my nuff

Allah Jawab Doa Ibu Ini


Jumaat lepas sebenarnya hari yang paling berat untuk akak lalui. Sebab hari tu ada hari pelaporan peperiksaan pertengahan tahun Faiz dan Fahim. Dengan teknologi yang canggih sekarang, keputusan mereka telah pun akak ketahui. Terus terang keputusan keduanya memang sangat mengecewakan. Macam mana akak nak hadap guru kelas mereka ni. Akak dah cuba mengelak dengan meminta papa mereka yang pergi. Seperti biasa ketidaksempatan tu menjadi kekangannya.
Setelah semalaman dua tiga malam akak tak lena tidur, pagi Jumaat tu sebelum siapkan sahur, akak menghadap Dia Tuhan yang Maha Mengetahui itu. Akak minta sesungguhnya moga hari itu segala urusan akak bertemu guru kelas Faiz dan Fahim dipermudahkan. Akak mohon sesungguhnya akak tenang setenangnya pada masa tu.
Nak dijadikan cerita sebelum akak ke sekolah, akak pergi dulu ceramah agama bulanan anjuran bangunan tempat akak kerja. Tajuk ustaz tu kali ni tentang puasa, tentang doa yang Allah akan makbul. Allah jawab doa akak masa tu. Ustaz tu cakap, jangan risau kalau anak kita tak pandai di sekolah, dapat no akhir tiap kali periksa, itu semua duniawi. yang penting bekalan akhiratnya, solatnya.
Ya Allah, tak dapat akak bayangkan perasaan akak masa tu, sejuk je rasa hati. Tenang setenangnya. Syukur Alhamdulillah. Hasilnya akak pergi ke sekolah, jumpa guru kelas Faiz dan Fahim. Semuanya berlaku dengan sempurna. Akak mampu senyum, berbincang sebaiknya dengan cikgu-cikgu tu macam mana nak bantu anak-anak akak ni.
Apa yang akak nak katakan kat sini, jangan berhenti berdoa terutama ibu-ibu. Kemudian yakin, yakin, yakin. Serah semuanya pada Allah swt. In syaa Allah, Allah akan tunjuk jalannya.

Assigment oh assigment

Bila dah mula masuk ke alam belajar ni, dua perkara yang memang jadi igauan ialah tugasan dan peperiksaan. Bagi pelajar yang masih remaja, yang belajar sepenuh masa, tiada tanggungjawab lain mungkin dua isu tak mendatangkan masalah. Tapi bagi pelajar tua macam akak ni, yang belajar separuh masa, ada tanggungjawab pada keluarga dan kerjaya, tambahan pula dengan otak yang dah lama tumpul (berbelas tahun ko.tinggal alam belajar), bila dapat tugasan tu, memang akak jadi buntu kejap. Nak jawab macam mana ni? Mana nak cari bahan rujukan? Betul ke tidak jawapan ni? Pening wooo.... Rasa nak nangis pun ada.
Tapi bila dah pergi kelas tutorial, kemudian sertai eforum, barulah ada keyakinan sikit nak buat.
Persoalannya mampukah akak siap dan hantar 3 tugasan pada tarikh yang ditetapkan.?...... hmmmmm.....

Salam Ramadhan 1437H


Assalamualaikum semua
Selamat berpuasa. Macam mana persiapan raya korang semua. Apa tema baju raya korang tahun ni. Sebut pasal tema raya, biasanya yang tolong pikir mesti isterikan. Ke ada suami-suami korang yang tolong fikir, lepastu korang ikut je. Macam akak setiap tahun akak lah yang akan tentukan. Tapi bukanlah kuasa veto sangat. Bila dah ada anak-anak, biasanya akak akan tanya diorang dulu. Bila dah ada tema barulah membeli belah. Tapi korang pernah tak tema yang korang dah pilih bertukar saat akhir. Benda tu selalu jadi pada akak. Puncanya bila warna baju yang korang pilih tu tak cukup korum. Bila jumpa baju adik, baju abang pulak tak ada, bila jumpa baju abang, baju adik pula yang tak cukup. Memang kena tukar serta merta tema baju raya.
Tahun ni warna pilihan akak untuk keluarga akak ialah coklat. Alhamdulillah urusan beli baju melayu suami dan anak-anak dah selesai. Tinggal baju akak je. Belum putuskan lagi nak fesyen apa pula raya ni. Atau pun bergantung pada stok yang ada di kedai baju tu nanti. Akak beli siap je dik. Jarang tempah baju raya. Setakat ni apa yang yang digantung kat kedai tu masih sesuai untuk akak sarung.
Oklah, cukup setakat tu. Lain kali akak celoteh lagi. Tengah tanam azam nak update blog ni selalu. Tambahan pula bila dah berubah wajah ni. Terima kasih sesangat untuk adik akak yang sudi make over blog akak ni. Harapkan akak, hehehe... akak kufur nikmat dik... tak kretip...

BEN ASHAARI

Yang Popular

Google+ Followers

Terima Kasih Sahabat

my nuff