my nuff

Dua Amirul Selamat Berkhatan

Mengkhatankan anak lelaki adalah antara moment penting dalam diari ibu bapa. Dan itu akak dan suami baru alami 2 hari yang lepas. Muhammad Amirul Faiz dan Muhammad Amirul Fahim telah pun selesai dikhatankan. Mereka dikhatankan di Poliklinik Rakyat Bahau, Negeri Sembilan. Kenapa di Negeri Sembilan bukan di Pahang? Itu pun ada kisah disebaliknya.
Sebulan sebelumnya akak dan buat booking di klinik tersebut. Bayarannya RM200 seorang dan perlu dibayar selepas selesai berkhatan. Selain tu staf klinik tu pesan bawa kain pelikat sekali. Akak khatankan mereka di Negeri Sembilan sebab atuk mereka berhajat sangat untuk menjaga cucu lelakinya dalam tempoh berkhatan tu. Maklum sajalah, ayah akak mana ada peluang untuk jaga anak2nya berkhatan sebab anak2nya semua perempuan belaka.
Sehari sebelum hari berkhatan akak sekeluarga balik kampung. Bermulalah drama anak akak yang sorang ni, siapa lagi kalau bukan Amirul Fahim. Mulalah cipta pelbagai alasan untuk mengelak dari dikhatankan. Umur Payim baru 6 tahun lah, Payim nak sunat masa darjah 6 lah, Payim kecik lagi lah. Haiii... Fahim... Fahim.. Bagi Faiz pulak tak ada masalah. Dia memang dah lama sedia untuk dikhatankan. Lagipun tahun depan Faiz akan masuk tahun 4. Dan kebanyakkan rakan sekelasnya dah ramai yang telah berkhatan.
Sehingga pagi sebelum berkhatan, Fahim masih lagi meneruskan drama2nya. Tapi akak buat tak layan je. Sampai klinik jam 11 pagi, seperti waktu yang telah dijanjikan. dalam bilik doktor masih ada lagi seorang budak yang sedang dikhatankan. Akak buat pendaftaran untuk kedua2 Amirul. Sementara suami akak pergi cari parking kereta. Selain akak dan suami, atuk dan sorang lagi atuk sedara juga ikut sama. Sebab risau, drama Fahim akan berlanjutan hingga ke klinik. Semasa pendaftaran, staf klinik tanya yang mana nak dikhatankan dulu, akak bagi tau, bagi adiknya dulu. Sebab kalau bagi abang dulu, dibuatnya abang tu meraung, ada yang adik lari balik nanti.
Selesai pendaftaran, anak2 akak diminta untuk makan 3 jenis pil. Masa bagi makan pil, Faiz pula jadi masalah. Punyalah susah dia nak telan pil tu. Fahim dah selesai telan ketiga2 jenis pil tu, Faiz sebiji pun tak lepas lagi. Adeh. Macam-macam. Kemudian anak2 akak diminta untuk memakai kain pelikat.
Tibalah saat yang ditunggu, nama Amirul Fahim dipanggil masuk ke dalam bilik doktor. Fahim dah mula mengomel. Kenapa dia dulu, kenapa bukan abangnya dulu. Yang menemani Fahim dalam bilik doktor ialah papanya, atuk dan atuk sedaranya. Dari luar akak dengar bacaan2 ayat suci al-Quran dibacakan oleh doktor dan juga Fahim. Tak lama kemudian terdengar Fahim meraung, agak lama. Akak diluar hanya menenangkan abangnya yang pura2 tak ada apa2 tapi muka dah mula pucat. Tak lama kemudian, tiada lagi dengar suara Fahim menangis. Tak lama kemudian dia keluar dengan muka lega. Sampai giliran abangnya pula. Pun sama situasinya dengan Fahim tadi. Cuma Faiz hanya nangis kejap je. Kalau ikutkan cerita atuk sedaranya, Fahim menangis setelah selesai dikhatankan, Faiz pula menangis sebelum dikhatankan. Hehehe... Berbagai-bagai karenah anak2.
Situasi berkhatan zaman dulu dengan zaman sekarang jauh bezanya. Kalau dulu lepas berkhatan, budak lelaki tu hanya perlu baring atau duduk setempat sebab kain pelekat tu akan disangkut pada alang rumah. Disitulah dia makan, disitulah dia tidur. Bila nak ke bilik air ada yang kena tolong pimpinkan hingga ke tandas. Berbeza dengan zaman sekarang. Masa nak dikhatan tu pun dah dibius untuk menghilangkan rasa sakit. Kemudian siap ada sarungnya. Tak perlu lagi sangkut kain untuk elak kena pada luka. Mungkin satu perkara yang sama, hanyalah pantang makan. Supaya luka cepat sembuh.
Selangkah ke alam remaja. Itu yang boleh akak katakan untuk anak2 akak. Lepas ni mereka tak boleh bogel sesuka hati lagi. Tiada lagi aksi meluncur lepas mandi dari ruang tamu ke dapur. Hehehe.
Muka sebelum berkhatan

Macam biasa Faiz memang susah nak suruh bergambar

Fahim selepas selesai dikhatankan. "Koi dah sunat"

Faiz dan Fahim selepas khatan. Faiz... macam biasalah. memang takkan pandang lensa kamera.

BitCoin - Matawang Masa Depan


Bitcoin adalah aset digital  dan sistem pembayaran yang dicipta oleh Satoshi Nakamoto, yang menerbitkan penemuan pada tahun 2008 dan dikeluarkan sebagai perisian sumber terbuka pada tahun 2009. Sistem ini peer-to-peer; pengguna boleh berurusniaga secara terus tanpa perlu perantara  Transaksi disahkan oleh nod rangkaian dan dicatatkan di dalam lejer diedarkan awam dipanggil rantaian blok  lejar menggunakan Bitcoin sebagai unit akaun. Sistem ini berfungsi tanpa pusat simpanan atau pentadbir tunggal, yang telah membawa Perbendaharaan AS untuk mengkategorikan Bitcoin sebagai mata wang maya berpusat. Bitcoin sering dipanggil cryptocurrency yang terdahulu,  walaupun sistem sebelum wujud . Bitcoin lebih tepat digambarkan sebagai mata wang digital berpusat yang pertama. Ia adalah yang terbesar seumpamanya di segi jumlah nilai pasaran. 

Bitcoins yang dicipta sebagai ganjaran untuk kerja-kerja pemprosesan pembayaran di mana pengguna menawarkan kuasa pengkomputeran mereka untuk mengesahkan dan pembayaran rekod ke dalam lejer awam. Aktiviti ini dipanggil perlombongan dan pelombong ganjaran dengan yuran transaksi dan bitcoins baru diwujudkan.  Selain daripada yang diperolehi oleh perlombongan, bitcoins boleh diperolehi dalam pertukaran untuk mata wang yang berbeza, produk, dan perkhidmatan. Pengguna boleh menghantar dan menerima bitcoins dengan bayaran transaksi pilihan. 

Bitcoin sebagai bentuk bayaran untuk produk dan perkhidmatan telah berkembang, dan pedagang mempunyai insentif untuk menerimanya kerana yuran adalah lebih rendah daripada 2-3% biasanya dikenakan oleh pemproses kad kredit.  Tidak seperti kad kredit, apa-apa bayaran dibayar oleh pembeli, bukan penjual. Lembaga Eropah Perbankan dan sumber-sumber lain  telah memberi amaran bahawa pengguna Bitcoin tidak dilindungi oleh hak bayaran balik atau caj balik. Walaupun peningkatan besar dalam bilangan peniaga menerima Bitcoin, cryptocurrency yang tidak mempunyai banyak momentum dalam urus niaga runcit. 

Penggunaan Bitcoin oleh penjenayah telah menarik perhatian pengawal selia kewangan,  badan perundangan,  penguatkuasaan undang-undang, dan media. Aktiviti jenayah terutamanya berpusat di sekitar pasaran gelap dan kecurian, walaupun pegawai-pegawai di negara-negara seperti Amerika Syarikat juga mengiktiraf Bitcoin yang boleh menyediakan perkhidmatan kewangan yang sah. 

Bitcoin telah menarik sokongan daripada ahli-ahli politik sahaja, terutamanya Presiden AS calon Rand Paul, yang menerima sumbangan Bitcoin. 

Sumber : DISINI

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff