my nuff

Cerita Dari Sarawak : Rotan Sepanjang Masa

Auditan Berpusat
Akak ke Sarawak untuk menjalankan pengauditan secara berpusat kat sana. Ramailah yang turun termasuk pegawai dari Ibu Pejabat. Semasa pengauditan kami di tempatkan di SMK Sacret Heart, Sibu. Sebab pejabat audit sekolah Sibu tak mampu tampung jumlah yang ramai. Sebab kami sendiri je hampir 30 orang. Tidak termasuk Guru besar dan pembantu tadbir sekolah yang berkenaan.
Setiap orang ditugaskan untuk mengaudit 1 hingga 3 buah sekolah seorang. Itu baru orang, belum lagi dokumen sokolah yang perlu diaudit. Satu sekolah sekurang2nya bawak 1 beg AF yang besar tu. (diorang isi dokumen dalam beg tu).



SMK Sacret Heart, Sibu
Sekolah ni dalam satu kawasan dengan SK Sacret Heart. Suasananya tidak jauh berbeza dengan sekolah2 Katolik di Semenanjung. Cuma mungkin bahasa pertuturan mereka yang berbeza. Mejoriti pelajar dan guru di sekolah ni berbangsa Tiong Hua. Satu, yang akak perasan, sekolah ni memang suka tepek gambar. Sepanjang susur gajah untuk ke bilik mesyuarat tempat kami ditempatkan penuh dengan gambar. Dari gambar zaman hitam putih sampai zaman gambar menggunakan kamera digital. Dari gambar orang hidup sampai gambar upacara pengebumian. Dalam bilik mesyuarat pun penuh dengan gambar. Gambar tentang kejayaan pelajar sekolah tu. Wah hebat betul.
Satu perkara lagi yang menarik perhatian akak semasa di sekolah tu, setiap gurunya ada sebatang rotan. Biasanya kalau sekolah-sekolah lain, hanya Guru Besar atau Guru Disiplin yang suka merayau di kawasan sekolah dengan rotan di tangan. Tapi di SMK Sacret Heart, semua gurunya ada rotan. Cikgu2nya pun tak da lah yang beriak garang macam nak makan orang. Lembut2 je. Tapi mungkin itu simboliknya untuk mengajar pelajar2 di sekolah tu. Memang rasa kagum sangat.

Apapun, satu pengalaman baru bila berada di sekolah tu. Salam bertemu lagi SMK Sacret Heart, Sibu, Sarawak.

Petua Hilangkan Sakit Kepala

As salam n selamat pagi.
Petua...
Kalau isteri mengadu sakit kepala...jangan bagi panadol...basahkan duit RM100 sekeping..tampal kat dahinya..kemudian baca jampi ni ..
"Hai mambang Ungu,...bila dah kering, duit ni sayang punya."

Sekejap lagi hilang sakit kepala.
Selamat beramal..��

Pasni kilang penadol leh tutup

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff