my nuff

DETIK-DETIK TERAKHIR SITI HAJAR BINTI AHMAD SABIR



Pernah baca rentetan ni... Tapi Ain lupa kat blog sapa. Tapi bila Ain jumpa ni lagi kat FB, Ain copy n share pada kengkawan yang tak berkesempatan untuk baca selain untuk jadi simpanan dalam blog ni.


______________________________________________________

6 Jan 2013 (Ahad)

Kami dapat panggilan telefon mengatakan Hajar kemalangan. Segera bergegas ke Hospital Besar Melaka. Ramai pelajar UTEM sedia menunggu berita kemalangan itu.


7 Jan 2013 (Isnin)

Hajar dimasukkan ke wad ICU Mawar. Pegawai HEPA UTEM mula membuat lawatan.Doktor mencadangkan pembedahan segera dilakukan. Masalah kewangan mula berbangkit, wang kami tidak mencukupi’


8 Jan 2013 (Selasa)

Gerakan mengumpul derma utk pembedahan Hajar berjalan lancar. Pembedahan dilakukan pada pukul 1 tengahari. Pukul 6 ptg, pembedahan selesai.


9 Jan 2013 (Rabu)

Kesihatan Hajar baik sebelah pagi tapi merosot sedikit menjelang petang. Tekanan darah mula turun, lalu ubat untuk menaikkan tekanan darah segera diberikan. Muka dan badan mula sembab sebab dah 2 hari hanya drip air tanpa makanan. Sebelah petang, susu disalurkan ke perutnya melalui tiub. Walaupun tulang belakang telah di betulkan kedudukannya, saraf tunjang tetap telah tercedera dan kita menunggu dan berharap kekuasaan Allah Ke atas Hajar berkat doa semua sahabat di dalam dan di luar negara.


10 Jan 2013(Khamis)

Selepas Subuh tadi, kami lawat dia dan bacakan ayat2 suci dan syifa’. Dia tenang je.Kami berbual. Memang dia tak gelak tapi matanya lebih bermaya. Kami ceritakan tentang kawan2 yang datang, yang berkirim salam dan sebagainya. Memang dia tak dapat lawan bergurau, ketawa besar macam biasa tapi dia dengar kami tu pun dah cukup. Langsung tak tunjuk airmata pada dia. Kami usap tangannya, usap pipi dan dahi berkali2 dan bercakap dengan nada yang ceria juga. Tak boleh nak pandang dia dengan mata sayu, cakap dengan suara sebak..tak boleh. Kalau kita positif, kita ceria, aura kita berpindah kepadanya.
Ramai yang bersimpati dengannya lalu mencadangkan pelbagai bentuk rawatan pemulihan. Ada yang mencadangkan pergi kepada sekian-sekian dukun patah jika Hajar telah keluar dari Hospital nanti. Ada juga peniaga air yang menawarkan sebotol air pada harga RM25, dan menjanjikan penyembuhan dalam 10 minit sahaja. Hajar senyum . Pesannya, dia tidak mahu apa-apa rawatan yang menggunakan perantaraan jin dan hanya mahukan perubatan Islam. Dia rela lumpuh seumur hidup atau sanggup mati, asalkan tidak mensyirikkan Allah.


11 Jan 2013 (Jumaat)

Doktor dah benarkan makan bubur. Kami sudukan dengan sup ayam, sup sayur, ikan dan buah2an. Minum air zam zam pakai straw. Memang haus betul dia. Berkat air terbaik di atas mukabumi, dia segera nampak bertenaga. Menitis airmata sahabat2 melihat dia telah makan. Berebut2 mereka nak tolong layan Hajar. Suasana ceria berlanjutan dengan cerita2 lucu mereka.
Solat Hajat dilakukan di merata tempat dari sebelah malam hingga ke siangnya.UTeM sendiri menganjurkan solat hajat di Masjid, melibatkan kerjasama BADAR dan Majlis Perwakilan Pelajar .
Lawatan Naib Canselor, memberikan suntikan semangat luarbiasa kepada Hajar. Dia ingin sembuh. Dia ingin kembali belajar. Dan dia dijanjikan pelbagai kemudahan pembelajaran jika dia sihat dan masih berminat menuntut ilmu.
Sedikit jangkitan kuman mula dikesan di paru-paru menyebabkan pernafasannya tidak stabil.


12 Jan 2013 (Sabtu)

Doa dan kata-kata peransang tak henti2 masuk ke telefon untuk memberi semangat kepada Hajar. Kami perlu kuatkan pernafasannya. Latihan pernafasan mula diberikan supaya oksigen banyak masuk ke badan dan dia dapat melawan kuman2 yang datang menyerang. Hasilnya, kedua dua tangan dah boleh diangkat tinggi. Selepas ini, kami nak teruskan dengan latihan menggenggam. Semua ini menyakitkan, kerana itu motivasi dari sahabat2 amat diperlukan. Peranan saya sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan sepenuhnya pada Allah.
Sebelah petangnya, Hajar di keluarkan dari ICU Mawar dan diletakkan di wad D3.



13 Jan 2013(Ahad)

Akhirnya berbekalkan sedikit kekuatan yang diberi oleh Allah, saya terangkan situasi sebenar, kesan kemalangan itu kepada Hajar. The whole truth. Dan sebagai hambanya yang patuh, dia Redha dengan apa saja Qada dan QadarNYA. Pendapat doktor itu berdasarkan pengetahuan manusia. Yang mana ia hanya ibarat setitik air di lautan yang luas. Terlalu kecil kemampuan manusia berbanding dengan kekuasaan Allah itu sendiri. Baginya hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi nikmat tuhan yang sedang dinikmatinya. NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?
Setiap hari Allah menuntut perjanjian kita dengannya sebelum kita dilahirkan. Iaitu untuk mengakui DIA itulah tuhan kita yang layak disembah. Dia yang maha berkuasa, yang memiliki segala2nya. Sedang kita inilah si fakir yang tak punya apa2…dan sentiasa meminta2 darinya. Kalau dah lidah kita mengakui Allah itu maha berkuasa, maka ikrarkan pula dihati..yang DIA mampu mengubah nasib Hajar lantas menyembuhkannya sekalipun.
Tiada rahsia lagi. Dia dah tahu dirinya lumpuh sementara. Dah tahu situasi tulang belakangnya, saraf tunjangnya yang cedera dan juga pembedahan yang telah dilaluinya. Tanpa setitik airmata, tanpa keluhan, tanpa menyesali nasib, tanpa mematahkan semangatnya untuk terus hidup, katanya kalau mak dan ayah boleh redha, dia juga akan redha. Banyak lagi tanggungjawab untuk digalas, ramai lagi diluar sana yang perlukan bimbingan dan kerana Allah masih selamatkannya, dia akan bersyukur. Pasti ada hikmahnya.
Malam itu, sedang saya membacakan ayat-ayat suci kepadanya, dia kata

“Mak dengar tak tu? Suara seruan tu?”

Saya terdengar seruan bersahut-sahutan dua atau tiga kali dari arah yang tak pasti.

“Orang azan kot” tingkah saya.

Dia jawab “mana pulak, azan mana ada SUBHANALLAH.. orang tu sebut SUBHANALLAH berkali2. Akak dengar, Cuba tengok jam, bukan masa azan, kan?.”akuinya penuh jujur.

Saya rasa berdebar, “Selalu ke akak dengar?”

“Selalu gak, entah siapa lah yang jerit tu gaknya…” jawabnya naif’


14Jan 2013 (Isnin)

Sebelah siang Hajar demam. Batuk2 Kecil, Menjelang maghrib, cuaca sejuk, batuk makin memberat. Demam semakin tinggi mencecah 39C. Selsema, kahak tersumbat di saluran kerongkong dan belakang hidung. Hajar semakin lemah. Apabila pernafasan tersekat,Hajar menggelepar mencari nafas. Doktor segera bertindak bila kami menjerit meminta bantuan kecemasan diberikan dengan menyedut kahak menggunakan mesin penyedut. Tiup dimasukkan ke saluran kerongkong dan saluran hidung. Prosedur yang menyakitkan dan tidak selesa. Tapi masih tak banyak membantu, selsema mengalir lagi, dan kesejukan malam menyebabkan hidung tersumbat semula. Kami disuruh keluar semasa bantuan kecemasan itu. Keadaan agak membimbangkan. Kami berdua berusaha menolong dengan membacakan ayat2 suci dan zikir2. Menjelang tengah malam barulah dia bernafas selesa dan tidak mencungap cungap lagi. Keletihan yg teramat sangat..tetapi bersyukur terselamat dr situasi bahaya. Stabil.
Bila dah tenang, Hajar bercerita semula, semasa doktor membantunya dan kami memohon bantuan Allah, pertolongan tersebut telah datang. Bagaimana? Secara tiba2 dia sendawa berkali kali. Dan setiap kali angin sendawa itu keluar, terasa hidung yg tersumbat tidak tersumbat lagi dan dia boleh bernafas dgn selesa. Kemudian, dia terasa mukanya dipercikkan air 3 kali. Air yang sgt sejuk dan selesa. Dia yang sedang demam panas dan terasa muka berbahang, tetiba rasa sangat selesa dan demam mula menurun. SUBHANALLAH.
Hari dah jauh malam, suami saya nak pulang menjaga anak2 yang lain di rumah. Suami beritahu Hajar, dengan cepat dia jawab “Ayah percaya Allah tak?”jawab suami”Percaya”.

Tambah Hajar lagi, “Kalau percaya pada Allah, ayah baliklah..Allah ada jaga akak kat sini.”

Sesekali dia tersenyum manis.

Kami tanyakan "kenapa senyum?”

Dia jawab…"Ada bau wangi sangat”.

"Selalu ke akak terbau macam tu?”

Jawabnya, “Kadang2 aje, kadang2 masa nurse datang, kadang2 waktu sahabat ziarah”

Hati kami mula rasa sesuatu. Suami saya tak jadi balik. Kami berdua tertidur kepenatan menemani dia malam tu. Dipihak dia pula, terasa sangat aman dan damai. Malam yg sejuk dirasakan nyaman. Langsung tak rasa lapar dan dahaga. Menurutnya, sepanjang malam, dia memerhatikan kami berdua tidur dan mensyukuri apa saja nikmat yang sedang dinikmatinya.


15 Jan 2013 (Selasa)

Sebelah pagi Hajar masih tak bermaya. Semakin naik matahari, hidung semakin kurang tersumbat dan kesihatan mula beransur baik. Perjuangan untuk hidup diteruskan lagi. Bila demam berkurangan, Hajar akan kembali ceria, makannya akan berselera, makan pudding, bubur, sup ayam dan buah2an.. Rakan2 pun gembira melayan kerenah dia. Bila dia sebut teringin makan pisang…tetiba ada saja tetamu yang bawakan. Dia duduk tapi kepalanya agak senget - masih tak boleh kawal gerakan kepala. Spontan dia kata, “Kalau ade bantal kecil, boleh letak kat leher” lalu Allah perkenankan hajatnya. Bantal yang diidamkan dibawa oleh sahabat yang prihatin pada hari yang sama hajatnya diutarakan. (KUN FAYAKUN)
Tekak Hajar masih terasa sakit – perit. Mungkin sebab guna tiub penyedut kahak sebelumnya. Jadi ubat demamnya perlu dihancurkan dan dijadikan larutan. Saya bancuhkan paracetamol dengan sedikit air zam zam. “Akak, ingat ye, ubat ni alat je, Allah yang menyembuhkan” Dia angguk. Ubat di sudukan ke mulutnya. Pahit. Kecil matanya. Segera saya berikan air zam zam untuk diminum. Lepas itu dia tanya, “Air ape tadi?”. “Ehh..air zam zam lah, mana ade bagi air lain.” Dia senyum lagi. Saya tertanya2. Dia kata “Allah tolong akak, ubat tu memang pahit, tapi bila minum air zam zam tu, rasa macam air tu manis, ia basuh semua rasa pahit dilidah akak, Esok mak cubalah” Macam mana ni….nak percaya tak?
Malamnya, dia kena makan ubat lagi. Tanpa gentar, dia menelan ubat pahit tu dan tinggalkan sedikit untuk saya. Nekad untuk menyampaikan dakwah, saya telan baki ubat itu. Memang pahit. Dan bila air zam zam diminum, rasa pahit itu hilang tak berbekas. Seperti lumpur di lantai yang tertanggal semuanya bila air disiram kepadanya.
Kemudian dia mula bertanya bagaimana dia nak solat dalam keadaannya seperti itu. Saya terkedu. Telefon terus saya capai, meminta bantuan ilmu dari rakan2 yang lebih arif. Dan seperti dijangka, apa yang dimintanya, mudah benar utk Allah tunaikan. Ade saja sahabat yang prihatin dan sudi menolong.
Bila Doktor pelatih datang untuk mengambil sampel darah, Hajar menangis. “Akak dah lemah, makan pun tak seberapa, mana nak ada darah banyak. Doktor asyik ambil darah..tangan doktor tu besar,kematu, tak sensitive. Tangan akak kecil, Sakit tau ditampar2 tangan akak, dicubit2…dah tak jumpa urat darah tu, tak yah lah ambil darah. Akak tak nak doktor tu lagi”. Sayu hati mendengar rintihannya, tapi macamana? Mana boleh pilih2 doktor. Tapi Allah maha mendengar, esoknya doktor lain pula mengambilalih.


16 Jan 2013(Rabu)

Usai solat subuh, saya dapati Hajar mengadu sakit perut. Macam kembung. Perut mula membengkak dan bergerak2. Saya sapukan sedikit minyak angin dan bacakan rukyah. Dia terasa nak muntah. Ya memang.. dia betul betul muntah. Berlambak2 muntah air hijau keluar dari mulutnya. Kami beri air zam zam kerana muntah tersebut memahitkan tekak. Tapi muntah berterusan…lagi…. lagi… dan lagi…”Akak tak nak pelawat hari ni”. Dan tengahari itu, memang takada pelawat yang datang.
Menjelang maghrib, dia suruh ayahnya solat. Kemudian saya pula disuruh solat. Saya katakan, “nanti siapa nak tolong bersihkan muntah? Mak solat lewat sikitlah…Dia jawab “Allah ada, Allah boleh bantu akak.” Terkedu. Saya pun tinggalkn dia untuk solat. Ayahnya pula pergi menjemput adiknya di Malacca Central. Selesai solat, saya dapati nurse sedang membersihkan Hajar. Bajunya yg terkena muntah digantikan. Kemudian dia kata, “Haa..kan betul akak cakap, Allah ada bantu akak. Mak pergi je, akak muntah, tapi nurse yg sedang rawat makcik kat sebelah tu ternampak akak muntah dan dia datang bantu.
Sepanjang malam, adik Hajar, Nabilah, saya dan suami saya hanya menadahkan kain menahan muntah hajar. Muntah…minum lagi…dan kemudian muntah semula. Bila reda sedikit, kami mula berbicara. “Akak, Nampak gayanya macam perut akak dah tak terima lagi air yang kami beri. Mungkin rezeki minuman akak dah habis. Mak bagi air untuk basah tekak je, tapi untuk menghilangkan dahaga, akak mohonlah rezeki dari Allah.
Ayahnya pula kata “Akak, kalau akak dipanjangkan usia, ayah akan belikan computer yg lebih ringan untuk akak, sesuai dgn kemampuan akak menggunakannya. Tapi kalau usia akak tak panjang, akak jangan sedih sebab akak akan dapat syahid dunia. Pujuk ayah lagi, “Akak, bila dajjal keluar nanti, orang2 yang beriman takkan dapat bekalan makanan sebab tak mahu sembah dajjal. Mereka akan berzikir sahaja, dan Allah cukupkan rezeki mereka. Mereka tak rasa lapar dan dahaga, Akak zikirlah ye”. Angguk.
Walaupun perbualan itu amat menyentuh hati, tapi masih tak mampu menggugurkan air matanya. Dia kata” Kalau mak dan ayah dah redha, takde sebab untuk akak tak redha. Kalau Allah izinkan akak hidup lagi, walau mcmana pun rupa akak waktu tu, akak akan berdakwah untuk beritahu orang tentang adanya pertolongan Allah, besarnya kekuasaan Allah. Mak tulis ye, biar tak lupa . Nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak”
Untuk adik2nya, dipesankan agar ubah penampilan berpakaian. Untuk rakan2, dia minta maaf dan memberikan kemaafannya kepada mereka. Adik2 dipujuk agar pakai jubah2 dan tudung dia yang banyak. Dia turut beritahu minta digantikan puasanya dan uruskan solat yg tertinggal sepanjang dia berada dihospital tu. Ada beberapa hutang kecilnya minta dilunaskan.

Kami tanya lagi. “ susah ke rasanya nak muntah tu tadi?” Jawabnya, “Taklah, senang je, Allah tolong.” “Tolong macamana?” tambahnya “Dah badan akak tak boleh keluarkan air2 kotor tu dgn cara biasa, Allah tolong keluarkan melalui muntah. Tak susah pun, rasa macam meludah je” MASYA ALLAH. Hajar sentiasa kaitkan apa saja yang dialaminya dengan Allah. Sentiasa berbaik sangka Allah menolongnya. Benarlah seperti hadis qudsi, Allah bertindak mengikut sangkaan hamba terhadapNYA. Jika kita yakin Allah menolong kita, maka Allah akan tolong.

Keputusan Xray menunjukkan perut dan usus besar membengkak teruk.


17 Jan 2013(Khamis)

Situasi kritikal. Tak mahu pelawat lagi. Doktor sedang cuba menyelamatkan . Perut membengkak terus. Usus besar tidak menyalurkan najis dengan sempurna. Menurut doktor semuanya ada kaitan dengan saraf tunjang yang gagal menghantar arahan ke anggota badan. Ultrasound pula diambil. Hajar tenang. Berserah pada Allah menentukan yang terbaik untuknya.

Selepas waktu melawat tengahari, demam memburuk semula. Perut yang membengkak menyukarkan pernafasan. Doktor mula gelisah. Satu tiub dimasukkan ke perut melalui hidung bagi menyedut cairan di dalam perut. Lebih 1Liter cairan dikeluarkan. Hajar diarahkan berpuasa sehingga punca pembengkakan itu diketahui.

Demam lagi. Saya sudukan juga tiga sudu air zam zam ke mulutnya dari masa ke semasa.

“Akak, jgn bimbang, kita orang Islam dah dilatih berpuasa. Redha ya .. mak bagi air zam zam ni hanya utk basah tekak, memang tak sempat sampai ke perut pun ia akan kering sendiri. Mintalah Allah hilangkan dahaga akak” .

Dalam keletihan beliau jawab, “beratnya dugaan Allah ni , mak..” “memanglah…kan syurga Allah tu mahal harganya…sabar ya.. Nabi Ayub dulu pun diuji dengan berat” Dia angguk.. Doktor pasang drip…Dalam hati, saya tak putus2 membacakan ayat2 suci dan selawat untuk menolong beliau melalui kesukaran itu.

Menjelang asar, Hajar mula rasa bahang. Dia minta dimandikan. Panasnya kuat dibahagian dada. Dan terasa semua badan sakit2. Saya terdiam. Saya rasa, dia dah mula nak nazak. Waktu tu saya berdiri membelakangkan tingkap. Dia suruh saya beralih kedudukan. Dia nak pandang keluar tingkap. Saya tanya, nak tengok apa? Katanya : nak tengok Allah. Saya terkedu lagi. Katanya :

"Allah marah sebab tak dakwah sungguh2. Tak mahu cari jalan lain, bila dakwah terhalang.”

Saya jawab “Mintalah ampun dan banyakkan beristigfar pada Allah,”

Hajar Angguk. Tak lama lepas tu, dia kata, matanya dah mula kabur. Saya membisikkan agar dia terus mengingati Allah. Angguk. Dalam termengah2 dia berkata

"mak, izinkan akak pergi dulu, tapi akak tak nampak jalan”

"Ya, mak izinkan, mak doakan agar Rasulullah datang tunjukkan jalannya. Sekali lagi dia mengejutkan saya, bila dia kata dia dah tak boleh nampak, lalu bola matanya bergerak ke atas. Segera saya talkinkan berulang kali. Doktor dan nurse mula berkejar datang nak menyelamatkan. Saya disuruh keluar. Mereka mula memasang topeng oksigen,dan menaikkan tekanan darah.

Hati saya dah sebu. Saya tahu tadi tu Hajar dah nazak. Persiapan dibuat utk pindahkan Hajar ke ICU semula. Waktu maghrib tu, kami berkejar kejaran tolak katil Hajar ke ICU okid.

Hajar segera dibius dan getah saluran pernafasan dipasang ke mulutnya. Mesin pernafasan mengambilalih proses pernafasan. Itulah kali terakhir untuk dia berkata kata kerana selepas itu dia terus ditidurkan dan tak bangun2 lagi.


18 Jan 2013 (Jumaat)

Kami dimaklumkan ada air yang banyak diluar perut dan sekitar usus. Dikhuatiri usus Hajar telah bocor. Menjelang waktu azan zohor, untuk solat jumaat, jantung Hajar berhenti berdenyut. Doktor segera melakukan CPR. (Satu. Dua, Tiga, Empat, ……)saya nampak prosedur tu dr luar cermin biliknya. Hati saya terguris teruk…cpr dilakukan di dada, betul2 di atas kawasan pembedahan tulang belakangnya. Kalau dia selamat sekalipun, apa nasib tulang belakang tu, kan baru je lepas dibedah.

Walaupun jantung dapat digerakkan kembali, namun jantung Hajar hanya bekerja 1% sementara mesin pernafasan yg bekerja lagi 99%. Hakikatnya carta pernafasan di paparan skrin tu terasa semacam gimik.


19 Jan 2013 (sabtu)

Doktor pakar usus mengesahkan usus Hajar bocor dan perlukan tembukan kecil diperut untuk mengesahkan teori beliau. Sekiranya benar, pembedahan yang lebih besar diperlukan utk memotong usus yang bocor itu dan mencantumkan semula. Serentak dengan itu, kami diberi borang kebenaran pembedahan untuk ditandatangani. Semuanya atas nama nak menyelamatkan nyawa Hajar. Kami buntu. Suami meminta tempuh untuk bertenang dan berfikir. Kami perlu solat. Kami perlu berfikir dengan tenang. Kami mohon pertolongan melalui pertolongan Allah. Pukul 2 pagi, kami dipanggil semula. Terdesak, kami benarkan tembukan dilakukan diperut. Hanya pada Allah kami bermohon pertolongan dan petunjuk.


Belumpun sempat selesai pembedahan kecil itu, seorang lagi doktor memanggil kami. Berita besar yang disampaikan, buah pinggang Hajar tidak berfungsi sepenuhnya atau lebih tepat lagi..dah rosak dan perlukan dialysis darah. Hajar takkan boleh bertahan kalau darahnya tak dicuci kerana toksin dalam tubuh akan meningkat dan meracuni organ2 yang lain. Terdiam. Bermimpikah kami? Lepas satu, satu, organ badannya merosak. Namun begitu, dialysis tidak boleh dilakukan dengan selamat kerana keadaaan Hajar yang tidak stabil. Jantungnya dah pernah berhenti, dan boleh berhenti lagi semasa dialysis. Darahnya dah terlalu cair..dah lama tak makan. Pendarahan juga boleh berlaku kerana tekanan darah yang rendah. Jadi apa yang boleh kami perbuat? Sesudah berbincang, kami ambil keputusan tidak membenarkan cuci darah dijalankan kerana risikonya besar.

Tak lama lepas tu, pakar usus pula mengesahkan yang usus Hajar memang benar2 bocor dan pembedahan besar diperlukan. Kami tanya, adakah Hajar stabil untuk dibedah? Jawapannya TIDAK.Kami Tanya adakah masalah usus itu boleh selesai selepas pembedahan tersebut? Jawapannya. TIDAK PASTI MASALAH SAMA TAKKAN BERULANG LAGI. Lalu kami berikan jawapan yang paling selesa bagi kami iaitu tidak membenarkan sebarang pembedahan dilakukan lagi. Kami juga tidak membenarkan prosedur cpr dilakukan jika jantung terhenti lagi.

Doktor bercakap dengan berhati2. “Kalau itu keputusan Puan, Puan sedarkah apa akibatnya nanti?” Saya jawab, “ya, saya sedar, saya akan kehilangan anak saya, dan saya redha. Malah, kalau boleh , saya nak segala ubat dan mesin pernafasan dihentikan” Doktor menjawab, “Itu tak boleh, menyalahi etika, itu seperti membunuh pesakit. Kami tak boleh membunuh pesakit, tapi kalau Puan tak mahu lakukan semua yg kami dah cadangkan, mesin pernafasan tetap perlu terus dihidupkan. Cuma pesakit takkan mampu bertahan lama kerana toksin yang tinggi akan meracun dirinya sendiri.

Selepas itu, doktor terus mengawasi Hajar, dan pelawat telah dibenarkan menziarah tanpa had masa kerana Hajar hanya menunggu masa untuk pergi meninggalkan kita semua. Semua keluarga telah dimaklumkan, Hajar tak putus2 diziarahi oleh sahabat2 yang mengenali dan bersimpati. Masing2 ingin menatap wajahnya untuk kali terakhir


20 Jan2013 (Ahad)

Pagi itu kami berdua khusyuk dlm doa masing masing, hanyut dalam munajat kami kepada Allah memohon bantuan dan keringanan untuk sakaratul maut anak kami.Tepat jam 9.20 pagi, Hajar melepasi sakaratulmaut dan meninggal dunia dengan tenang dalam dakapan ibu dan restu ayah. Pergilah sayang, TUHANMU yang lebih menyayangimu telah menunggu. Terima kasih YA ALLAH kerana telah meminjamkan kami anak yang sebaik ini. 20 tahun kami berbahagia dengan kehadirannya.Terima kasih kerana menganugerahkan akhlak yang mulia terhadap anak kami ini. Kini kami kembalikan ia kepadaMU YA ALLAH.Dakapilah ia dengan limpahan rahmat kasih sayangMU yang maha Agung. Amin.. amin..amin..ya rabbal alamin.

Siti Hajar selamat dikebumikan di kampung keluarganya dengan lancar.Begitu ramai sahabat, pensyarah, pegawai university dan saudara mara hadir memberikan lawatan terakhir, memandikan, menyembahyangkan dan mengkebumikan beliau. Seluruh alam seakan turut bersedih dan merintih kerana kehilangan seorang mujahidah sejati. Cuaca mendung berterusan dari pagi hingga ke petang,( tetapi tidak pula hujan), turut menyentap tangkai hati insan2 yang jujur menyayanginya

SITI HAJAR

Engkau bermula dengan sengsara
Dalam mencari bahagia
Terasa bagai bayang bayang
Gelap walau di suluh cahaya
Pepasir pantai pun berubah
Pabila HAKIKAT melanda
Ketenangan yang kau cari
Terpancar di lorong sufi
Kelunakan tangisan kasihmu
Dalam simpuhan ketaatan
Bagi mengharapkan keredhaan
Darimu TUHAN pencipta Alam
Sungguh agung pengabdianmu
Kau berjaya menjadi iktibar
Ayuh bersama kita susuri
Perjalanan kekasih Allah


Pakar diari hati : Semoga Syurga buatmu ukhti. Dirimu tinggalkan kisah yang menyentuh hati tentang 'dakwah!' :'(

credit dari blog asal : http://mujahidah2u.blogspot.com/2013/01/rentetan-pengalaman-di-hari-hari.htmlSee more

Pesanan Terakhir Seorang Lelaki

BAHAGIAN 37


DAHLIA merenung cek yang berada di tangannya. Seratus ribu ringgit. Mahu sahaja dia menjerit sekuat hatinya. Gembira.

“Dasyat! Hiss.. tak sangka aku!” Dahlia menggeleng beberapa kali.

Atiqah mendepangkan tangannya kemudian ketawa kecil.

“Itu aja yang aku mampu bagi kau setakat ni Dahlia. Kalau aku dah kaya sikit lagi nanti, aku tambah lagi.” Atiqah mengusik Dahlia.

Dahlia memeluk Atiqah erat. Atiqah tidak pernah berubah dan berharap benar gadis itu tidak akan berubah walau apa pun yang berlaku.

“Aku sekarang dah tak ada masa nak buatkan kau program. Ini aja yang boleh aku beri buat sementara waktu. Aku berharap sangat yang sekolah kau ni boleh diperbesarkan. Ramai lagi kanak-kanak terencat akal di luar sana yang perlukan pelajaran dan pengiktirafan.” Atiqah berkata ikhlas.

Dia membaringkan dirinya di katil Dahlia. Walau bagaimana sibuk pun gadis itu, dia tetap tidak melupakan Dahlia. Itu yang menyebabkan Dahlia bangga mendapat sahabat seperti Atiqah.

“Aku ingat nak balik kampung.” Atiqah berkata perlahan.

“Mana, Queenstown?”

Atiqah tergelak kecil. Dia memejamkan matanya. Banyak masalah yang telah dapat diselesaikan sejak akhir-akhir ini. Pengambilan Syarikat Tegas sudah tiba di penghujung. Nik Arif juga sudah dapat menerima siapa dia yang sebenarnya.

“Taklah… kampung nenek aku. Lama betul aku tak balik Pahang. Busu tu bukan boleh harap. Cakap aja nak balik kampung. Bukan dia balik pun!”

Dahlia tersenyum mendengar kata-kata tersebut. Dia tahu benar hubungan akrab Atiqah dengan busunya. Masing-masing saling tuduh-menuduh. Atiqah mengatakan Fuad tidak boleh diharap. Fuad pula mengatakan Atiqah tidak boleh dipakai. Sebenarnya kedua-dua pun sama.

“Apa macam Dahlia?” Atiqah bangun dari katilnya, merenung Dahlia yang mengerutkan dahinya. Tidak mengerti.

“Apa macam apa?” Tanya Dahlia sambil ketawa. Dia langsung tidak fama maksud kata-akat Atiqah.

“Busu aku tu okey tak?” Tanya Atiqah sambil tersenyum nakal.

“Okey… apa yang tak okey pula?” Dahlia berkata acuk tak acuh.

Dia sebenarnya tahu apa yang dimaksudkan oleh Atiqah. Gadis itu sudah beberapa kali mahu menyatukan dia dengan Fuad. Dia buat-buat tidak mengerti.

Bukan dia tidak sukakan Fuad namun masakan perigi mahu mencari timba!

“Kalau okey jadilah ya?”

Atiqah ketawa besar melihat Dahlia membeliakkan matanya.

“Kau ingat busu aku tu tak handsome? Kalah Shah Rukh Khan tau. Kalah Ben Chaplin.” Atiqah mengusik Dahlia.

Sudah beberapa kali cadangan tersebut diajukan pada Fuad. Fuad selalu mengatakan tidak menjadi masalah. Cuma masalahnya Dahlia pura-pura tidak mengerti.

“Aku tak cakap dia tak handsome pun.” Dahlia berkata perlahan. Buat masa sekarang dia masih tidak mahu memikirkan tentang perkahwinan.

“Hei! Ayah kau dah tahu hubungan kau dengan Nik Arif?” Tanya Dahlia, mahu menukar topik.

Atiqah menggeleng. Dia masih belum bersedia untuk memberitahu ayahnya. Lagipun dia tidak mahu terburu-buru dalam menentukan soal hidup.

“Ya Tuhanku! Sampai bila kau nak simpan benda ni?” Dahlia mengucap panjang.

“Relakslah Dahlia. Sabarlah… nanti-nanti aku beritahulah!”

Atiqah melihat jam di pergelangan tangan. Dia sebenarnya keletihan. Dari kilang ke Angkasa Holdings, dia singgah di rumah Dahlia sekejap untuk menghantar cek tersebut.

“Aku tengok Nik Arif tu loving habis sekarang.” Dahlia mengusik.

Atiqah menjuihkan bibirnya. Bukan sekarang sahaja, lelaki itu dari dahulu pun begitu.

“Malaslah aku nak fikir pasal dia.” Atiqah berkata sambil tersengih.

Dia mendengar bunyi hon kereta dibunyikan beberapa kali. Atiqah melompat lantas ketawa. Dia menepuk dahinya. Baru dia teringat, dia ke rumah Dahlia bersama Nik Arif sebentar tadi. Nik Arif mengambilnya di kilang dan akan menghantarnya ke Angkasa Holdings. Dia memberitahu Nik Arif hanya sekejap sahaja. Tetapi dia sudah sempat bermalas di katil Dahlia lagi!

“Teruk betul kau ni! Dia menunggu kat bawah, kau biarkan dia? Apa punya girlfriend macam ni!”

Atiqah melihat wajahnya di cermin, membetulkan tudung dan bajunya.

“Balik dululah. Nanti aku cakap dengan busu, kau ajak dia keluar.”

Belum sempat Dahlia menjawab, Atiqah sudah keluar dari biliknya dan turun ke bawah.

DATUK MARZUKI merenung Atiqah yang tergesa-gesa mendapatkannya. Lelaki itu melihat jam di pergelangan tangannya. Atiqah sudah lewat sepuluh minit. Dia menggelengkan kepalanya kepada Atiqah. Datuk Marzuki tersenyum pada Nik Arif yang berada di sebelah Atiqah.

“Maaf Datuk, saya terlambat.” Atiqah bersuara perlahan sambil ketawa kecil.

Nik Arif menghulurkan tangan pada Datuk Marzuki, Tuan Ahmad dan juga Faizal yang berada di situ.

“Jangan buat selalu Iqa, dalam perniagaan masa tu duit. Kalau lambat sikit, duit tak akan masuk!”

Atiqah mengangkat kening, masih lagi ketawa.

Datuk Marzuki merenung Nik Arif yang duduk di sebelah anaknya.

“Kami dari kilang ayah, menguruskan penghantaran komputer ke Arab Saudi. Iqa ajak Encik Nik ni makan sama.” Atiqah berbohong. Dia tidak mahu rahsianya pecah sekarang.

Datuk Marzuki tersenyum pada Nik arif. Dia sukakan lelaki itu tetapi menurut kata Nik Arif, dia sudah ada kekasih. Mungkin Atiqah akan bertemu jodoh dengan orang lain. Namun entah bila. Dia berharap benar Atiqah akan kahwin dan mendapat anak dalam waktu yang terdekat ini. Dia sudah tua. Atiqah sudah sepatutnya terfikir ke arah itu.

“Iqa ingat ayah tak ada kawan nak makan.” Atiqah berkata perlahan, tersenyum pada Faizal yang merenungnya.

“Tuan Ahmad dengan Faizal apa khabar, sihat?” Tanya Atiqah tanpa menunggu jawapan Datuk Marzuki.

Faizal mengangguk.

“Iqa macam mana?” Tanya Faizal kembali.

Sejak dia tahu Atiqah anak Datuk Marzuki, dia diruntun rasa malu yang teramat. Apa yang dilakukan terhadap Atiqah dahulu kembali mengahantui perasaannya. Namun Atiqah tetap tenang apabila mereka berhadapan, seolah-olah tidak ada apa yang berlaku di antara mereka dahulu.

“Biasa aja..” Atiqah menjawab perlahan.

“Marilah kita ambil makanan, menunggu Si Iqa, berjam-jam!” Datuk Marzuki mengusik.

Atiqah menjegilkan matanya.

“Sepuluh minit aja ayah, Iqa sebenarnya lapar. Bermesyuarat dengan wakil BUS berjam-jam. Ayah tahu Encik Nik ni, janjinya lain jawabnya lain. Susah betul!” Atiqah merungut sendirian.

Nik Arif menelan air lurnya. Jaga kau Iqa, desis hatinya.

“Kenapa?” Tanya Datuk Marzuki sambil matanya merenung Nik Arif yang tersengih sahaja.

“Tak payahlah kita bincangkan ayah, kita makan dulu.” Atiqah bangun dan diikuti oleh Nik Arif menuju ke tempat makanan diletakkan.

Datuk Marzuki mendepangkan tangannya sambil ketawa pada Tuan Ahmad.

“Iqa memang macam tu. Dia semakin bijak sekarang.”

Tuan Ahmad tahu kata-kata itu keluar dari suara bangga seorang ayah. Dia tersenyum kelat. Datuk Marzuki memang patut berbangga dengan anaknya.

“Silalah ambil makanan.” Datuk Marzuki mempelawa. Dia merenung Nik Arif dan Atiqah yang sedang bercakap sesuatu dan ketawa-ketawa kemudiannya. Dia tersenyum sendirian.

“Kena Iqa nanti!” Nik Arif bersungut di belakang Atiqah ketika Atiqah sedang membelek ikan salamon yang diatur di atas meja. Dia kemudian meletakkannya semula. Merenung Nik Arif yang berada di belakangnya.

“Tak pasal-pasal bersungut macam orang tua, kenapa?” Tanya Atiqah.

Nik Arif mengangkat kening.

“Encik Nik… berlakonlah?” Ejek Nik Arif lagi.

Datuk Marzuki yang berada di belakang dan melihat Nik Arif ketawa mengerutkan dahinya. Mungkin ada sesuatu yang dia tidak tahu apabila melihat hubungan diantara Atiqah dan Nik Arif. Namun dia tidak mahu terlalu jauh berprasangka. Atiqah memang cepat mesra dengan semua orang termasuk Tuan Ahmad dan Faizal, apatah lagi dengan Nik Arif. Dia tahu Atiqah selalu mengadakan pertemuan dengan Nik Arif sejak akhir-akhir ini apabila Syarikat Angkasa mendapat tender penjualan komputer ke Negara Timur Tengah. Dia hanya memerhatikan Nik Arif dan Atiqah bercakap begitu perlahan di hadapannya.

“Faizal bila nak kahwin?” Tanya Atiqah ketika mereka sudah menghadap hidangan.

Faizal yang sedang menikmati makanannya hanya tersenyum kelat. Dia menjeling ayahnya yang sedang bercakap dengan Datuk Marzuki.

“Iqa bila pula?” Tanya Faizal tanpa menjawab pertanyaan Atiqah.

“Tak ada orang nak, Faizal. Jangan tunggu lama-lama Faizal. Kasmah tu cantik, nanti orang kebas susah!”

Datuk Marzuki yang mendengar membeliakkan matanya. Atiqah tahu semua kisah hidup orang? Aneh!

“Hiss… anak dara ni, mana dia tahu nama tunang Faizal pula ni?” Tanya Datuk Marzuki.

Atiqah ketawa sambil mengerutkan hidungnya.

“Itu rahsia, tapi kalau ayah nak tahu,tunang Faizal cantik orangnya. Kasmah. Ayah tak kenal. Pegawai di jabatan Pemasaran. Orangnya kecil molek. Sesuai dengan Faizal yang handsome ni!”

Datuk Marzuki ketawa.

“Kamu tengoklah Ahmad, anak saya ni satu syarikat awak dia kenal. Baru suruh go through profile syarikat, semua dichecknya. Bertuah betul budak ni.”

Tuan Ahmad tersenyum tawar.

“Bukan apa ayah, kena juga tahu semua background pekerja. Manalah tahu nanti ada orang lain marah Iqa tanpa Iqa sedar!” Atiqah bergurau.

Faizal tidak senang mendengar kata-kata Atiqah. Kata-kata Atiqah itu seperti menjerut lehernya.

“Kenapa tak ajak Encik Badrul, Tuan Ahmad?” Atiqah bertanya apabila dia melihat Faizal agak gelisah. Matanya kemudian singgah pada Nik Arif yang tersenyum-senyum.

“Dia ada kerja di luar. Tadi saya ajak juga..”

Atiqah mengangguk tanda memahami.

“Kalau pembelian saham dah finalize nanti, Iqa ingat nak ambil Encik Badrul ke Angkasa Holdings dan Mary ke Kilang Take 2020, Tuan Ahmad. Apa pendapat Tuan Ahmad?” Tanya Atiqah.

Tuan Ahmad mengerutkan dahinya. Mary? Kenapa Mary pula menjadi perhatian Atiqah? Adakah Mary baik dengan Atiqah dahulu sehingga menyebabkan Atiqah mahu menarik Mary ke Angkasa Holdings?

“Mary pekerja yang bagus, rajin walaupun dia tu cantik. Cantik itu asset, rajin itu capital syarikat. Iqa ingat naik naikkan dia pangkat ayah, sebagai pengurus di bahagian pemasaran dan Encik Badrul mungkin kita letakkan di Angkasa Holdings. He’s very well organize!” Atiqah memberikan pendapatnya.

Datuk Marzuki mengangguk tanda bersetuju. Dia merenung Tuan Ahmad yang hanya diam membisu. Adakah Atiqah mahu mengenakannya? Namun dari cara Atiqah bercakap seolah-olah Atiqah ikhlas.

“Macam mana Ahmad? Iqa ni pelik betul. Satu syarikat awak dia tahu.” Datuk Marzuki menepuk-nepuk bahu Tuan Ahmad.

Tuan Ahmad mengukir senyum. Tawar. Dari cakap-cakap Datuk Marzuki, Tuan Ahmad tahu bahawa Atiqah tidak pernah memberitahu Datuk Marzuki yang gadis itu pernah bekerja dengannya. Sekurang-kurangnya dia merasa lega kerana Datuk Marzuki tidak tahu apa yang berlaku pada anak gadis kesayangannya semasa bekerja di sana dahulu.

“Iqa nak ambil Encik Badrul, nak ambil Mary, tak mahu offer kerja dengan jejaka kita ni?” Tanya Datuk Marzuki pada Atiqah. Dia memuncungkan bibirnya kepada Nik Arif.

Nik Arif ketawa mendengar kata-kata dari bakal bapa mertuanya. Dia merenung Atiqah yang pura-pura tidak mengerti.

“Manalah tahu, nanti kita nak buka syarikat perkapalan sendiri. Hmm…. Awak boleh menjadi pengurusnya.” Datuk Marzuki menyambung kata-katanya.

Nik Arif melirik pada Atiqah yang mengangkat kening. Berbalas senyum.

“Kalau semata-mata sebab dia ayah nak buka syarikat perkapalan, baik tak payah!” Atiqah mengusik.

Nik Arif ketawa besar. Yang lainnya tersenyum mendengar kata-kata Atiqah.

Jaga kau Iqa! Desis hati Nik Arif.

Datuk Marzuki menggeleng lagi melihat telatah nakal anak kesayangannya. Atiqah bercakap main ikut sedap mulut aja, desis hatinya.

“Hiss… apalah Iqa ni. Jangan ambil hati Nik, Iqa memang macam tu! Main ikut sedap mulut dia aja bercakap.” Datuk Marzuki memujuk Nik Arif yang masih lagi ketawa.

Nik Arif merenung Atiqah sambil tersenyum-senyum.

“Tak apa Datuk. Saya tahu Iqa memang macam tu. Nakal!”

Datuk Marzuki bertambah hairan mendengar kata-kata Nik Arif. Namun dia tidak mengesyaki apa-apa. Atiqah memang suka mengusik dan baik dengan semua orang. Itu keistimewaan Atiqah.

“Dan hairannya sampai sekarang tak ada boyfriend. Kamu Nik Arif dah ada buah hati pula. Faizal pun begitu.” Datuk Marzuki mengusik.

Atiqah ketawa sambil menjeling Nik Arif yang tersengih-sengih merenungnya. “Orang tak mahu ayah, nak cakap macam mana.” Atiqah lantas menyuap makanan ke mulutnya dengan begitu bersahaja. Dari ekor matanya dia melihat Nik Arif mengetap bibir. Seronok juga kalau dapat menyakat.

“Nasib baik saya tak jatuh cinta dengan Encik Nik. Dah ada buah hati!” Atiqah berkata perlahan.

“Dulu dia bercakap dengan saya Ahmad, dah ada buah hati. Nak buat macam mana.”

Nik Arif merenung tajam pada Atiqah yang pura-pura tidak mengerti.

“Hmm…. Jodoh, ajal mautkan di tangan Tuhan.” Tuan Ahmad mencelah.

Pandai pula Tuan Ahmad, bisik hati Atiqah. Dulu aku berbaik dengan Faizal, marahnya macam mahu membunuh!

“Kalau dah tak ada jodoh, tunggu maut ajalah.” Atiqah melawak.

Semua yang mendengar ketawa termasuk Nik Arif yang menggerutu sendirian. Kena kau Iqa, bisik hatinya lagi.

William Yau Zhen Zhong - Jadi Kan Iktibar

Akhirnya misteri kehilangan kanak-kanak berusia 6 tahun tu terjawab sudah.
Mayatnya di temui dalam keadaan yang menyayat hati di sungai.
Dengan matanya dah tak ada dan betisnya hampir reput.
Kanakkanak tu hilang pada 16 Januari dan mayatnya ditemui pada 24 Januari.
Semua pihak menyalahkan ibu  bapanya kerana meninggalkan 3 orang anaknya dalam kereta sebab mereka nak pergi ke kedai elektrik.
Dan bila adik yang kecil menangis, William keluar dari kereta untuk cari ibu bapanya dan terus hilang.
Dan berita malam tadi, ibu bapanya dipanggil semula kerana ada unsur2 penderaan pada mayat kanak-kanak tu.
Hai.... macam-macam.
Tapi cerita tentang tinggalkan anak2 sendirian dalam kereta kemudian hilang bukan cerita baru tapi masih ada yang tak nak ambil peduli.
Lepas tu dalam kecoh2 berita kehilangan William ada berita lagi tentang anak dilarikan bersama kereta.
Yang tu lagi lah...
Boleh pulak pergi toilet serentak suami isteri...
Tak tahan sangat ke sampai tak boleh bergilir.
Aduh yaiiii....
Tak sayang ke kat anak tu...
Kalau dah tak boleh tahan sangat bawak sekali anak tu masuk toilet.
Bukannya tak boleh pun.
Hmmm....
Tak tau lah apa yang nak jadi zaman sekarang ni...
Macam dah tak selamat dah...
Penjenayah ada di mana-mana...

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff