalas dengan kadnya.

“Jumpa lagi Iqa. Kirim salam pada mama kamu kalau jumpa. Bila nak kahwin?” Lelaki tersebut menepuk bahu Nik Arif.

Nik Arif tersenyum memerhatikan langkah lelaki itu meninggalkan mereka. Kepalanya digelengkan.

“Datuk Mahfuz?” Nik Arif mengerutkan dahinya. Dia merenung Atiqah yang gelisah.

Atiqah mencari tempat duduk. Sekarang waktu minum teh dan orang tidak berapa ramai di dewan makan.

“Bapa saudara Iqa?” Tanya Hajah Mimah.

Mahu dengan tidak Atiqah terpaksa mengangguk, mengiakan. Tidak guna berbohong kalau tembelang sudah pecah.

“Patutlah Nik rasa macam kenal aja. Datuk Mahfuz, Berjaya Sama Holdings.”

Nik Arif melihat wajah Atiqah yang sedikit tegang. Nik Arif mula terfikir siapa atiqah sebenarnya. Gadis itu amat sederhana namun hidupnya penuh dengan teka teki.

“Mama Iqa di New Zealand?” Tanya Hajah Mimah pula. Berkerut dahi orang tua tu.

Antara mahu dengan tidak, Atiqah terpaksa mengangguk lagi. Sejarah hidup yang cuba disembunyikan selama ini hampir-hampir terbongkar. Dia harus cuba mempertahankannya.

“Iqa kata mama Iqa di Pahang.”

Atiqah baru teringat yang dia pernah memberitahu Hajah mimah yang mamanya berada di Pahang. Apa pula alasan yang mahu diberi kepada Hajah Mimah kali ni?

“Memang mama berada di Pahang tapi ada beberapa orang saudara mara berada di New Zealand. Berhijrah pada tahun tujuh puluhan. Sejak mama dan yah Iqa bercerai, mama selalu tak tenteram. Iqa cadangkan mama ke sana. Sekurang-kurangnya mama terhibur nanti.”

Hajah Mimah mengangguk.

Atiqah lega kerana Hajah Mimah tidak menyoalnya lagi.

“Hai kak, kenal saya lagi tak?”

Seorang pelayan yang dating menungut pinggan di meja sebelah Atiqah menegur.

Nik Arif yang baru bangun mahu mengambil makanan, merenung Atiqah. Atiqah menelan air liurnya.

“Rajan, kamu kerja di sini ke?”

Pelayan yang dipanggil Rajan itu mengangguk.

“Beberapa hari lepas, ayak kakak ada dating ke sini. Nak tegur takut.”

Atiqah terkasima. Dia tidak mahu Rajan bercerita lagi tentang ayahnya. Kalau Nik arif tahu mampus dia.

Nik Arif mengerutkan dahinya mendengar kata-kata Rajan.

“Kakak nak ambil makananlah.”

Rajan mengangguk.

Rajan tersenyum pada Nik Arif yang membanu Atiqah bangun. Tampan lelaki itu, tentu teman lelaki Atiqah, fikir Rajan. Beruntung di mendapat Atiqah. Dahulu dia bekerja di salah sebuah hotel terbesar di Kuala Lumpur. Atiqah selalu ke sana dengan ayahnya, Datuk Marzuki. Dia mengenali Atiqah kerana gadis itu rajin menegurnya. Peramah dan periang pula.

“Tak ramai pula orang hari ni. Nanti mak hantar Nik ke pejabat, ambil kereta. Semalam ke Westport naik lori. Kereta tinggal di pejabat.” Nik Arif bercerita ketika mereka bertiga sedang menghdap makanan.

Dia memerhatikan cara Atiqah makan. Cara Atiqah memegang sudu dan garfu cukup menarik. Begitu juga cara Atiqah memasukkan makanan ke mulutnya dan sesekali menjilat bibirnya. Nik Arif menelan liaur. Terpesona.

“Datuk Mahfuz pak long Iqa?” Tanya Nik Arif apabila melihat Atiqah hanya diam sahaja.

Lambat-lambat Atiqah mengaguk.

“Tak sangka pula rupanya Iqa ni bukan calang-calang orang.” Usik Nik Arif.

Atiqah nampak tidak begitu menyukai topik dirinya dibincangkan.

“Kenapa tak minta kerja aja dengan Datuk Mahfuz?” Tanya Nik Arif.

“Iqa tak layak.” Atiqah menjawab perlahan.

Nik Arif ketawa kecil. “Paling kurang Iqa boleh jadi setiausaha ke, orang cantik macam Iqa masakan tak boleh.”

Pandangan Atiqah bertembung dengan mata Nik Arif merenung nakal ke wajahnya.

Atiqah menggaru lengannya.

Hajah Mimah tahu ada sesuatu yang dirahsiakan oleh Atiqah daripadanya namun dia dapat merasakan Atiqah kurang senang dengan apa yang diutarakan oleh Nik Arif. Hajah Mimah tidak mahu Atiqah merasa tidak selesa.

“Mak cik nak adakan jambori di Ulu Bendul tak lama lagi. Iqa nak ikut?” Tanya Hajah Mimah menukar tajuk perbualan.

Atiqah yang sedang menikmati kuih koleh kacang merenung Hajah Miah lama.

“Kalau ikutkan hati, nak ikut mak cik tapi takut banyak kerja di pejabat. Bila tu?” Tanya Atiqah.

Nik Arif memandang Atiqah terus-terusan. Matanya jatuh ke pipi Atiqah. Pipinya begitu licin sehingga nampak urat merah. Bulu roma halus yang beratur di dahi dan pipi Atiqah membuat dia menelan air liur beberapa kali. Dia tidak pernah memandang perempuan begitu sekali.

Huh... Nik Arif menarik nafasnya dalam-dalam. Pertama kali dia melihat Atiqah, dia tidak tertarik. Atiqah tampak biasa. Namun bila berhadapan dengan Atiqah dan menelitinya, gadis itu cukup menarik. Dia merenung mata Atiqah yang jernih tetapi kelihatan seperti orang menanggung masalah. Cantik, Atiqah memang cantik. Dia menggigit bibirnya. Matanya turun pada bibir Atiqah yang berwarna merah jambu, tampak lembut dan mengasyikkan.

“Nanti mak cik beritahu Iqa. Kalau Iqa ikut, kan bagus. Kami mengadakan jambori untuk peserta luar negara. Iqa boleh berkenalan dengan mereka.”

Atiqah beralih pandang kepada Nik Arif. Mata mereka bertembung. Atiqah kemudian membuang pandang.

“Kalau Nik ikut sekali boleh mak?” Tanya Nik Arif.

Hajah Mimah ketawa sambil merenung Atiqah yang tersenyum.

“Apa ke jadahnya kamu nak ikut, semuanya perempuan.” Ejek Hajah Mimah.

“Tak apalah, Nik jadi bodyguard Iqa.” Usik Nik Arif lagi. Tersengih. Dia melihat atiqah hanya tersenyum. Tawar. Mungkin ada sesuatu yang mengganggu emosi gadis itu. Atiqah sedari tadi tidak ceria.

“Huh... menggatal pula dia.” Marah Hajah Mimah.

Nik Arif ketawa. Lelaki itu bangun kemudian mengambik dua mangkuk ais krim. Satu mangkuk diletakkan di sebelah Atiqah dan satu mangkuk diletakkan di sebelah emaknya. Hajah Mimah memandang dengan senyum simpul.

“Habis kamu punya mana?” Tanya Hajah Mimah.

Nik Arif merenung wajah Atiqah lama sambil tersenyum-senyum.

“Tak apalah ... share dengan Iqa nanti.”

Atiqah hampir tersedak mendengarnya namun akhirnya dia tunduk apabila Nik Arif merenungnya lama dengan senyuman yang tidak lekang dari bibirnya.

Firas Tumbuh Gigi

Sejak dua menjak ni, Firas tak berapa nak sihat sangat. Cian dia. Gigi bawah dia tumpuh 2 batang serentak.. Huhuhu sakit tu...



Untuk melegakannya Ain bagi Firas:


 WOODWARD'S GRIPE WATER
FOR RELIEF FROM WIND PAINS, DIGESTIVE UPSETS ESPECIALLY DURING THE TEETHING PERIOD
UNTUK MELEGAKAN KEMBUNG PERUT, KURANG HADAM TERUTAMANYA SEMASA PERTUMBUHAN GIGI

Woodward's Gripe Water has been used as a gentle method of relieving wind pains and minor tummy upsets in babies and young children, particularly at the difficult period when they are cutting their teeth.
Woodward's Gripe Water telah digunakan sebagai cara yang lembut untuk melegakan kembung perut dan sakit perut memulas bagi bayi dan anak kecil, terutamanya pada masa hendak tumbuh gigi.



BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff