my nuff

Cerita Dari Sarawak : Jatuh Cinta Dengan Umai

pinjam gambar Mat Gebu di www.tiffinbiru.com

Satu2nya benda yang akak suka bila ke Sarawak hari tu ialah umai. 
Pertama kali makan, bila beli kat pasar malam belakang hotel tempat akak menginap tu.
Rasanya biasa2 je. macam makan kerabu kat semenanjung ni.
Tapi bila akak makan kali kedua di restoran kasturi, umai ikan nya memang terangkat.
Rupanya umai tu kena makan dengan sagu dan sambalnya sekali.



Jadi sebelum akak balik semenanjung akak sempat beli, sagu dan sambal ni.
Sebab nak buat sendiri.
Tapi akaknya umai simple je lah

Umai Ikan Tenggiri 
Isi ikan tenggiri
Bawang besar
Cili Api
Jus Limau Nipis
Garam dan gula

Isi ikan tenggiri tu dipotong kecik2 dan kemudian diperap dengan juz limau ni.
Bawang besar dan cili api dihiris.
Kemudian gaul dengan ikan tenggiri tadi. 
Masukkan garam dan gula secukup rasa.

Masa nak makan baru taburkan biji sagu tu dan curahkan sambalnya. 
hmmm... nyam nyamm
Sedap makan macam tu saja atau makan dengan nasi panas.


Laughter, The Best Medicine - Robbery

Hearing a loud crash in the middle of the night, Eddie sprang from bed and rushed downstairs to the study.
He saw a burglar dressed all in black, rifling through his desk.
"Stand back!" the thief yelled.
"I'm looking for the money."
"Can I turn the light on for you,"
Eddie said, "or were you planning on robbing us blind?"

Cerita Dari Sarawak: Sibu akan jadi pilihan terakhir untuk dilawati

Salam semua,
Minggu lepas akak kena keje out station ke Sarawak. Lokasinya di Sibu. Memang terujalah dapat ke sana. Sebab Sarawak satu2 nya negeri yang ada dalam Malaysia ni yang masih belum akak jejaki.
Masa penerbangan dari Kuala Lumpur ke Sibu ambil masa selama 1 jam 50 minit.

Sibu bandar mewah Tiong Hua

Itu gambaran akak apabila sampai di bandar Sibu. Perjalanan mengambil masa kurang lebih 30 minit dari Lapangan Terbang Sibu. Sepanjang perjalanan, ke bandar Sibu, kiri kanan kelihatan banglo 2 tingkat di setiap lot2 tanah perumahan di situ. Tiada rumah teres 1 tingkat.
Sampai dibandar Sibu pula semua peniaga di lot2 kedai makan di situ milik Tiong Hua. Jadi adalah menjadi kesukaran untuk orang Islam cari tempat makan yang halal disitu. Ada tak ada pun, hanya sebuah perkampungan Melayu di bandar Sibu tu iaitu kampung Bandung. Kami kena bayar teksi RM40 untuk ke situ dari hotel tempat kami menginap di TanahMas Hotel. Akhirnya kami hanya menjamah makanan direstoran makanan segera saja.

Bila di tempat oran, semestinya akak dan kengkawan nak lah cari sesuatu untuk dibawa pulang ke semenanjung. Ini satu lagi yang susahnya di Sibu ni. Sebesar2 bandar Sibu tu hanya ada satu je kedai yang menjual survenior. Kalau dah satu je, tentulah tiada saingan, harganya pun memang mahal lah.

Lepas ni, harap2 tiada lagi outstation ke Sibu, ke Kuching mungkin boleh dipertimbangkan lagi.

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff