my nuff

Kenangan Yang Takkan Dilupakan - Sakitnya Melahirkan

Orang kata, banyak2 sakit yang paling sakit kat dunia ni ialah sakit nak bersalin.
Memang betul pun, kalo sakit lain, akan lega bila kita tidur.
Tapi bila sakit nak bersalin, tidur lena pun akan terjaga.
Memang sakit sangat, tak boleh nak bayangkan macammana dan tak boleh sama kan dengan rasa sakit yang lain.
Masa sakit nak melahirkan tu, apa yang difikirkan ialah cepatlah keluar baby ni.
Bila dah selamat melahirkan kelegaan yang teramat sangat dapat dirasakan.
Alhamdulillah, Ain melahirkan ketiga-tiga Amirul Ain secara normal.
Jadi Ain tak ada pengalaman melahirkan secara pembedahan.
Dan sentiasa berdoa semoga takkan ada pengalaman tu.
Masa sakit nak bersalin, sakit kena gunting ke kena apa ke, semua tak rasa.
Itulah Ain alami masa nak melahirkan anak sulung Ain, Amirul Faiz.
Bila nak melahirkan anak sulung ni, memang kena gunting.
Tapi bila dah selamat melahirkan, benda yang paling Ain ngeri ialah waktu kena jahit semula.
Aduh.... Bidan tu jahit hidup2 tu.
Tak de nak bius2 pun.
Pergh....
Rasa tergedik2 kaki bila jarum bengkok tu kena kulit.
Satu lagi masalah Ain bila lepas bersalin ni mesti tak akan buang besar untuk beberapa hari
Bukan tak de rasa nak buang air, tapi fobia sebab baru lepas kena jahit.
Lepas bersalin ketiga2 Amirul Ain tu, memang Ain kena amik ubat untuk memudahkan Ain buang Air besar.
Huhuhu...
Kalau fikir2kan memang serik nak bersalin, tapi seronok juga bila lalui pengalaman tu.
Kengkawan plak macam mana...

Segmen Bloglist Bulan April Lelaki Ini

Join Segmen lagi...
Sebab celoteh nak berblog nun jauh kat dalam laut cina selatan...
Tu yang layan GA/Segmen je...
Segmen kali anjuran LELAKI INI
Sapa nak join bleh klik banner tu
Tarikh tutup 12 April 2013

Doa Untuk Menangani Anak Nakal atau Lasak

1. Baca "Ya Latif" sebanayak 7 kali dan hembuskan ke ubun-ubun sewaktu mereka tengah tidur.

2. Cuba berbicara dengan... baik dan gunakan kaedah memujuk.

3. Banyak berdoa kepada Allah minta dilembutkan hati anak-anak.

4. Bila bangun pagi, peluk anak, usap kepalanya dan berselawat sambil berniat dalam hati.

5. Baca surah Al-Fatihah, Surah Taha ayat 1 hingga 5, diikuti doa nabi Daud 3 kali. Doanya "Ya Allah lembutkanlah hati anakku (sebut namanya) sepertimana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi. kemudian hembuskan pada makanan dan minuman. Kalau anak masih menyusu,hembus pada susu.

6. Untuk membantu anak mudah belajar baca zikir Ya Latif sebanyak 129 kali diikuti ayat 19 dari surah As-Syura yang bermaksud "Allah maha lembut pada hambaNYA. Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang dia kehendaki dan Dia lah yang Maha Kuat lagi Maha Kuasa.

7. Baca surah Al-Insyirah sewaktu menemani nak-anak belajar.

8. Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa dari Surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud " Wahai orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah iman kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya".

9. Kita juga digalakkan menyentuh lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Lakukan setiap malam ketika anak-anak dalam keadaan baru hendak tidur. Ketika ini otak mereka sedang berada dalam separa sedar dan mudah merakam apa yang kita lafazkan.

10. Selepas solat lima waktu, amalkan doa dari Surah Al-Furqan ayat 74 yang bermaksud " Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati kami, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertakwa.

11. Amalkan ayat 40 dari surah Ibrahim yang bermaksud "Wahai Tuhanku, jadikanlah aku orang yang mendirikan sembahyang, zan zuriat keturunanku. wahai Tuhanku perkenankanlah doaku.

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff