my nuff

Faiz Pendam Rasa , Hanya Pandang Dari Jauh

Hujung minggu lepas, masa majlis perkahwinan adik ipar akak, antara yang jadi tumpuan ialah anak perempuan kawan palestin adik ipar akak tu. Anak palestin kan... Memang cun lah. Selain raja sehari, anak comel tu turut jadi tumpuan lensa kamera. Dan ramailah anak2 sedara akak tumpang ambil gambar sekali. Paling ketara Zul Izat sepupu Faiz. Tua setahun dari Faiz. Memang nampak Izat berusaha untuk berbual ngan anak palestin tu. Faiz, akak tengok hanya leka bermain. Pada pandangan akak Faiz tak berminat dengan situasi tu.
Rupanya sangkaan meleset. Setelah budak comel tu balik, di suatu sudut Faiz luahkan apa yang dia rasa.
"Mama, anak kawan ucu dah balik ke?"
"Ye, awak pun suka kat budak tu juga ke?"
"Abang suka, tapi abg izat dah cop dulu."
Laaaa.... Rupanya Faiz pun ada feel juga kat budak tu. Alahai....

Tafsir AlQuran - Al-Qaari'ah

AL-QAARI’AH

(HARI KIAMAT)

11 Ayat Makkiyyah

Mukadimah

Surah ini turun di Mekah, ayatnya berjumlah 11, dan turun setelah surah Quraisy. Di antara kandungannya: keterangan tentang suara yang menggoncangkan, iaitu menandakan datangnya hari kiamat. Ketika itu manusia bagaikan kupu-kupu yang berterbangan tanpa tujuan, sedang gunung telah menjadi kepingan yang menghambur. Manusia yang amal kebaikannya banyak, tenang dan berbahagia. Sebaliknya yang amalnya sangat sedikit akan gelisah dan menjadi penghuni Neraka Jahim.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

1. Hari kiamat.

2. Apa itu hari kiamat?

3. Tahukah kamu apa itu hari kiamat?

4. Hari itu segenap manusia seperti kelekatu berterbangan.

5. Dan gunung ganang pun menjadi laksana bulu-bulu yang dihamburkan.

6. Sesiapa pun yang timbangan amalnya berat

7. Dia akan hidup dalam kesenangan

8. Dan sesiapa pun yang timbangan amalnya ringan

9. Dia akan menetap dalam Neraka Hawiyah

10. Apakah itu Neraka Hawiyah?

11. Iaitu neraka yang panas menyala.

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff