my nuff

Kentalnya Hati Ibu Ini

Pagi-pagi lagi bila melawat muka buku, terpandang gambar-gambar ini. 
Kalau ikutkan keterangan pada gambar tu, Ibu dan dua anaknya yang masih kecil sedang dalam perjalanan dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur.
Aduh...
Rasa terduduk bila tengok kegigihan ibu itu melawan kepayahan.
Tak tau apa cerita sebaliknya (mana suaminya, kenapa tak naik pengangkutan awam, apa tujuan), tapi pagi-pagi Jumaat ni buat akak sedar, sesukar mana pun hidup kita, ada lagi yang lebih susah.







Sebelum 35 Tahun


Pencuri Kain Kafan


Ada seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah SWT
Dia berkata, "Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat tujuh perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat.
"Yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi apabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telahpun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" tanya pemuda itu.
"Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah SWT sewaktu hidupnya. Lantaran Allah SWT menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain," jawab ahli ibadah tersebut.
Sambung pemuda itu lagi, " Golongan yang kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, ku lihat wajah mereka telahpun bertukar menjadi babi. Mengapa begitu halnya, wahai tuan guru?"
Maka ahli ibadah tersebut pun menjawab lagi, "Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain"
Pemuda itu menyambung lagi, "Wahai tuan guru, golongan yang ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Apabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu.
"Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda," balas ahli ibadah itu lagi.
"Golongan keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?
" Jawab ahli ibadah itu, "Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapanya sewaktu hayatnya. Sesungguhnya Allah SWT sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibu bapanya. "Golongan kelima, ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya," sambung pemuda itu.
"Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada tiga hari. Bukankah Rasulullah SAW pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi tiga hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda," jelas ahli ibadah tersebut.
"Wahai guru, golongan yang keenam yang aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, ku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya."
"Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya," tambah ahli ibadah tadi lagi.
"Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya wahai tuan guru?" tanya pemuda itu lagi.
Maka ahli ibadah beristighfar dan menjawab, "Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu. Dan mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah SWT baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya."
Ingatlah, sesungguhnya daripada Allah SWT kita datang dan kepada-Nya jualah kita akan kembali. Kita akan dipertanggungjawabkan atas setiap amal yang kita lakukan, hatta amalan sebesar zarah. Sama-sama kita bermuhasabah dan menginsafi kelemahan yang kita ada. Semoga kita tergolong dalam hamba-hamba-Nya yang bertaqwa.

Warkah Bonda Untuk Anakanda



Terbaca warkah tulisan Raja Zarith Sofiah untuk anakandanya Almarhum Tunku Jalil buatkan air mata ibu ini jatuh. Terharu akan kasih sayang ibu kepada anaknya serta cinta anak terhadap ibunya.

A letter to my son, Jalil :
My darling Lil,
I know the only reason you wanted to be in hospital was because you were in great pain but that you really wanted to be home : you've been in too many hospitals too many times. But Allah, in His Infinite wisdom, placed you there so that we, your family, would spend as much time as we could with you.
I have a thousand and one memories of you during your last days in this world.
I remember, once, you closed your eyes and tears flowed onto your cheeks, as you fought the pain, and I held your left hand and I wept, trying hard not to make any sounds. I thought you could not see me cry because your eyes were closed but you knew, and you put your right hand over mine and you patted it, as if you were saying, "Don't cry, I am all right."
I remember all the text messages you sent me. When I wrote that I was praying for you, you wrote back that you had prayed too, but that you had asked Allah to let you bear the burden of my worries.
When I looked at your grave, my heart ached with pain. I watched your father and your brothers fill it up with earth while Boo and Inah stood near me. I looked at your brothers and counted three sons. Boo was beside me. There are five of you. Where was my fourth son? And then I realised it was you who was missing. I had forgotten you were beneath the mounds of earth.
And I held up my hands and whispered "From You we come, and to You we return. I return to You, O Allah, my son."
May you be with the righteous, my son.
Warkah buat anakku, Jalil :
Mama tahu, satu satunya sebab Lil pergi kehospital adalah kerana Lil menanggung kesakitan yang amat sangat. Lil sebenarnya hendak kekal tinggal di rumah : Lil telah terlalu kerap ke hospital.
Namun Allah S.W.T., Yang Maha Mengetahui, menempatkan Lil disana agar kami, keluarga Lil, dapat meluangkan sebanyak masa bersama Lil.
Mama menyimpan seribu satu kenangan tentang Lil ketika Lil menghabiskan hari hari terakhir Lil di dunia ini.
Mama terkenang satu ketika sewaktu Lil memejam mata dan air mata menitis di pipi Lil, semasa Lil cuba melawan kesakitan yang ditanggung. Mama memegang tangan kiri Lil dan menangis. Mama mencuba sedaya upaya untuk menahan sedu sedan Mama dari kedengaran. Mama fikir, Lil tidak nampak Mama menangis kerana mata Lil pejam. Tapi Lil tahu. Lil meletak tangan kanan Lil diatas tangan Mama dan menepuk nepuk dengan perlahan, seolah berkata "Jangan menangis, Lil tidak apa apa."
Mama ingat semua mesej pesanan ringkas yang Lil hantar kepada Mama. Bila Mama mengatakan bahawa Mama telah berdoa untuk Lil, Lil membalas dengan mengatakan bahawa Lil juga telah berdoa dan memohon kepada Allah S.W.T. biarlah Lil yang menanggung semua kebimbangan Mama.
Bila mama melihat makam Lil, hati mama dipenuhi keperitan. Mama masih terbayangkan detik ketika Babah, abang dan adik Lil memenuhkan kubur dengan tanah sementara Boo dan Inah berdiri disisi Mama. Mama memandang kearah abang dan adik Lil, dan membilang hanya tiga anak lelaki. Boo disisi Mama. Anak lelaki Mama lima orang. Dimana anak mama yang lagi seorang? Dan Mama baru tersedar bahawa Lil yang tiada. Lil kini berada dibawah timbunan tanah itu.
Dan pada ketika itu, Mama menadah kedua tangan mama dan berbisik, "Sesungguhnya dariMu kami datang, dan kepadaMu jua kami kembali. Daku memulangkan kepadaMu, Ya Allah, anakku."
Moga Lil ditempatkan bersama mereka yang soleh.
Semoga roh Almarhum Yang Amat Mulia Tunku Abdul Jalil Iskandar ibni Sultan Ibrahim Ismail ditempatkan dikalangan orang yang beriman. 

Cara-Cara Menjawab Soalan Temuduga Dalam Bahasa Inggeris


1. Why do you want to work in this company? (Kenapa anda ingin bekerja di syarikat ini?)
JAWAPAN SALAH:
“Because I like to work here. I like this job. I love this industry”
APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
I’ve always loved administration (contoh bidang kerja yang dipohon) because I am an organized person. I like things to be organized and systematic. I work well under stress so I can handle any kind of task with minimal supervision.
2. Tell us about yourself/ Introduce yourself (Perkenalkan diri anda)
JAWAPAN YANG SALAH:
“My name is Carla. I was born in 22 September 1989 in Sarawak. My mother is a housewife and my father is a teacher. I graduated from UITM in 2013. I studied Business Administration. I have never worked before.”
APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“My name is Carla and I’m 26 years old. I have a degree in Business Administration. Although I haven’t had any working experience, I’ve spent my free time reading business articles and researching about latest business news just to keep me updated. I’m hoping to be given a chance to experience the real world of business”
3. What did you quit your last job? (Kenapa anda berhenti kerja anda sebelum ini?)
JAWAPAN SALAH:
“I quit because my last job was terrible. The workload was so heavy and the boss was so pushy. My previous boss was nightmare”
PERINGATAN: Majikan yang bakal mengambil anda bekerja ini mungkin bakal menjadi bekas majikan anda juga. Jadi, jangan tunjukkan yang anda suka memburukkan majikan.
APA YANG ANDA PERLU JAWAB: “I loved my last job. It taught me so many things and my previous boss has always been helpful. But I quit because I want to experience new environment and broaden my horizon by working in a different company.”
4. Where do you see yourself in five years? (Apa yang anda lihat di dalam diri anda 5 tahun lagi?)
JAWAPAN SALAH:
“Relaxing in Maldives” atau “Being a boss in this company”
APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“I hope to become very well-experienced in what I do and have a better understanding of my field
5. What’s your greatest weakness? (Apa kelemahan terbesar anda?)
JAWAPAN YANG SALAH:
“I tend to put things to the very last minute.”
PERINGATAN: Jangan hanya beritahu kelemahan anda. Tidak salah berlaku jujur tapi haruslah disokong dengan kelebihan anda.
APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“I tend to put things to the very last minute. But I work well under pressure and I personally think that pressure motivates me to work twice as hard and finish my work on time”
6. What salary are you looking for?
JAWAPAN YANG SALAH:
“I hope to get a suitable salary that would be able to support me, living in this economy and in this big city”
APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“I hope to get a salary that is suitable with my qualification and job duties. I also want to be considered based on my working experience”
7. Why should I hire you?
JAWAPAN YANG SALAH:
“Because I’m the best candidate” atau “Because you’re hiring”
APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“I’m a team player, I work well under pressure, and I’m a people person. I can work with all kinds of people and am always willing to learn new things and tackle new challenges.”

Dia Hanya Pelawak Biasa

Berita pemergian Pak Yus (Yus Jambu) memang menjadi viral. Viral tentang kebaikannya yang tak jemu-jemu diperkatakan. Pelbagai pihak meluahkan rasa kagum akan keikhlasan Allahyarham dalam melakukan kebajikan.
Dan ini salah satunya.
Lepas maghrib tadi, diri ini menyampaikan kuliyah maghrib.... Mulanya nak sampaikan tentang sunnah ketika ada kematian... Namun, dari awal sampai akhir, aku hanya dapat mampu melazkan kata-kata iktibar yang perlu kita ambil dari kisah kematian seorang pemuda yang telah kehilangan ibu dan ayahnya dan telah banyak menghiburkan kita serta membuatkan kita tersenyum dan hilang stress tatkala menonton telatahnya.
Dalam kuliyah tersebut, aku katakan ;
Ya benar, dia bukan yang dikenali sebagai ustaz, dia hanya pelawak, tapi perasankah tuan-tuan, tatkala dia telah meninggal dunia, Allah memuliakan dia dengan cara Allah membuka semua kisah-kisah kebaikannya ketika dia di dunia, barulah kita tahu yang beliau ini orang yang rajin bersedekah dan menginfaqkan hartanya untuk kebaikan ummat, barulah kita tahu yang beliau ini hidupnya diuji dengan pelbagai ujian keimanan, dia ini kehilangan ibu dan ayah, dia dikatakan dipinggirkan keluarga, berhijrah ke Kuala Lumpur untuk mencari nafqah, banyak membantu orang lain yang lebih memerlukan, dan kita dapat tahu kebaikan yang dia lakukan dan ujian yang dia hadapi dengan penuh kesabaran tatkala beliau telah meninggal dunia, dan dia di alam sana, dia tak tahu pun yang sekarang ini kita sedang menceritakan tentang kebaikan dan amal solehnya.
Aku katakan lagi dalam kuliyah maghrib tadi:
Bila Pak Yus dah mati, Allah muliakan dia, Allah buka semua kisah kebaikannya dan sekarang ini barulah kita dapat tahu kebaikannya itu. Semasa beliau hidup, sekalipun beliau pelawak, kita tidak pernah dengar dia menceritakan keburukan orang lain, kita tidak pernah dengar apa-apa yang negatif dari mulutnya terhadap orang lain, kita tak pernah nampak dia menjatuhkan orang lain. Yang kita tahu setelah kematiannya adalah semua cerita-cerita yang amat baik dan meberi keinsafan kepada kita. Akhirnya kita tahu bahawa Pak Yus adalah seorang yang BENAR-BENAR IKHLAS DALAM AMALANNYA SERTA MEMILIKI SIFAT TAWADHU' YANG AMAT TINGGI. Hebat insan yang bernama Yusri Bin Edoo a.k.a Pak Yus, Pak Yuih.
Aku katakan lagi :
Ya benar, beliau hanyalah pelawak, tapi beliau lebih mulia daripada sebahagian orang berstatus agama yang menjual agama untuk kepentingan diri. Pak Yus juga hamba Allah yang akan dihisab oleh Allah nanti. Sekalipun beliau hanyalah pelawak, tapi amal baik yang dilakukan ketika hidup, dia tidak mahu menghebahkannya kerana dia tahu bahawa biar Allah sahaja yang tahu apa kebaikan yang dia lakukan. Hasilnya, bila dia dah mati, Allah buka kisah amal baiknya itu untuk kita jadikan iktibar.
Akhir kata tadi, aku katakan :
Jadilah insan yang ikhlas beramal kerana Allah, jagalah aib, jangan buka aib orang lain, agar bila kita dah mati nanti, orang tak buka aib kita, dan janganlah buka aib diri sendiri, moga Allah tutup aib kita di Mahsyar nanti.
Rahimahullah Pak Yus, Allahumma ghfir lahu warhamhu wa3aafihi wa3fu3anhu.
Kami sentiasa mendoakanmu wahai insan yang telah banyak buat kami terhibur dan tersenyum. Moga amal kebaikanmu, kesakitan mu sebelum mati itu akan menjadi penyebab untuk kau tergolong di kalangan ahli syurga. Amiin.

Tuan Anas Mikael!! Habis Dah....


Huaaa.... abis dah.
Lepas ni tak da lah duduk depan tv pukul 10 malam tiap Isnin sampai Khamis. Apa yang akak boleh kata antara drama yang terbaik yang pernah akak tengok. (Tapi masih tak boleh lawan Bukan Kerana Aku Tak Cinta). Cuma akak rasa dipenghujung drama ni agak mengarut. Lepas tu drama ni terlampau pendek sangat. Penghabisannya agak tergesa-gesa. (Anti klimaks). Nak juga tengok Dato Azhar dengan anaknya Safra tersiksa. 
Lepas tu, apa motif Kak Engku dalam drama tu. Dah macam tanggapan timbul bila nampak perempuan dengan cincin batu besar. Ada yang kata tu bini Dato Azhar lah. Haihhh... Musykil betul.
Drama minggu depan, apa tajuknya? Tak sengaja tersuka? Opss... tengok barisan pelakonnya pun akak rasa dah boring. Amyra Rosli dengan Emma Maembong. Ohhhh.... tidak.. Memang takkan tengok lah. Yeah... Dah boleh tidur awal lepas ni.
Ok Baiii.....

Rahsia Tahi Lalat


1. Bibir atas kanan= Banyak rezeki, pandai
2. Bibir atas kiri = Ramai kawan, baik hati
3. Bibir bawah kanan= Disegani orang, ramai yang suka
4. Bibir bawah kiri = Pandai bicara, tak mudah kalah
5. Leher kanan = Cerdas, jujur, berani menderita
6. Leher kiri = Cerdas dalam segala hal dan banyak pengetahua
7. Leher di tengah= Tercapai cita-cita
8. Biji mata kanan = Suka serong dan pembohong
9. Biji mata kiri = Pembohong tetapi baik hati
10. Hujung mata kanan= Baik hati, sopan santun, cerdas
11. Hujung mata kiri= Baik budi, murah rezeki
12. Punggung kanan= Agak mengalami kesulitan
13. Punggung kiri = Malas dan suka duduk
14. Betis kanan= Suka berhibur, boros
15. Betis kiri= Rajin, tidak suka menganggur
16. Lutut kanan= Bersikap tidak peduli dan tidak mahu berusaha
17. Lutut kiri= Kurang kuat berusaha
18. Kepala sebelah kanan = Terkabul cita-cita
19. Kepala sebelah kiri= Sering menemui kesusahan
20. Kepala sebelah belakang= Jujur, sabar dan tekun
21. Kening kanan = Cerdas dan cekap
22. Kening kiri= Cerdas dan sopan santun
23. Tengah kening= Keras hati dan berani segala hal
24. Hujung mulut kanan= Kecil rezeki, tak mudah kalah
25. Hujung mulut kiri= Suka berpoya-poya
26. Ketiak kanan= Dapat menyimpan rahsia
27. Ketiak kiri= Jujur, banyak yang cinta
28. Pergelangan kaki kanan= Suka keluar rumah
29. Pergelangan kaki kiri= Kehendak kuat
30. Batang hidung= Banyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya
31. Pada hidung= Banyak rezeki
32. Dagu bawah kanan= Jujur dan baik hati
33. Dagu bawah kiri= Bijaksana, dan berbudi luhur
34. Kemaluan kanan atau kiri= Baik, suka senggama
35. Tumit kanan= Jujur dan banyak kawan
36. Tumit kiri= Baik budi
37. Alis kanan= Suka menolong dan baik hati
38. Alis kiri= Ramai yang suka
39. Pangkal peha kanan= Kemahuan kuat
40. Pangkal peha kiri= Suka kerja apa pun
41. Telapak kaki kanan= Tak mudah mengeluh
42. Jari kaki kanan= Suka menolong
43. Jari kaki kiri= Berbudi, suka berbuat baik
44. Bahu kanan= Cermat dlm mbuat keputusan, byk tanggungan
45. Bahu kiri= Suka kerja keras, banyak tanggungjawab
46. Buah dada kanan= Baik hati, pendiam, simpan rahsia
47. Buah dada kiri= Ramai kawan, setia pada pasangan
48. Lengan kanan= Setia dan taat pada atasan
49. Lengan kiri= Menepati janji dan rajin
50. Pipi kanan= Ramai teman
51. Tengah-tengah pipi kanan= Ramai yang suka
52. Tengah-tengah pipi kiri= Ramai teman
53. Ubun-ubun= Kurang jujur
54. Pusat= Cerdas, tangkas, tekun
55. Pusat bahagian kanan= Sejahtera dalam hidup
56. Pusat bahagian kiri= Beroleh kemuliaan
57. Pinggang kanan= Sayang pada pasangan hidup
58. Pinggang kiri= Disayang pasangan hidup
59. Dada kanan= Dapat mengatasi masalah
60. Dada kiri= Berani, jujur dan sabar
61. Telapak kaki kanan= Tidak mudah mengeluh
62. Telapak kaki kiri= Baik budi pekertinya
63. Siku tangan kanan= Kuat ingin memiliki kejayaan
64. Siku tangan kiri= Baik hati, suka menolong
65. Jari tangan kanan= Serba beroleh keuntungan
66. Jari tangan kiri= Serba baik bekerja
67. Jari telapak tangan kanan= Banyak rezeki tetapi boros
68. Jari telapak tangan kiri= Banyak rezeki dan cermat
69. Pergelangan tangan kanan= Boros, suka bersukaria
70. Pergelangan tangan kiri= Dapat berpangkat
71. Perut bawah kanan= Banyak rezeki, suka memberi maaf
72. Perut bawah kiri= Baik hati, tenang hidupnya
73. Sudut mata kanan dalam= Disayang suami atau isteri
74. Sudut mata kiri dalam= Tidak mudah dilupakan pasangan
75. Sudut mata kanan luar= Baik budi, ramai yang cinta
76. Pelipis kiri= Murah rezeki, dapat jadi kaya
77. Pelipis kanan= Serba berhasil dalam usaha
78. Kelopak mata kanan atas= Baik hati, ramah, berjaya
79. Kelopak mata kiri atas= Baik budi, ramai yang suka
80. Kelopak mata kanan bawah= Agak malas
81. Kelopak mata kiri bawah= Agak bodoh, kurang bijaksana

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff