my nuff

Apa Kata Jack Ma

🌏🌏🌏🌏🌏🌏🌏🌏

Nasihat yang Terbaik dari orang paling kaya di China..
               
Pengasas www.alibaba.com

Jack Ma  berkata,
"Tolong beritahu anak-anak kamu bahawa dunia berubah setiap hari dan tiada sesiapa akan menunggu bila masa sudah berlalu.

Bila pemetik api dicipta, mancis perlahan-lahan lenyap. 

Bila kalkulator dicipta, abakus juga menghilang.

Bila kamera digital direka, jualan negatif filem tidak lagi wujud. 

Bila "BITCOIN" dicipta, matawang akan dilupakan.
Huhu

Bila jualan langsung@penjualan secara online meningkat, pemasaran secara tradisional menurun.

Bila smartphone guna 4G
(akses internet tanpa talian) diperkenalkan kpd dunia, kita tidak perlu lagi memasang komputer di rumah.

Bila Wechat dan whatsapp
(mesej teks /suara/video bergerak) dibangunkan,  mesej teks tradisional (SMS) tidak lagi sepopular dulu.

Jangan kita tuduh "siapa ambil bisnes siapa." Ia hanyalah disebabkan org lebih cepat menyesuaikan dan mengadaptasi kepada idea baru dan perubahan di dunia.

Ada org bertanya kepada Jack Ma,
"Apakah Rahsia kejayaan kamu" Dia berkata "Sangat mudah...Saya buat (bertindak) semasa kamu hanya memerhati."

Ingatlah dunia berubah setiap hari.  Kalau kamu tidak berubah, kamu akan ketinggalan.  Kamu Tuai apa yg kamu semai dan Bagaimana Anda Guna MASA yang Ada.

Kalau kamu habiskan masa bergaul dengan orang-orang Berjaya, kamu  menjadi seorang yang BERJAYA. 

Kalau kamu luangkan masa utk belajar, kamu mungkin beroleh kebijaksanaan.

Kalau kamu luangkan masa utk membaca buku untuk majukan Diri, kamu akan beroleh Peningkatan Diri.

Kalau kamu habiskan masa utk minum, kamu mungkin menjadi seorang pemabuk.

Kalau kamu habiskan masa mengomplen, kamu akan menjadi seorang yg suka menyalahkan.

Kalau kamu luangkan masa untuk mencantikkan diri kamu, kamu mungkin menafikan seorng gadis yg cantik/lelaki yg handsome. 

Kalau kamu luangkan masa utk kekal sihat, kamu akan nikmati kehidupan sihat yang baik. 

Kalau kamu habiskan masa menjadi seorang yg suka marah-marah, kamu mungkin menjadi org yang tidak disukai orang.

Kalau kamu luangkan masa utk belajar, kamu mungkin beroleh kebijaksanaan.

Kalau kamu habiskan masa dengan keluarga, kamu akan mewujudkan kasih sayang dan perhubungan yg aman dgn orang-orang yangg kamu sayangi.

Beza antara Orang Yg Berjaya dan Tidak ialah Bagaimana Pintarnya Anda Menggunakan Masa.

🌏Muhasabah diri dan teruskan Berselawat.🌏

Pesan Ayah

Lewat malam.

Seorang ayah menanti anak gadis kesayangnya dgn penuh kerisauan... Di ruang tamu. Seketika, kelihatan kereta masuk ke porch. Baru balik. Entah dari mana.

"Kamu, duduk dulu. Ayah nak cakap sikit."

Anak gadisnya duduk malas-malas.

"Kamu dari mana?"

Anaknya menjawab malas. Tahu ayahnya nak membebel.

"Keluar. Dengan kawan."

Ayahnya bertanya lagi.

"Kawan lelaki atau perempuan? Jujur."

Ah. Habis.

"Lelaki."

Ayahnya mendengus. Mungkin sesal. Mungkin kecewa.

"Ayah tak izinkan lagi kamu keluar malam. Tak kira, dengan kawan lelaki atau perempuan. Ini bukan kali pertama ayah perhatikan. Sudah banyak kali."

Anak gadisnya membentak.

"Tapi, bukan buat apa-apa pun. Takkan nak keluar makan-makan, pergi shopping, tengok wayang pun tak boleh?"

Ayahnya cuba bertenang.

"Boleh. Tapi bukan dengan kawan lelaki. Tapi dengan suami yang sah kamu nikahi.

Bagaimana kamu boleh kata tak buat apa-apa, sedangkan pakaian kamu mengatakan ada apa-apa? Lihatlah pada baju sendat yang kamu pakai, legging yang kamu pakai. Walaupun kamu bertudung, adakah itu tidak menjadikan mata lelaki itu tak terjejas apa-apa? Adakah kemaluan lelaki itu tidak respon apa-apa? Adakah nafsu lelaki itu tidak berkecamuk jadinya?"

Anak gadisnya menggelengkan kepala.

"Ayah, sumpah tak buat apa-apa. Dia lelaki baik. Dah lama kenal hati budi."

Ayahnya mencantas kata.

"Lelaki yang baik tak akan bawa keluar anak dara orang malam-malam. Cuba kamu fikir dengan logik akal. Sekiranya dia berani bawa kamu keluar malam begini, apa alasannya mustahil dia tak berani bawa keluar gadis lain di lain masa?

Lelaki yang tidak menjaga diri atau maruahnya akan menyebabkan perempuan yang bersamanya tak terjaga sama.

Kamu berpakaian untuk dia. Supaya dia suka lihat. Supaya dia rasa bangga dapat keluar dengan kamu. Dan ya, dia selamba memuji kecantikanmu. Kamu mempamer, dia sambut dengan pujian. Macam mana lelaki yang baik akan memuji apabila melihat seorang wanita tidak berpakaian menutup aurat dengan sempurna?

Adakah ayah mengajarkan kamu pakai begini dulu?

Mengapa bila kamu meningkat dewasa, masuk universiti akhirnya fesyen pemakaian berubah?

Degree menjadikan kamu lebih pintar atau menjadikan kamu lebih mungkar? Bukan salah pada degree, tapi salah pada iman sendiri."

Anak gadis merah muka. Diam. Nak menjawab. Tapi kelu.

"Adakah sebab ayah dah tua, ayah tidak berdaya, ayah tidak berkuasa, maka pudarlah rasa kamu untuk jadi anak yang beragama? Hormat luntur ikut usia..

Anak ayah yang ayah sayangi..."

Nada suara ayah ada getar sendu.

"Kamu kena ingat. Syurga itu tak sepenuhnya bergantung kepada reda suamimu.

25 tahun misalnya kamu hidup dengan ayah dan ibu, kalau kami tak reda 25 tahun itu, kamu juga susah untuk dijemput ke Syurga.

Meski suami reda, tapi kami tak reda, kamu masih di antara Syurga dan Neraka. Sekiranya kamu buat air mata suami menitis kegembiraan kerana baiknya layanan kamu kepadanya, patuhnya kamu, solehahnya kamu untuknya..

..tapi kamu buat air mata ayah ibu jatuh tanpa kamu rasa sesal sedikit pun..kamu masih tidak layak untuk Syurga.

Buat kami reda. Buat suami reda. Syurgalah bagi kamu."

Anak gadisnya itu menitiskan air mata. Rasa sebak di dada.

"Lelaki itu bukan untukmu. Ayah tidak akan membiarkan anak yang ayah dukung di bahu ayah ketika kecil, tangis tawa, susah senang hinggalah kamu mampu berdiri sendiri, disakiti oleh lelaki yang kurang imannya."

Si gadis bersuara perlahan.

"Tapi, dia selalu ada masa saya memerlukan..."

Ayahnya mencelah,

"Tidak. Selama ini kamu lemah, siapakah yang menguatkan? Ayah ibu. Pada siapa ayah ibu panjatkan doa supaya kamu kuat? Pada Allah.

Allah yang menguatkan dirimu di kala kamu memerlukan, di saat kamu jatuh, di setiap detik kamu layu lemah.

Demi Allah, kamu tidak kuat. Kerana Allah, kamu harus kuat.

Bukan kerana lelaki yang baru muncul setahun dua."

Air mata anak gadis itu berjuraian jatuh dari pipinya.

"Anakku...ayahmu ini lelaki. Lelaki kenal wajah sebenar lelaki.

Lepaskannya pergi, bangkit kembali. Kuat kembali.

Allah sentiasa di sisi."

Anak gadisnya itu terus memeluk orang tuanya itu. Sungguh segalanya benar. Sejak mengenali pemuda itu, yang ada hanya kata sayang dan pujian. Hanya kata-kata khayalan dan angan-angan. Tidak menjadikannya lebih baik. Cuma menjadikannya lebih berfantasi dan nak happy.

Sedangkan Syurga berlantaikan iman.

Hatinya berbisik, "Subhanallah.. aku banyak dosa ya Allah.."

"Demi Allah Aku Tidak Kuat, Kerana Allah Aku Harus Kuat.. Ya ALLAH, engkau peliharalah anak2 kami dari segala perbuatan maksiat.... ampun kan aku dan anak2 ku Ya Allah"

JUMLAH HURUF2 DALAM AL-QURĀN

📚

Imam Syafi’e dalam kitab Majmu al Ulum wa Mathli ’u an Nujum dan dikutip oleh Imam Ibn ‘Arabi dalam mukaddimah al-Futuhuat al Ilahiyah menyatakan jumlah huruf-huruf dalam Al Qur ’an diurut sesuai dengan banyaknya:

o Alif : 48740 huruf,
o Lam : 33922 huruf,
o Mim : 28922 huruf,
o Ha ’ : 26925 huruf,
o Ya’ : 25717 huruf,
o Wawu : 25506 huruf,
o Nun : 17000 huruf,
o Lam alif : 14707 huruf,
o Ba ’ : 11420 huruf,
o Tsa’ : 10480 huruf,
o Fa’ : 9813 huruf,
o ‘Ain : 9470 huruf,
o Qaf : 8099 huruf,
o Kaf : 8022 huruf,
o Dal : 5998 huruf,
o Sin : 5799 huruf,
o Dzal : 4934 huruf,
o Ha : 4138 huruf,
o Jim : 3322 huruf,
o Shad : 2780 huruf,
o Ra ’ : 2206 huruf,
o Syin : 2115 huruf,
o Dhadl : 1822 huruf,
o Zai : 1680 huruf,
o Kha ’ : 1503 huruf,
o Ta’ : 1404 huruf,
o Ghain : 1229 huruf,
o Tha’ : 1204 huruf dan terakhir
o Dza’ : 842 huruf.

Jumlah total semua huruf dalam Al- Qur ’an sebanyak 1.027.000 (satu juta dua puluh tujuh ribu)📌 Jumlah ini sudah termasuk jumlah Huruf Ayat yang di-nasakh.

Setiap kali kita khatam, kita membaca 1 juta lebih huruf.
1 huruf = 1 kebaikan.
1 kebaikan = 10 pahala.

Kira-kira 10 juta pahala kita dapat jika khatam Quran. Mudah2an ini menjadi motivasi kita untuk terus membaca Qurān dan semoga salah satu pintu Syurga untuk pembaca Qurān memanggil kita untuk masuk Syurga melaluinya.

Aameen ALLAHumma Aameen ~

Filem Dilwale - Mengecewakan


Filem Dilwale lakonan raja Bollywood Datuk Shah Rukh Khan dan pasangan serasinya Kajol memang dinanti-nantikan oleh semua peminat filem bollywood khasnya peminat SRK dan Kajol termasuk akak.
Ramai yang tertanya-tanya adakah filem yang dibuat sempena 20 tahun Dilwale Dulhania Lejayenge ni dapat memberi impak yang besar pada dunia Bollywood. Apatah lagi ramai yang merindukan gandingan SRK dan  Kajol di layar perak. sebab kali terakhir mereka digandingkan dalam Filem My Name Is Khan pada tahun 2010 yang lepas.
Sebelum akak berkesempatan menonton filem Dilwale ni, akak ada terbaca satu artikel di akhbar yang menyenaraikan filem Dilwale antara yang terburuk untuk tahun 2015. Aikkk... Biar betul. Kenapa jadi yang terburuk. Kalau tengok trailer dan klip lagu dalam filem ni, bukan main gempak lagi. Tapi akak tak mau cakap apa-apa lagi sebelum menonton sendiri filem tu sendiri.
Dan akhirnya, bila akak berperluang untuk menontonnya, memang benar seperti yang dinyatakan analisis tu. Sepanjang 2 jam 34 minit durasi filem tu, akak tertunggu-tunggu mana gempaknya filem Dilwale ni. Walaupun akak peminat tegar SRK dan akak dah tengok hampir semua filem lakonannya, tak semestinya akak minat semua lakonannya. Ada juga beberapa filemnya yang akak tak berapa suka nak tengok seperti Hum Tumhare Hai Sanam dan Chalte Chalte. Dan Dilwale juga akan termasuk dalam senarai tersebut.
Bagi akak, yang mungkin buat penonton tertunggu-tunggu apabila adegan SRK dan Kajol. Selebihnya hanya menyemakkan. Kemudian dengan lambakan pelakon pelawak dalam filem tu, buat akak rasa mual. 
Jalan ceritanya agak terkejar-kejar sebab semuanya seperti tak menjadi, lawak yang tak kelakar dan aksi yang biasa-biasa je melainkan adegan SRK/Kajol. Tak pasti apa pokok utama dalam filem tu, mungkin sebab nak menyatukan cinta lama yang terpisah. Tapi tetap tak sampai ke hati. Kesemuanya anti klimaks, nak ketawa tak berapa lucu, nak nangis pun tak berapa sedih, mendebarkan pun tidak. Senang cakap bila habis tonton cerita tu, perasaan KOSONG.
Kali ni magis Rohit Shetty (pengarah filem) dan SRK tak berapa menjadi. Akak pernah menonton filem mereka sebelum ni. Dan sampai sekarang akak tak pernah jemu untuk menontonnya iaitu Chennai Express. Memang best. Dan akak mengharapkan Dilwale akan jadi lagi best tambahan pula ada Kajol. Tapi mengecewakan.Sedih betul.

Selamat Tahun Baru 2016

Cepatnya masa berlalu. Hari ni dah masuk tahun baru 2016. Maknanya bertambah lagi usia akak. Apapun, Syukur pada Tuhan sebab masih diberi peluang untuk bernafas lagi. Rasanya masih banyak lagi kekurangan sebelum dipanggil mengadap Yang Maha Pencipta.
Azam akak tahun ni? Tak ada azam baru. Akak follow je apa yang telah ditentukan. Ada tak ada pun mungkin lebihkan lagi tumpuan akak terhadap anak-anak. Itu yang lebih utama.
Selamat tahun baru semua. Ok bye...

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff